توافقنامه توتال با شرکای ایرانی و چینی امضاء شد

توافقنامه مشارکت شرکت‌های ایرانی، فرانسوی و چینی برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس‌جنوبی شب گذشته در محل شرکت پتروپارس به امضاء رسید.

به گزارش انرژی امروز، مذاکرات انجام‌شده بعد از چند هفته بلاتکلیفی بین شکست و موفقیت، در نهایت ساعت 23 و 30 دقیقه شب گذشته به نتیجه رسید و منجر به امضای توافقنامه مشارکت بین شرکت‌های پتروپارس ایران، توتال فرانسه و CNCP چین شد.

توافقنامه مشارکت بین شرکت‌های کنسرسیوم، از مقدمات امضای قرارداد نهایی است که بعد از ظهر امروز انجام می‌شود.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 میدان گازی پارس‌جنوبی بالغ بر چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار است که با امضای آن، نخستین قرارداد نفتی جدید ایران و بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی رقم خواهد خورد.

از چندی قبل گفت وگوها و برنامه ریزی برای امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی از شرکت های خارجی قطعی شده بود. شرکت های پتروپارس ایران و CNPC چین نیز از دیگری شرکایی هستند که تحت مدیریت توتال فرانسه در این پروژه سهیم هستند.

جالب اینجاست که پویان، مدیر عامل شرکت توتال پیش از این در مورد احتمال برخورد دولت آمریکا با این اقدام گفته بود بازار بزرگ ایران، ارزش خطر کردن یک میلیارد دلاری را دارد و شرکتش از خطرات آگاهی کامل دارد.

شرکت توتال از سال ۲۰۰۹ در ایران حضور نداشت اما شرکت سی.ان.پی.سی چین از سال ۲۰۰۴ در بخش انرژی ایران حضور داشت و اکنون نیز توانست سهم قابل توجهی را در این پروژه کسب کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن