حکمروایی هوشمند و اقتصاد پایدار شهری در شهر هوشمند

دومین همایش بین المللی تهران هوشمند از دیروز -دوشنبه- در برج میلاد با برگزاری پنل های متعدد همراه است که میزبان کارشناسان و فعالان حوزه برای ارائه نظرات و تجربیات آنها هستند. نقش شفافیت در حکمروایی و تنظیم مقررات هوشمندی شهر از محورهای مورد بررسی در یکی از این پنل ها تحت عنوان `حکمروایی هوشمند و اقتصاد پایدار شهری` است .اساسا در حکمروایی هوشمند، مدیریت شهری با بازمهندسی فرایندها و ساختارهای اجرایی، کاهش تصدیگری، مقرراتزدایی و تنظیم مقررات مناسب، تمرکز بر توسعه خدمات الکترونیک شهری و ارتقای شفافیت، ضمن توسعه سرمایه اجتماعی شهر، به جلب مشارکت عمومی شهروندان و ذینفعان در تصمیمگیریها و اجرای برنامهها میپردازد. پنل یاد شده با مدیریت زهرا بهروزآذر رئیس مرکز آمار و رصد شهری پایتخت و با حضور پروانه مافی نماینده مجلس، بهاره آروین عضو شورای شهر، امیرمحمود غفاری دبیر کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها هیات دولت، علی ملکی قائم مقام پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و زهرا بهروزآذ سرپرست مرکز آمار و رصد شهری تهران برگزار شد.دکتر غفاری در سخنانی در این پنل لازمه هوشمند سازی را وجود زیرساختی دانست که ما را به آنچه مد نظرمان است نزدیک می کند و افزود: تحقق توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندگی و گسترش عدالت با این زیرساخت ها به وجود خواهد آمد. موانعی که در دسترسی به این هدف وجود دارد، عدم مدیریت یکپارچه در شهرها است. «ما چند سالی است روی این مسئله کار می کنیم اما نبود مدیریت یک پارچه موجب شده است که عملا با رسیدن به ایده آل های شهر هوشمند فاصله داشته باشیم. در این عرصه کنشگران مختلفی از قبیل کنشگران دولتی و شورای شهر حضور دارند و فعالیت می کنند اما لزوما این محورها با یکدیگر هم راستا نیستند و هم افزایی ایجاد نمی شود. همین مسئله باعث عدم شفافیت و دور شدن از هدفمان می شود، حتی اگر هدف درست انتخاب شده باشد.» وی تاکید کرد: طبیعتا سیاست گذاری متمرکز در اختیار دولت است اما بهتر است تصمیمات در سطح محلی را شورای شهر اتخاذ کنند. شورای شهر نباید شورای شهرداری باشد، باید شورای شهر باشد.پروانه مافی نیز اظهارات خود را با ارائه تعریفی از شهر هوشمند آغاز کرد و گفت: یکی از تاثیرگذارترین تعاریف شهر هوشمند توسط دانشگاه صنعتی وین ارائه شده است. آنها می گویند شهری هوشمند است که اصول شش گانه مردم هوشمند، اقتصاد هوشمند، زندگی هوشمند، تحرک هوشمند، حکمروایی هوشمند و محیط هوشمند در آن رعایت شده باشد. شهر هوشمند یک شهر پایدار و کارآمد است که هدف آن برطرف کردن چالش های شهری است. وی افزود: با مرور ساده این تعریف متوجه می شویم که شهر هوشمند یک شهر چند وجهی است. شهر هوشمند جهان شمول نیست، عمومیت ندارد و ما بهتر است ساختارهای اصلی مدل شهر هوشمند را بر اساس اولویت های هر شهر به طور مجزا و جداگانه تعریف کنیم. تجربه ای که دنیا نشان داده بر این اصل است که شهرداری ها مهم ترین مکان هایی هستند که عهده دار اجرای شهر هوشمند هستند.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: IOT ها خدمات بسیار ویژه ای در شهر هوشمند ارائه می دهند و باید به آن ها توجه ویژه کرد. ما ابتدای راه هستیم و باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا به شکل کامل به اجرایی شدن طرح شهر هوشمند برسیم. جالب است بدانید بانک جهانی تاثیر هوشمندسازی را در اقتصاد شهری برای کشورهای درحال توسعه و در جهت کاهش هزینه تا 45 درصد و برای افزایش درآمد تا 12درصد تخمین زده است.قائم مقام پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف در ابتدای ایراد اظهاراتش در پنل از حضار در سالن در خصوص تاثیر استفاده بهینه از فناوری در زندگی شهری سوال کرد و آن ها را به مشارکت تشویق کرد. علی ملکی در ادامه گفت: مبنای حکمروایی شهر مشارکت ذینفعان در شناخت مسائلی است که با آن مواجه هستند و ایده های نوآورانه ای که در حل مسائل وجود دارد. نمی توان تنها با استفاده از فناوری به مقصود رسید. مسئله دوم این است که ما برای به دست آوردن یک تکنولوژی و استفاده از آن هزینه متحمل شده ایم، اما به جای استفاده از آن تکنولوژی هنوز از نیروی انسانی استفاده می کنیم. نمونه اش در گیت های خروج و ورود است که هر کدام می تواند با استفاده از تکنولوژی خروج و ورود را کنترل کنند، اما هنوز انسان ها این کار را انجام می دهند.» همایش با صحبت های بهاره آورین رئیس کمیسیون شفافیت شورای شهر تهران به پایان رسید که رسیدن به شهر مطلوب را در گرو مشارکت مردمی دانست و توضیح داد: خیلی از مسائل بدون مشارکت مردم حل شدنی نیست. به طور مثال در بحث پسماندها سال هاست دنبال راهکار مناسبی برای آن هستیم و هر قدر پیش می رویم، هزینه های جمع آوری پسماند بیشتر می شود. دلیل این است که مشارکتی از سوی شهروندان مشاهده نمی شود. شفافیت باعث می شود مردم برای مشارکت در مسائل شهری تشویق شوند.آروین ادامه داد: از طریق اعتماد سازی است که می توان امید داشت مشارکت به کمک حل کردن مشکلات شهری بیاید. اعتماد نیز از کاهش فساد حاصل می شود که باز هم مبنای آن شفافیت است. ما به طور کل باید در حوزه شفافیت کوشا باشیم و برای همه گیر شدن آن تلاش کنیم.وی در پایان یاداور شد: مدتی است قراردادهای شهرداری به شکل شفاف روی سامانه قرار گرفته است اما هنوز لزوما به آن هدف نهایی یعنی کاهش فساد نرسیده است، چون خدمات شفاف نیست و ذی نفعان نمی دانند در یک قرارداد میلیاردی چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد. هزینه ها قرار است کجا خرج شود؟ اصلا میزان این قرارداد زیاد است یا نه؟ باید این بخش نیز به شفافیت برسد.رئیس کمیسیون شفافیت شورای شهر تهران در پایان ابزار امیدواری کرد که سامانه داده باز در کل کشور اجرایی شود و شهرداری پیشگام ایجاد دسترسی به دادههای باز در کشور باشد.



