نقشه راه شهر هوشمند

 

کارگاه تخصصی روز سه شنبه در حالی در قالب همایش بین المللی تهران هوشمند برگزار شد که همایش مذکور ساعت های پایانی خود را امروز طی می کرد و نمایشگاه حاشیه آن نیز مملو از حضور دانش آموزان، علاقه مندان به فناوری اطلاعات و بازدیدکنندگان حامی این حوزه بود.کارشناسان در کارگاه سرمایه گذاری و مشارکت ذینفعان در شهر هوشمند راههای ارائه بهترین راهکار عقد قراردادهای کامل و جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه های خرد را بررسی کردند.پیش از آنکه سخنرانان اصلی این برنامه حاضر شوند، علی عمیدی مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه «پیشگامان کارآفرین کارن» به روی سن رفت و از روند رشد و شکل گیری کسب و کارهای نوین سخن گفت.وی جلب سرمایه های خرد برای اجرای پروژه های بزرگ را دارای سابقه طولانی در ایران خواند و این روش را راهکاری برای هدایت کسب و کارهای نوین و حمایت از ایده های کارآفرینی برشمرد.

شهر هوشمند نیازمند الگو

امیررضا لیلازی معاون راهبرد و فناوری گروه «فناوران هوشمند بهسازان فردا» نیز به رشد روزافزون جمعیت شهرها و گسترش شهرنشینی اشاره کرد و دستیابی به شهر هوشمند را در این شرایط ضرورتی غیرقابل اجتناب برشمرد.وی تاکید کرد: در شهر هوشمند هر شخصی به سهم خود از فضای ایجاد شده منتفع می شود اما برای دستیابی به موفقیت باید الگو، اهداف و راهبر داشت و متضمن پاسخگویی، دریافت بازخورد و برگشت به چرخه بود.

تاکید بر قراردادهای فناوری محور

یوسف قاسمی مشاور حقوقی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این برنامه به نحوه انعقاد قراردادهای فناوری محور اشاره کرد و هر کدام از شیوه های انعقاد قرارداد را دارای مزایا و معایبی خواند.وی افزود: در شهر هوشمند نمی توان با الگوهای مشارکتی که فناوری در آن نقشی ندارد به موفقیت رسید.قاسمی گفت: الگوی کاملتر برای انعقاد قرارداد و جلب مشارکت ها آن قراردادهایی است که مزیت ذاتی، حقوقی و اقتصادی را در کنار حق امتیاز شناور برای بخش خصوصی داشته باشد.

افزایش 25 درصدی بودجه هوشمندسازی

مجید فراهانی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این برنامه به کاهش بودجه تمام بخش ها به علت شرایط نامناسب اقتصادی اشاره و بیان کرد: تنها بخشی که بودجه پیش بینی شده آن نه فقط کاهش نداشته بلکه از 25 درصد افزایش نیز برخوردار بوده، بحث هوشمند سازی است.وی هوشمندسازی را یکی از برنامه های جدی در دست اجرای مدیریت شهری تهران خواند و گفت: در بخش هایی که شهرداری نمی تواند خود وارد شود و فعالیت کند، لزوم حضور بخش خصوصی خود را آشکارتر نشان می دهد.فراهانی با بیان اینکه در بخش عمومی و دولتی بسیاری از کارها و برنامه ها با بهره وری پایین انجام می گیرد تاکید کرد: در هر زمان و مکانی که بخش خصوصی مشارکت می کند بهره وری افزایش می یابد و تضمین کیفیت بیشتری دارد.این عضو شورای اسلامی شهر تهران آورده شهرداری در قرارداد برای هوشمند سازی با بخش خصوصی را داده و اطلاعات، فضای کالبدی شهر، بازار و امتیاز فعالیت خواند و آورده بخش خصوصی را دانش، فناوری، راهکار، پول و مدیریت اعلام کرد.وی چالش های استفاده از قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی را برای شهرداری محافظه کاری مدیران، مسئولیت بی اختیار، نبود انگیزه در اثر مسئولیت بی مزد، رویکرد غیراقتصادی غالب در مدیریت ها، نگرانی مدیران برای از دست دادن جایگاه و قدرت، محیط حقوقی نامناسب، وابسته بودن به توافق میان چندین منتفع، سیاه چاله روزمرگی و فرهنگ سازی برشمرد.فراهانی همچنین به چالش های پیش روی بخش خصوصی در انعقاد قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی اشاره کرد و آنها را نگرانی و بی اعتمادی به شهرداری، دشواری در ایجاد رابطه برابر با شهرداری، نگرانی و بی اعتمادی به امنیت اقتصادی کشور، نرخ بهره بالا و گرانی پول، نو و بدون سابقه بودن پدیده ها و نمودهای عینی شهر هوشمند و نیز ضعف در مطالعه همه جانبه پروژه ها برشمرد.

شهرداری نحوه انعقاد قرارداد را یاد بگیرد

محمود جراحی معاون توسعه خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در ادامه این کارگاه تاکید کرد: شهرداری باید یاد بگیرد که رابطه کاری و نوع قراردادها را درست بنویسد تا بتواند از مزایای همکاری و مشارکت با بخش خصوصی منتفع شود.وی با بیان اینکه به طور معمول همه فکر می کنند سرمایه گذار، سرمایه کلانی دارد که از نحوه بهره برداری آن مطلع نیست افزود: این تعریف در حالی است که بخش خصوصی نحوه اجرای کار با کیفیت بالا و بیشترین بهره وری را به درست ترین شکل ممکن می داند.جراحی با بیان اینکه همه پروژه ها یکی از این 2 مشکل مدیریت یا منابع مالی را دارند اظهارداشت: در قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی هر دو مشکل با هم رفع می شود.معاون توسعه خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: سرمایه گذار در اجرای پروژه ها پولی به میان نمی آورد و با وام های بانکی پروژه ها را به بهترین شکل مدیریت و اجرا می کند و به این طریق 2 مشکل اغلب پروژه ها برطرف می شود.وی تصریح کرد: بخش دولتی فاقد سواد، فناوری و قدرت ساختاری کردن سرمایه است در حالی که بخش خصوصی بخوبی به این ابزارها دسترسی دارد.

بیشترین سود باید عاید بخش خصوصی شود

علی نیازی سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران آخرین سخنران این نشست بود که بر لزوم تقسیم ریسک قراردادها میان شهرداری و بخش خصوصی تاکید کرد.وی ادامه داد: هر قراردادی به حتم باید منافعی را برای بخش خصوصی منظور کند و شهرداری هم باید متوجه باشد که ذات این قراردادها در سود بردن بیشتر بخش خصوصی است.نیازی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی جدای از تامین مالی می تواند مدیریت بهینه، فناوری، نوآوری و خلاقیت را در هر پروژه ای به کار گیرد.در این همایش 10 نشست تخصصی با موضوع شهر هوشمند برگزار شد که از جمله محورهای آنها «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» اعلام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن