پارس جنوبی جوانان را بیکار کرد

یدک‌کشیدن لقب پایتخت اقتصاد و انرژی کشور این تصور را در اذهان ایجاد می‌کند که در عسلویه همه چیز گل و بلبل است ولی سهم مردم بومی از این همه ظرفیت فقط بیکاری و عوارض دیگر است.

سال‌ها است که مردم عسلویه میزبان صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی هستند و دودودم این صنعت را می‌چشند تا شاید نصیبی از مزایای آن داشته باشند ولی آورده این صنعت برای مردم این دیار جز درد نیست.

طی بیست سال عمر صنایع پارس جنوبی مردم این منطقه میزبانی شایسته برای این صنایع بوده‌اند و حق میزبانی را به‌خوبی ادا کرده‌اند و متولیان این صنعت نیز بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند.

علی‌رغم سهمیه ۵۰ درصدی جذب نیروهای بومی عسلویه در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی اما همچنان سایه شوم بیکاری و عدم اشتغال جوانان در سطح این شهرستان دیده می‌شود.

شهرستان عسلویه در جنوب شرقی‌ترین نقطه استان بوشهر قرار دارد و یکی از مناطق مهم کشور از نظر انرژی و ذخایر گازی است. ذخایری که ۸ درصد گاز کل جهان و بیش از ۴۸ درصد گاز کل ایران را در خود دارد و در کنار بیست فاز و دو نیروگاه تولید برق نقش مهمی در تپش قلب اقتصاد ایران ایفا می‌کند.

با یک نگاه اجمالی به سیمای قطب انرژی کشور این فکر به ذهن هر بیننده‌ای می‌رسد که در شهرستان عسلویه باوجوداین همه فرصت شغلی هیچ بیکاری نباید وجود داشته باشد، همچنین در سایه رونق اقتصادی حاصل از این‌همه صنایع مردم این شهرستان باید در رفاه اقتصادی بالایی به سر برند.

اما ورای این تصور جوانان ساکن این منطقه استراتژیک و پر اهمیت کشور همواره با معضل بیکاری روبه‌رو هستند و در چند سال اخیر در رابطه با اشتغال جوانان تحصیل‌کرده عسلویه و بومیان بیکار ، شاهد کم‌لطفی‌هایی از جانب مسئولان امر بودیم.

جالب اینجاست علیرغم آلودگی‌های زیست‌محیطی، زیرساخت‌های ضعیف شهرستان و وضعیت اسفناک معیشت مردم، باز هم به مسئله اشتغال بومیان توجه چندانی نشده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن