نشست کمیسیون عمران مجلس با مدیران و پیمانکاران پروژه آزادراه تهران-شمال

 

نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و پیمانکاران و مجریان پروژه آزادراه تهران_شمال در محل این پروژه برگزار شد.

در این نشست محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با تقدیر از زحمات و اقدامات پیمانکاران، مشاوران و کارگران پروژه آزادراه تهران_شمال، گفت: این طرح، پروژه ای منحصر به فرد بوده و نشان از توان و قدرت مهندسان ایرانی دارد.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون عمران مجلس دو سال پیش بازدیدی از آزادراه تهران_شمال داشتند که در این بازدید جرقه صادرات توان مهندسی کشور به کشورهای دیگر مطرح شد، از این رو این کمیسیون نشست های متعدد را برای بررسی این مسئله در مجلس برگزار کرد و در این جلسات پیمانکاران، مشاوران، مهندسان و مسئولان از جمله وزیر امور خارجه حضور یافته و مسائل مورد رسیدگی قرار گرفت.

رضایی کوچی تصریح کرد: از زمانی که پروژه آزادراه تهران_شمال به بنیاد مستضعفان واگذار شد، شاهد اقدامات و تلاش‌های جدی در اجرای پروژه بوده ایم، امیدوارم در آینده نزدیک این پروژه به بهره برداری برسد، خوشبختانه بنیاد مستضعفان در اجرای این پروژه بزرگ تمام ظرفیت‌های خود را گذاشته و قطعا باید از تمام ظرفیت های کشور در این عرصه استفاده شود.

وی ادامه داد به طور حتم برای اجرای پروژه های بزرگ در کشور باید نقدینگی به سمت این پروژه‌ها هدایت شود.

در این نشست همچنین سید حسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به هزینه های اعتباری برای اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال، گفت: میزان هزینه و اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان بوده، حال این سوال مطرح می شود که آیا اختصاص و هزینه کرد این میزان اعتبار برای یک پروژه کارشناسی و درست است زیرا طبق محاسبات برای هر یک کیلومتر اجرای این پروژه اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اجرای این پروژه حدود ۵۰ کیلومتر تونل در نظر گرفته شده عملا مسافران نمی‌توانند از زیبایی های طبیعی منطقه در طی سفر استفاده کنند.

همچنین مجید کیانپور در این نشست گفت: از سال ۹۴ در اجرای پروژه آزادراه تهران_شمال با حضور بنیاد مستضعفان اقدامات قابل قبول صورت گرفت و از آن سال نقطه عطفی در این جا شکل گرفت، آن در شرایط کنونی مهمترین مسئله تامین منابع مالی برای اجرای این پروژه است، از این رو باید تلاش و برنامه‌ریزی همه‌جانبه صورت گیرد و در این مسیر باید از منابع مالی خارجی و داخلی استفاده شود.

وی ادامه داد: قطعا باید برای تامین مالی طرح هایی مانند آزادراه تهران_شمال، از منابع مالی بورس و نقدینگی مردم استفاده شود، اما متاسفانه تاکنون از این مسیله غافل مانده ایم که باید در این عرصه برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

در این نشست همچنین حسین هاشمی تختی نژاد عضو کمیسیون عمران گفت: پروژه آزادراه تهران_شمال، کار بزرگ و ارزشمندی بوده و جز افتخارات کشور محسوب می شود، حال درست است که هزینه زیادی شده، اما محاسن بسیاری دارد. حداقل حسن آن، این است که که این پروژه یک کارگاه آموزشی برای مهندسان ما خواهد بود و قطعا این پروژه در راستای اقتصاد  مقاومتی است.

همچنین سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: آزادراه تهران_شمال یک پروژه بسیار خاص بوده و موجب عزت و اقتدار کشور است. حال موضوع قابل توجه این است که باید سرعت برگشت سرمایه و تامین منابع مالی در شرایط فعلی بازبینی شود.

وی ادامه داد: در کل کشور مشکلات عدیده ای در بخش راه وجود دارد، از این رو برخی نقاط بسیار حیاتی تر از آزادراه هستند که باید به آن ها توجه شود.

 در این نشست همچنین قلی اله قلی زاده با اشاره به توجیه های فنی طرح آزادراه تهران_شمال، گفت: این سوال مطرح می شود که آیا واقعا نمی شد که مسیر بهتری برای آزادراه انتخاب شود، از این رو در این پروژه ما باید یک جاذبه بین المللی گردشگری ایجاد می کردیم اما تنها تونل ساختیم.

همچنین در این جلسه علیم یارمحمدی گفت: تمام تمهیدات و بخش ها برای مسافرت راحت مردم دیده شود، حال آیا در پروژه مذکور مراکز رفاهی بین راهی دیده شده است، از طرف دیگر سرمایه گذاری سنگینی در این عرصه صورت گرفته، اما متاسفانه بحث خطوط ریلی دیده نشده است.

در انتهای این نشست محمد سعیدی کیا درباره ابعاد مختلف پروژه آزادراه تهران_شمال، گفت: مسیر کنونی ترسیم شده برای اجرای پروژه کم هزینه ترین مسیر بوده است، از طرف دیگر طبق پیش بینی های صورت گرفته، استراحتگاه های بین راهی برای استراحت مسافران ایجاد شده است.

وی با اشاره به ساخت حدود 50 کیلومتر تونل در مسیر آزادراه تهران_شمال، افزود: در کل آزادراه حدود 50 کیلومتر تونل ساخته می شود و مابقی آزادراه به گونه ای است که مسافران می تواند از فضای سبز و محیط بیرونی استفاده کنند.

سعیدی کیا تصریح کرد: پروژه بزرگ آزادراه تهران- شمال به مسئولان ثابت کرد که باید از توان مهندسی کشور به خوبی استفاده شود، در این رابطه در ماه های گذشته مقامات خارجی بسیاری از پروژه بازدید کرده و همگان از توان مهندسی کشورمان تعجب کرده اند.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که کشور در شرایط کنونی امکانات داشته اما بودجه و اعتبار ندارد، از این رو باید از امکانات به درستی استفاده شود، از طرف دیگر عدم دسترسی درست مانع از توسعه شمال کشور شده، از این رو اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال به توسعه این مناطق ختم می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن