گزارش سی‌ان‌بی‌سی از اهمیت قرارداد توتال برای ایران و فرانسه

ایران بزرگترین قرارداد نفتی پس از رفع تحریم‌ها را با کنسرسیومی از شرکت فرانسوی توتال، شرکت ایرانی پتروپارس، و یک شرکت چینی امضا کرد.

به گزارش «انرژی امروز» رویترز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی نوشت: قرارداد نفتی ۴.۸ میلیارد دلاری ایران روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه در مراسمی با حضور وزیر نفت ایران و مقامات ارشد توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین، و شرکت پتروپارس ایران برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس امضا شد.

قرارداد نفتی مذکور که اولین قرارداد نفتی ایران با شرکتی اروپایی طی یک دهه اخیر محسوب می شود هجده ماه پس از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران امضا شده است و انتظار می‌رود آغاز دوره‌ای از سرمایه گذاری‌های خارجی و در نتیجه بهبود تولیدات نفتی ایران را رقم زند.

فرصت‌های نفتی دیگر

بنا به گزارش بلومبرگ، هند که یکی از شرکای تجاری مهم برای ایران محسوب می‌شود روز دوشنبه ۱۲ تیر اعلام کرد که کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی هند پیشنهاد داده‌اند تا با یک سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری به توسعه یکی دیگر از میادین گازی ایران به نام میدان فرزاد-ب پرداخته و زیر ساخت لازم برای صادرات نفت را ایجاد کنند.

ایران دومین صادرکننده نفت خام به هند بشمار می‌رود که هند را به یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در صنعت نفت و گاز ایران تبدیل کرده است.

بنا بر اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ده درصد از منابع نفت خام جهان و ۱۳ درصد نفت خام اوپک از سوی ایران فراهم می‌شود.

چرا توتال؟

شرکت فرانسوی توتال در گذشته نیز با ایران همکاری کرده است. پیش از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، شرکت توتال یکی از بزرگترین سرمایه گذاران نفتی در ایران بوده است.

شرکت توتال در قراردادی که روز دوشنبه به امضا رسید متعهد شده تا در مرحله نخست این پروژه معادل یک میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند. سهام این شرکت روز دوشنبه و پس از امضای قرارداد نفتی با ایران ۱.۷۸ درصد افزایش یافت.

بنا به گزارش «فایننشال تایمز»، شرکت‌های نفتی دیگری همچون شرکت نفت و گاز هلندی-بریتانیایی رویال داچ شل و شرکت ایتالیایی «انی» یک سری قراردادهای نفتی موقت با ایران امضا کرده‌اند که به همراه قرار توتال انتظار می‌رود به بهبود بخش انرژی ایران کمک کند.

با وجود این قراردادها، بهبود بخش انرژی ایران هنوز در آینده‌ای دور است چراکه سرمایه گذاران خارجی باید در همکاری با ایران تهدیدهای اقتصادی ناشی از رابطه بی‌ثبات دیپلماتیک ایران با کشورهای غربی را نیز لحاظ کرده و حداکثر احتیاط را به خرج دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن