کیفیت بنزین های وارداتی استاندارد هستند

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی در واکنش به خبری با عنوان «مصوبه اخیر دولت نشان داد که بنزین‎های وارداتی استاندارد یورو 4 ندارند» که هفتم آذر ماه امسال در روزنامه رسالت منتشر شد، ضمن تکذیب آن، توضیحاتی ارائه داد.

 در این جوابیه آمده است:

«در خبر مذکور، فرد مصاحبه شونده از متن یک آیین‎نامه با عنوان آیین‎نامه فنی کنترل و کاهش آلودگی هوا موضوع ماده 2 قانون هوای پاک و تصویب‌نامه شماره 100602 آن اجتهاد کرده که بخش عمده‌ای از بنزین‎های وارداتی، یورو 4 نیستند.

فارغ از عجیب بودن این خبر در ربط دادن مصوبه یک آیین‎نامه دولتی به آلودگی بنزین‎های وارداتی، ذکر نکات زیر الزامی است:

1- در هیچ کجای آیین‎نامه فوق اشاره‎ای به واردات بنزین نشده و تکالیفی که طبق ماده 2 این قانون برای وزارت نفت تعیین شده نیز در حال اجراست.

2- در ماده 2 این آیین‎نامه، افزون بر وزارت نفت، ارگان‎های دیگر نیز موظف به اجرای تعهداتی شده‎اند که مجموع وظایف آنها منجر به کاهش آلودگی هوا و اجرای بی‎نقص قانون هوای پاک خواهد شد.

3- بیش از دو ماه است که واردات بنزین به کشور کاملا قطع شده و شایان ذکر است میانگین واردات بنزین در 6 ماه اخیر کمتر از 5 میلیون لیتر در روز بوده که کیفیت تمام آنها به تایید سازمان استاندارد کشور رسیده است.

4- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش در خبر فوق عنوان شده که دولت دوازدهم ادعای «بنزین بی‌کیفیت پتروشیمی‌ها عامل اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها» را مطرح کرده است، این در حالی است که موضوع بی‎کیفیتی بنزین پتروشیمی‎ها از ابتدای دولت یازدهم مطرح شد که همه مستندات فنی آن موجود است.

5- دست آخر ذکر این مورد ضروری به نظر می‎رسد که آنچه هم‎اکنون در پالایشگاه‎های کشور به عنوان بنزین یورو 4 تولید می‎شود، کفاف مصرف داخلی را می‎دهد و به لحاظ کیفیت نیز قابل قیاس با بنزین آلوده پتروشیمی در سال‌‏های گذشته نیست.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن