سازمان ملل تحریم های غیرقانونی علیه ایران را پیگیری کند

یک رسانه مالزیایی با اشاره به اینکه آمریکا با اتهامات بی اساس تحریم های اقتصادی را دوباره علیه ایران وضع کرده، نوشت: اعمال تحریم های فرامرزی توسط یکی از اعضای سازمان ملل علیه عضو دیگر آن، خلاف قوانین بین المللی است و این نهاد باید این مساله را پیگیری کند.

«فری مالزی تودی» روز دوشنبه نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، پس از خروج از توافقنامه برجام که درسال 2015 امضا شده بود، تحریم های اقتصادی را دوباره علیه ایران بازگرداند. این رسانه نوشت: برجام تقریبا پس از یکسال مذاکرات مستقیم میان ایران و 5 قدرت جهان شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین و آلمان به توافق طرفین رسید که براساس آن تحریم ها علیه ایران در قبال محدود کردن برنامه های هسته ای این کشور رفع شده بود. سازمان انرژی اتمی تاکنون در 13 گزارش متوالی بین المللی تاکید کرده که ایران بر اساس تعهدات خود در برجام عمل کرده است.

فری مالزی تودی نوشت: اما ترامپ در ماه مه گذشته (اردیبهشت) بدون توجه به این گزارش ها از برجام خارج شد؛ درحالی که اروپا و چین و روسیه اعلام کردند که بر این توافقنامه باقی خواهند ماند.

روزنامه مالزیایی نوشت: آمریکا به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران است و انتظار دارد که این تحریم ها موجب نابسامانی داخلی و کنار زدن دولت در ایران شود؛ به عبارت دیگر واشنگتن به دنبال تغییر رژیم در ایران است.

نویسنده این گزارش تاکید کرد: اعمال تحریم های یکجانبه خارج از مرزهای یک کشور عضو سازمان ملل متحد با هدف تغییر رژیم، باید از طرف سازمان ملل پاسخ داده شود. فقط شورای امنیت تحت ماده 42 منشور سازمان ملل متحد دارای مجوز تحریم اقتصادی فرامرزی علیه کشورهاست که آنهم منوط به آن است که این اقدام باید برای مقابله با تهدیدات علیه صلح، نقض صلح و یا جلوگیری از تجاوز انجام شود.

فری مالزی تودی نوشت: هیچ یک از اعضای سازمان ملل توان و مجوز قانونی لازم برای اعمال تحریم های فرامرزی علیه عضو دیگر این سازمان را ندارند و چنین تحریمی بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی است.

این رسانه مالزیایی افزود: ایالات متحده تحریم های خود را با اتهامات بی اساسی مانند اینکه ایران حامی تروریسم است، توجیه می کند.

از نگاه آمریکا جرم ایران، شامل استقلال این کشور و عدم رعایت دستورات ایالات متحده در مورد حزب الله و حماس است که این دو گروه علیه اشغال فلسطین توسط اسرائیل مقاومت می کنند.

به نوشته فری مالزی تودی `نقش دلار به عنوان ذخایر ارز جهانی و تسلط آن بر سیستم مالی بین المللی، ایالات متحده را قادر می سازد تحریم های خارجی خود را بر سایر کشورها اعمال کند. اما اکنون حرکت هایی برای مقابله با امپریالیسم دلار آمریکا شکل گرفته است.`

این رسانه چپگرای مالزی نوشت: چین، ایران، روسیه و ونزوئلا و برخی کشورهای دیگر، قرار است در روابط تجاری میان یکدیگر با ارزهای ملی خود معامله کنند و این ابتکار عمل، اگر در تجارت میان اقتصادهای بزرگ اجرا شود، به طور جدی اثرات جهانی تحریم های ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد.

طبق این گزارش `اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران را محکوم کرده و تعهد خود را به حمایت از شرکت های اروپایی برای تجارت با ایران اعلام کردند. این کشورها همچنین در صدد ایجاد شبکه های مالی کارآمد برای اطمینان از تداوم صادرات نفت و گاز ایران هستند.`

این رسانه مالزیایی نوشت: اتحادیه اروپا از اعضای خود خواسته است تحریم های آمریکا علیه ایران را رعایت نکنند و کمیسیون اروپا این موضوع را مورد پیگیری قرار داده است. روسیه نیز در صدد ایجاد یک سیستم جدید مالی برای روابطش با ایران است تا دلار از معاملات با این کشور حذف شود.

این رسانه مالزیایی در پایان این سوال را مطرح می کند که با اقداماتی که اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ایران، ترکیه و سایر کشورها برای آزادسازی اقتصادهای خود از سلطه مالی بین المللی ایالات متحده انجام می دهند، آیا این نشانه ای از آغاز فروپاشی امپریالیسم دلار است؟

فری مالزی تودی پیشنهاد کرد: مالزی نیز مانند کشورهای دیگر همچون چین و روسیه می تواند در معاملات جهانی استفاده از ارز ملی را مورد توجه قرار دهد تا جهان از سلطه امپریالیسم دلار رها شود.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی، به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است؛ اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا، نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جایی که ترامپ مجبور شده از برخی از آنها عقب نشینی کند. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن