سایه سنگین تغییرات اقلیم و خاشقچی بر سر اجلاس گروه 20

نشست افتتاحیه اجلاس سران گروه ۲۰ در حالی به میزبانی آرژانتین برگزار شد که بسیاری از رهبران جهان با اختلافات جدی بر سر مساسل گوناگون دور یک میز نشستند.

روز جمعه (۳۰ نوامبر) مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور آرژانتین که میزبان این اجلاس است در مراسم افتتاحیه گفت راه حل رفع اختلافات: «گفتگو، گفتگو و گفتگو است». او خواستار تشریک مساعی رهبران برای حل مشکلات جهان شد.

با وجود این، هنوز دیدارهای رهبران در این اجلاس آغاز نشده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیدار از پیش تعیین شده خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را بر سر بحران اوکراین لغو کرده است.

اختلافات جدی بر سر تلاش‌ها برای کاهش مصائب تغییرات اقلیمی هم همچنان برجاست و مرگ جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی هم همه دوربین‌ها را متوجه نحوه مراوده رهبران با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان کرده است.

امروز خیلی زود رسانه‌ها تصاویر دست دادن صمیمانه ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان را به طور گسترده مخابره کردند که دو رهبر را خنده بر لب نشان می‌داد در حالی که همچون دو رفیق صمیمی دست‌ می‌دادند.

تصاویری هم از گفتگوی سرپایی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با ولیعهد عربستان منتشر شده و گفته شده در این مکالمه ۵ دقیقه‌ای آقای مکرون `با جدیت` درباره موضع کشورش بر سر موضوع قتل آقای خاشقچی سخن گفته است.

همزمان تدابیر امنیتی شدیدی در بوینس‌آیرس، پایتخت آرژانتین وضع شده و به همین علت روز جمعه تعطیل رسمی اعلام شده بود و همه فروشگاه‌های مرکز تجاری این شهر بسته بود.

در همین حال، متعرضان خشمگین آرژانتینی که مخالف صرف صدها هزار دلار برای برپایی این اجلاس بودند در محوطه بیرونی نشست تجمع کردند.

آنها می‌گویند در حالی که آرژانتین برای مواجهه با رکود اقتصادی سیاست‌های ریاضتی جدیدی وضع کرده، میزبانی پرهزینه این اجلاس اشتباه بوده است.

در افتتاحیه رهبران به هم چه گفتند؟

در مراسم افتتاحیه امروز از همه رهبران و چهره‌های برجسته اجلاس خواسته شد برای عکس یادگاری بروی صحنه بروند.

همان‌طور که در عکس‌های منتشر شده مشهود است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این عکس در منتهی‌الیه سمت راست ردیف دوم قرار گرفته که به نوعی دورترین نقطه از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه است.

دو کشور بر سر قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در استانبول تنش جدی دارند.

در این عکس رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان و روسای نهادهای جهانی چون صندوق جهانی پول کنار هم عکس یادگاری گرفتند

این نخستین اجلاس مهم محمد بن سلمان پس از قتل جمال خاشقچی است. قتلی که ریاض بر گردن «عوامل خودسر» انداخته اما این فرضیه در خارج از عربستان و به ویژه در دنیای غرب مشتری چندانی ندارد.

تنها چند روز پیش از این اجلاس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، در گزارش خود تصریح کرد که همه شواهد انگشت اتهام را به سوی محمد بن سلمان، ولیعهد جوان متمایل می‌کند چرا که تقریبا غیرممکن است که این قتل بدون اطلاع او صورت گرفته باشد.

پس از این عکس بود که دست دادن «رفیقانه» محمد بن سلمان و ولادیمیر پوتین روی داد.

دونالد ترامپ هم که پیش‌تر کاخ‌سفید خبر داده بود دیدار رسمی و دوجانبه‌ای با ولیعهد عربستان نخواهد داشت، به گزارش رسانه‌های عربستان «دیداری دوستانه» با محمد بن سلمان داشته هر چند آقای ترامپ کمی بعد گفت در خلال این دیدار کوتاه هیچ موضوعی مورد بحث قرار نگرفته است.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا هم که این روزها با دردسرهای فراوان لایحه خروج کشورش از اتحادیه اروپا روبروست، گفته با محمد بن سلمان دیدار خواهد کرد و آن طور که دفتر نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده خانم می بنا دارد در این دیدار «بر اهمیت مجازات کسانی که مسئول قتل فجیع جمال خاشقچی بودند» تاکید کند.

خانم می همچنین در حاشیه نشست افتتاحیه با ماکری، رئیس جمهوری آرژانتین گپ ۱۵ دقیقه‌ای زد؛ دو کشور بر سر جزایر فارکلند سال‌هاست که اختلاف دارند.

ماکری در مراسم افتتاحیه تاکید کرد که اختلاف نظر و مخالفت‌ها انکارناپذیر است اما باید بتوان آنها را مدیریت کرد.

او از رهبران حاضر خواست تلاش کنند بر سر مسایلی چون توسعه پایدار، توزیع موادغذایی، تغییرات اقلیمی و تجارت جهانی به اجماع برسند و گفت: «من آدم خوشبینی هستم».

گذشته از مسایل اقتصادی و تجاری، مسائل مربوط به مهاجرت، تغییر آب و هوای کره زمین و امنیت از مهمترین محورهای این اجلاس است؛ با این حال اختلاف نظر رهبران کشورهای چنان زیاد است که بیشتر کارشناسان معتقدند توافق معنی‌داری از دل این اجلاس بیرون نخواهد آمد.

بسیاری از رهبران حاضر در این اجلاس در امور داخلی کشورهایشان با بحران رو به رو هستند و این اجلاس فرصتی است که با خودنمایی در عرصه بین‌المللی فشارهای داخلی را کم کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن