ضعف بزرگ صنایع پتروشیمی در تنظیم قراردادهای بلندمدت صادراتی

ازار جهانی محصولات پتروشیمی به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، روزهای سرد خود را سپری میکند. در چنین شرایطی بازارهای صادراتی ایران به دلیل ضعف صنایع پتروشیمی و صادرکنندگان این حوزه در انعقاد قراردادهای بلندمدت، دچار آسیبهای بیشتری میشود.
از جمله معضلاتی که صنعت پتروشیمی ایران در آن گرفتار شده است، عدم عقد قراردادهای بلندمدت با مشتریان خارجی است به طوری که شرکتهای بزرگ پتروشیمی در داخل کشور قائل به انجام قراردادهای مستمر و بلندمدت با شرکای تجاری خود نیستند و صرفا به عرضه محصولات به صورت تک محموله، بسنده میکنند.
در صورت عقد قراردادهای بلندمدت و حتی میانمدت، مشتریان خارجی حتی در شرایط رکود در این بازار نیز موظف به خرید محصولات از ایران میشوند و از بازار صادراتی محصولات پتروشیمی ایران از حالت خریدهای مقطعی و فصلی خارج خواهد شد.متاسفانه عمده شرکتهای پتروشیمی ایران به این رویکرد در بازار جهانی، التزامی ندارند و تنها به فروشهای مقطعی و کوتاهمدت بسنده کردهاند.



