آیا اوپک «کف قیمت نفت» را مشخص کرد؟

اوپک و غیر اوپکی‌ها توانستند به توافق برسند و میزان تولید نفت خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا بتوانند اشباع بازار را کنترل کنند. این توافق برای ثبات بازار نفت و به تعادل رساندن آن است. بنابراین برنت توانست «کف قیمت» خود را پیدا کند و به نزدیکی‌های 60 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» اخیرا قیمت نفت به شدت نوسان داشت. نفت برنت در اوایل ماه اکتبر به 86 دلار در هر بشکه رسید. دلیل آن هم نگرانی از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است.

آنگاه 37 روز بعد، از آنجایی که تولید کنندگان نفت میزان تولید نفت خود را برای جایگزینی نفت ایران افزایش دادند، قیمت نفت دوباره به 58 دلار در هر بشکه رسید.

چنین نوسانی نه مطلوب تولید کنندگان است نه مطلوب مصرف کنندگان.

آخرین نشست اوپک به ما فهماند که سه تولید کننده بزرگ نفت دنیا، یعنی عربستان، روسیه و ایالات متحده، که 40 درصد کل نفت دنیا را تولید می‌کنند، اصلی‌ترین بازیگران نفت دنیا هستند.

همکاری بین عربستان سعودی و روسیه حالا اساس مدیریت تولید نفت دنیاست.

برای این دو کشور، افت قیمت نفت تنش بسیار بزرگی بر بودجه آن‌ها وارد خواهد کرد. 

کشور سوم ایالات متحده است که حالا تبدیل به بزرگترین تولید کننده نفت دنیا شده است. در حالی که مدیریت نفت در این کشور در دست شرکت‌های بزرگ نفتی است، تصمیمات فقط بر اساس اقتصاد کشور گرفته می‌شود.

ایالات متحده بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت دنیا هم هست و قیمت کم نفت برای این کشور مطلوب است در حالی که تولید کنندگان این کشور می‌خواهند قیمت نفت بالا باشد تا سرمایه‌گذاری بیشتری به سوی آن کشیده شود.

درحالی که ایالات متحده در وین حضور نداشت، هیچ کس نمی‌تواند تاثیر این کشور بر اجلاس اوپک را نادیده بگیرد. روزی که وزرای نفت اوپک برای جلسه گرد هم آمدند، داده‌های مهمی هم منتشر شد:

بر اساس اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده  EIA در هفته منتعی به 30 نوامبر، ایالات متحده تبدیل به صادرکننده خالص نفت و محصولات نفتی شده بود آن هم برای اولین بار بعد از سال 1991.

در سال 2018 تا این زمان، ایالات متحده وارد کننده خالص نفت به مقدار 3.1 میلیون بشکه در روز بوده است.

10 سال پیش، فقط اندکی قبل از انقلاب شیل، این رقم به 11.1 میلیون بشکه در روز می‌رسید.

با رشد تعجب برانگیز  شیل، این واردکنندگی خالص کاهش یافت و به صادرات نفت ایالات متحده رو افزایش نهاد به طوری که بسیاری از بازارها از جمله در بازارهای برخی از کشورهایی که در وین جمع شده بودند به عنوان یک رقیب مطرح شده است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده نشان می‌دهد تخمین‌های قبلی آژانس بین المللی انرژی IEA در سال 2018 تغییر اندکی داشته است.

IEA می‌گوید تقاضا برای نفت  1.3 میلیون بشکه در روز رشد خواهد داشت هرچند در برخی کشورها این تقاضا رو به کاهش می‌نهد و دلیل آن تاثیر قیمت بالای نفت است.

تا آنجا که عرضه نفت غیر اوپک هم مایه نگرانی است، بازبینی تخمین‌های آژانس بین المللی انرژی  به رقم 2.4 میلیون بشکه درروز رسید.

برای سال 2019، پیش بینی رشد تقاضای در IEA در همان مقدار 1.4 میلیون بشکه در روز باقی مانده است هر چند قیمت نفت نسبت به ماه اکتبر کاهش زیادی داشته است.

این آژانس می‌گوید تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک هم در سال 2019 حدود 415 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داشت و دلیل این امر هم می تواند موافقت روسیه با توافق اوپک و کاهش رشد تولید کانادا باشد.

در نهایت آژانس بین المللی انرژی معتقد است این زمان است که مشخص می کند توافق اوپک چقدر بر تعادل مجدد بازار تاثیر خواهد داشت.

جلسه بعدی اوپک در ماه آوریل برگزار خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن