طراحی وساخت ابرخازن انعطاف پذیر با قابلیت خمش برای ذخیره سازی انرژی

 

دکتر لیلا فکری اول محقق پسادکترای این واحد دانشگاهی با بیان اینکه اصطلاح `ابرخازن‌ها` برای دستگاه‌هایی گفته می‌شود که تا بیش از ۱۰ برابر انرژی در واحد حجم را به عنوان یک خازن نگهداری کند و دارای قابلیت شارژ و تخلیه با سرعت بالا باشد، افزود: ابرخازن‌های کاغذی سبک‌تر و ارزان‌تر از انواع دیگر هستند.

مجری این طرح ادامه داد: در آینده نزدیک، برنامه‌های صنعتی و خانگی برای استفاده از این نوع ابرخازن‌ها افزایش خواهد یافت و از این طریق هزینه‌های ذخیره‌سازی انرژی کاهش می‌یابد.

به گفته فکری اول امروزه، نیاز به ذخیره مقدار زیادی از انرژی، بوسیله باتری‌های قابل شارژ بزرگ و سنگین تامین می‌شود. ابرخازن ها می‌توانند این کار را انجام دهند، اما در یک قدم آنها ظرف چند دقیقه به جای ساعت‌ها شارژ سریع‌تری را نسبت به باتری‌های معمولی دارند و می‌توانند طول عمر بیشتری را در طول چرخه شارژ و دشارژ داشته باشند. ابرخازن‌های جدید حتی اگر تحت پیچش یا خمش قرار گیرند می‌توانند انرژی را به صورت موثر در خود ذخیره کنند.

وی افزود: برنامه‌های بالقوه این دستاورد جدید، گسترده است. ابرخازن‌ها در دستگاه‌های لیزر، پزشکی، نظامی، منابع تغذیه، سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی به عنوان ذخیره پشتیبان، مدارهای راه انداز ال ای دی‌های توان بالا، توربین‌های و شبکه‌های برق رسانی جهت پایداری شبکه، درهای برقی در هنگام قطع شدن برق، سیستم‌های مولد برق از ترمز در ماشین‌های برقی جدید، تثبیت‌کننده ولتاژ و مدارهایی که نیاز به خازن‌هایی با زمان شارژ و دشارژ سریع دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکتر فکری اول با اشاره به اینکه امیدوارم برنامه‌های تجاری و خانگی این ابرخازن‌ها به زودی افزایش و هزینه‌های ذخیره‌سازی انرژی کاهش یابد تصریح کرد: انرژی مهمترین چالش ما در آینده است. مهم است دستگاهی را تولید کنیم که دارای چگالی و توان انرژی بالا باشد، اما با هزینه کم تولید شود و با محیط سازگار باشد و این چیزی است که تحقیق ما در مورد ابرخازن‌ها از آن الهام گرفته شده است.

براساس این گزارش پروژه `طراحی وساخت ابرخازن انعطاف پذیر با قابلیت خمش برای ذخیره سازی انرژی` با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات و با راهنمایی پروفسور محمود قرآن نویس صورت گرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن