مساله هیرمند باید با مذاکره حل شود

رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان با تاکید بر لزوم بهبود همکاری دوجانبه و چند جانبه دولت‌ها برای حل مشکلات زیست محیطی، گفت:دولت افغانستان، تامین منافع خود را در امنیت پایدار کشورهای همسایه به وی‍ژه جمهوری اسلامی ایران می‌بیند.

شهزاده مصطفی ظاهر روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه‌حل‌ها  در تهران با تجلیل از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ریزگردها، گفت:اگر در خاور میانه و منطقه امنیت پایدار حاکم باشد، منافع همگان تامین می‌شود. وی با بیان اینکه افغانستان با کشورهای همسایه خود نظیر ایران، پاکستان و هندوستان روابط برادرانه و دوستانه دارد، ادامه داد:اجازه نمی دهیم برخی بدخواهان، این روابط را تیره کنند. مصطفی ظاهر با تاکید بر اینکه افغانستان کشوری مستقل است، اضافه کرد:این کشور عضو جامعه بین الملل است و خود را مکلف به اجرای معاهدات بین المللی است.

 ایران و افغانستان و حقابه هیرمند

بر اساس اسناد، رودخانه هیرمند با آورد تقریبی سالانه 8.5 ‌میلیارد مترمکعب از کوه‌های غرب کابل سرچشمه گرفته و پس از طی یکهزار و 50 کیلومتر وارد ایران می‌شود. رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برخی اختلافات موجود ایران و افغانستان بر سرتامین حقابه هیرمند نیز گفت:لازم است که روسای جمهوری و وزیران امورخارجه دو کشور و دیگر مسئولان بلندپایه در این خصوص مذاکره کرده و با برگزاری نشت های همکاری مشترک، به نتیجه مشخص برسند. مصطفی ظاهر در بخش دیگری از سخنانش در خصوص انتشار اخباری در رسانه ها مبنی بر اینکه افغانستان حقابه ایران را از این رودخانه نمی دهد نیز گفت:تا آنجا که خبر دارم، دولت افغانستان تا حدی که توانسته است به وظیفه خود در این خصوص عمل کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن