مروری بر پارامترهای اثرگذار در مطالعات تجربی و دینامیک سیالات محاسباتی حمل کنده‌های حفاری درفضای دالیزی چاه

تقریبا بیست‌وپنج درصد زمان‌های انتظار ناخواسته در محل دکل‌های حفاری به دلیل مباحث تمیزکاری چاه است. با توجه به اهمیت این موضوع و محدودیت‌های موجود در محل چاه، در ایجاد انواع مشکلات عملیاتی، دستگاه‌های شبیه‌ساز فضای دالیزی در فضاهای دانشگاهی، رشد پیدا نمودند که توانایی مطالعه بر روی پارامترهای موثر بر حفاری، از قبیل پارامترهای مرتبط با فضای دالیزی، سیال حفاری، خواص کنده ها، خصوصیات سرمته، فشار و دما را برای پژوهشگران فراهم می‌آورند. پژوهشگران تاثیر این پارامترها بر میزان ارتفاع بستر، غلظت‌ کنده‌ها در فضای دالیزی، میزان خروج کنده‌ها از دستگاه و یا حتی تغییرات افت فشار ایجاد شده مورد بررسی و درنهایت در قالب یک رابطه تجربی آن را ارائه نمودند. با رشد شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، مطالعات به سمت مقایسه نتایج آزمایشگاهی و شبیه‌سازی‌های دینامیک سیالات محاسباتی پیش رفت. فضای تست آزمایشگاه در نرم‌افزار گمبیت بعد از رسم شدن و مشخص شدن شرایط مرزی، مش زده شده و در یک سیستم کامپیوتری مناسب آماده شبیه‌سازی خواهد شد. نوع گسسته‌سازی معادلات، تایم‌استپ  و نحوه کوپل فشار-سرعت در معادلات مومنتوم و پیوستگی از دیگر موضوعات کار در این زمینه است. راهکارهای اویلری-اویلری و یا اویلری لاگرانژی دو دیدگاه مهم در بررسی جریان‌های چندفازی هستند که در هر کدام فرضیاتی را باید اعمال نمود. در مطالعات حمل‌کنده در جریان‌های مایع-جامد، از نظریه سینتیک گازها برای جریان‌های دانه‌ای استفاده می‌شود که پارامترهای متعددی را شامل می‌گردد از قبیل دمای دانه‌ای، تانسورهای تنش کرنش برای فازهای جامد و مایع، فشار جامد، ویسکوزیته برشی جامد، تابع توزیع شعاعی، جرم مجازی و ضریب نفوذ دانه‌ای. در نهایت جهت اعتبارسنجی مدل و استقلال از کارهای تجربی، می‌باید نتایج ارائه شده توسط مدل با نتایج تجربی مقایسه شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن