آیمو از ما حمایت کند

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هیچ‌گونه تبعیضی نباید در قبال کشورها برای فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی تجاری ایجاد شود.

محمد راستاد در یکصد و بیست و یکم شورای سازمان جهانی دریانوردی،  با مروری بر قابلیت‌ها و ویژگی های ناوگان دریایی کشورمان، گفت: ایران از سال ۱۹۵۸ میلادی به عضویت سازمان بین‌المللی دریانوردی درآمد و تاکنون به‌طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این اجلاس بخشی از فعالیت ها و توانمندی های بخش دریایی و بندری ایران را به صورت ویدئویی ارائه داد که از سوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، وی سپس در گفت‌وگو با خبرنگاران  افزود: از دوشنبه هفته جاری اجلاس ۱۲۱ شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی در مقر این سازمان در لندن شروع به کارکرد و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو ناظر شورا شرکت کرده است.

    ایران با آمادگی کامل در این اجلاس شرکت کرد

راستاد توضیح داد: از سلسله ‌مراتب ساختار سازمان بین‌المللی دریانوردی بعد از مجمع عمومی، شورا در بالاترین جایگاه قرار دارد و طبیعتا موضوعات و مباحثی که در شورا مطرح می‌شود برای کشورهای عضو ازجمله ایران به‌عنوان یک کشور مهم دریایی حائز اهمیت و راهبردی محسوب می‌شود و ما با آمادگی کامل در این اجلاس شرکت کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: یکی از فرصت‌هایی که برای نخستین بار فراهم شد این بود که همزمان با این اجلاس، قابلیت‌ها و توانمندی‌های ایران در عرصه فعالیت‌های دریایی، بندری، ناوگان توانمند جمهوری اسلامی ، بنادر کشور و وظایف و مسئولیت‌هایی را که سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده دارد، برای کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه کنیم. 

راستاد گفت: یکی از نکات مهمی که در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی به بحث گذاشته ‌شد و کشورها دارای دیدگاه‌های متنوع و متعددی در رابطه با آن هستند، بحث تغییر روش انتخاب اعضای شورا ، مدت‌زمان عضویت در آن و دسته بندی اعضای شورا می باشد. جمهوری اسلامی ایران دریکی از اسناد پیشنهادی ارائه‌شده در این خصوص مشارکت داشته و نظراتش را منعکس کرده است. 

وی یادآور شد: همچنین در حین مباحثی که در اجلاس شورا مطرح شد ما نیز نقطه‌نظرات و اولویت‌هایمان را در قبال تغییرات در ساختار سازمان بین‌المللی دریانوردی و شورای آن مطرح کردیم. 

راستاد توضیح داد: در ادامه اجلاس شورا، سند دیگری را هم ارائه خواهیم کرد که محتوای آن اعتراض به اعمال محدودیت‌هایی است که منجر به تهدید ایمنی و امنیت دریانوردی در حفاظت از محیط‌زیست دریایی می‌شود. این موضوع با کنوانسیون سازمان بین‌المللی دریانوردی که تاکید می کند هیچ‌گونه تبعیضی نباید در قبال کشورها برای فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی تجاری ایجاد شود، مغایرت دارد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران به مکانیسم‌های اعمال‌شده که منجر به محدودیت برای فعالیت‌های ناوگان کشتیرانی کشور شده اعتراض کرده است و امیدواریم با توجه به منطقی که در این سند مدنظر است، شاهد حمایت دبیرخانه و کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی در این رابطه باشیم. 

بر اساس برنامه اعلام شده، سند ایران در اعتراض به تحریم های ضد ایرانی آمریکا در حوزه دریانوردی، قرار است روز پنجشنبه از سوی اعضای شورای سازمان بین المللی دریانوردی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن