پیش‌بینی‌هایی که اشتباه از آب درآمد

صنایع نفت امیدوار بود امسال قیمت نفت بیشتر شود، ‌اما این صنعت یکبار دیگر با این واقعیت روبه‌رو شد که «قیمت نفت به مدت بیشتری پایین خواد ماند».

به گزارش «انرژی امروز» برای دومین روز متوالی بانک‌های سرمایه‌گذار در حال پایین آوردن پیش‌بینی‌های قیمتی خود هستند.

وال استریت ژورنال در تحقیقی از 14 بانک سرمایه‌گذار که اخیرا منتشر کرده است به این نتیجه رسیده است که قیمت پیش‌بینی شده برای WTI به بشکه‌ای 52 دلار در سال 2017، با کاهش 2 دلاری در ماه مه مواجه بوده است.

از طرفی این بانک‌ها قیمت 55 دلار را برای WTI در سال 2018 در نظر گرفته‌ بودند که باز هم در پیش‌بینی ماه مه، 2 دلار کاهش یافت.

کارستن فریتچ، تحلیل‌گر کومرز بانک در مصاحبه با WSJ گفته است: ناامیدی در خصوص سرعت کم تعادل دوباره بازار در سال آینده هم قیمت را با مشکل مواجه خواهد کرد.

گلدمن ساچ در پیش‌بینی‌های خود برای سال 2017، قیمت نفت را 7.50 دلار در هر بشکه کاهش داد و به 47.50 دلار رساند. تحلیل‌گران این بانک با تاسف گفته‌اند که چطور شده است که در تحلیل‌های خود این‌طور اشتباه کرده‌اند؟

این تحلیل‌گران تولید بیش از انتظار نیجریه، لیبی و ظهور سریع نفت شیل ایالات متحده را دلیل این امر می‌دانند.

گلدمن می‌گوید که بعد از پایان مهلت توافق اوپک در مارس 2018، برای به تعادل رسیدن بازار باید منتظر نتایج بود. افزایش یکنواخت دکل‌های حفاری نوید افزایش تولید در آینده در ایالات متحده را می‌دهد، که به معنی فرصت کم برای به تعادل رسیدن ذخایر است.

گلدمن ساچ می‌گوید شاید امسال قیمت نفت اندکی افزایش یابد. چند دلیل برای این افزایش قیمت کوتاه مدت وجود دارد: حتی اگر ذخایر با سرعت بسیار کمی رو به کاهش گذارد، باز هم به هر حال در حال کاهش هستند، باز هم فضا برای شرط‌بندی بعد از قمار سرمایه‌گذاران بر روی وضعیت حاکمیت خرس‌ها وجود دارد، تقاضا در حال افزایش است، اوپک هنوز می‌تواند بیشتر از این به کاهش تولید ادامه دهد و قیمت شیل می‌تواند بسیار کمتر از آنچه که انتظار می‌رفت باشد.

بر همین اساس تحلیل‌گران گلدمن می‌نویسند: قیمت نفت احتمالا در کوتاه مدت افزایش می‌یابد، اما تولید شیل و بهره‌وری هنوز هم در بلند مدت مانعی برای افزایش قیمت‌ها و نگه داشتن آن‌ها در 50 دلار در هر بشکه است.

علاوه بر گلدمن، دیگر بانک‌های سرمایه‌گذار هم به کاهش پیش‌بینی‌های قیمتی خود دست زدند، بانک‌هایی چون بانک آمریکا، سیتی‌گروپ، جی‌پی مورگان کش و سوسایت جنرال.

کاهش 7.50 دلاری گلدمن در هر بشکه در مقایسه با بانک آمریکا که اخیرا پیش‌بینی کرد قیمت برنت تا 70 دلار در هر بشکه در تابستان افزایش خواهد یافت رنگ می‌بازد. حال با یک کاهش پیش‌بینی دراماتیک، بانک آمریکا تصدیق کرده است که متوسط قیمت برنت فقط به 47 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

قیمت‌های کم انرژی ارزش ذخیره انبارهای انرژی را کاهش می‌دهد. شاخص جهانی انرژی MSCI، که از 90 شرکت نفت و گاز دنیا تشکیل شده است، نشان می‌دهد ارزش این شاخص برای دومین چهار ماهه متوالی کاهش یافته است. البته این کاهش کاملا به دلیل کاهش قیمت نفت خام بدوده است.

بر همین اساس، ‌بلومبرگ می‌نویسد 90 شرکت موجود در این شاخص از ماه آوریل 115 میلیارد دلار کاهش ارزش داشتند.

فقط 17 شرکت از این 90 شرکت این شاخص در چهار ماهه دوم با افزایش ارزش مواجه بودند، بنابراین جای تعجب نیست که انرژی بدترین عملکرد را در شاخص جهانی MSCI داشته باشد.

صنعت نفت در سه سال رکود اقتصادی خود، بهره‌ورتر شده است، هزینه‌های خود را کاهش داده است و قیمت‌ها را پایین آورده است.

با این وجود، بهبود اوضاع این صنعت به شدت وابسته به مسیری است که قیمت نفت می‌پیماید که البته در حال حاضر چندان هم دلگرم کننده نیست.

در کنار همه این‌ها، قیمت نفت در حال صف‌آرایی جدیدی از ده ماه گذشته تا امروز است. هنوز هم بحث بر سر این‌که آیا ثباتی وجود خواهد داشت یا نه، ادامه دارد.

دنیس گارتمن، سرمایه‌گذار گارتمن لتر، در مصاحبه با CVBC می‌گوید «گربه مرده از جای خود جست».

اما باز هم کسانی هستند که امیدوارند. استفان برنوک، تحلیل‌گر انجمن نفت PVM به لومبرگ گفته است «عاملی برای دلگرمی وجود دارد، زمان انتظار برای تعادل بازار نفت به زودی به سر خواهد آمد».

میشل کوهن از مرکز تحقیقات انرژی برکلی، کمی سرسخت‌تر است و می‌گوید امسال ذخایر کاهش می‌یابد که ممکن است منجر به ثبات قیمت در بازار شود.

به هر حال نسبت به هفته گذشته، احساس ها به بازار نفت‌ ،منفی‌تر شده است و تحلیل‌گران در حال کاهش پیش‌بین‌های قیمتی خود هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن