اولین دیدار رسمی ترامپ و پوتین در هامبورگ

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهورهای آمریکا و روسیه برای اولین بار با یکدیگر دیداری رسمی داشته و درباره سوریه، اوکراین و برخی مسائل دوجانبه گفت‌وگو کردند.

به گزارش «انرژی امروز» آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و میزبان نشست، از دیگر رهبران حاضر در هامبورگ خواست برای رسیدن به توافق بر سر مسائل عمده جهان، یعنی تجارت، تغییرات اقلیمی و تامین انرژی، تلاش کنند.

مرکل خطاب به رهبران حاضر در نشست هامبورگ گفت: ما نماینده دو سوم جمعیت جهان، چهار پنجم تولید ناخالص جهان و سه چهارم تجارت در کل جهان هستیم و طبیعی است آنهایی که اینجا نیستند از ما انتظار داشته باشند در کارمان سخت‌کوش باشیم.

صدراعظم آلمان در حاشیه اجلاس با رئیس جمهور آمریکا دیداری داشته، که به گفته یک سخنگوی دولت آلمان در آن وضعیت کره شمالی، خاورمیانه و تنش در شرق اوکراین به بحث گذاشته شده است.

ترامپ علاوه بر دیدار با مرکل، با ولادیمیر پوتین هم ملاقاتی داشته و این دیدار را «مایه افتخار» دانسته است. پوتین هم گفته است که دیدار با ترامپ برای او «مایه خوشوقتی» است.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از ماه‌ها انتظار و با وجود تحقیقات در حال جریان در کنگره آمریکا مبنی بر دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا، روسای جمهوری دو کشور برای نخستین بار روز جمعه شانزدهم تیر ماه در حاشیه اجلاس گروه بیست در آلمان رسما ملاقات کردند و به گفت‌وگو نشستند.

رئیس جمهور روسیه با ابراز خرسندی از ملاقات حضوری با همتای آمریکایی‌اش گفت: صحبت‌های تلفنی اصلا کافی نیست.

با توجه به اتهام‌های مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تشدید فعالیت‌های نظامی کره شمالی، ادامه بحران سوریه و مواضع متفاوت ترامپ با دیگر رهبران غربی، ناظران اهمیت ویژه‌ای برای ملاقات او با پوتین قائل هستند.

به گزارش اینترفاکس پوتین پس از پایان ملاقات گفت: مسائل بسیاری برای بحث داشتیم، از جمله اوکراین، سوریه و مسائل دیگر، همین طور موضوعات دوجانبه. ما به موضوع مبارزه با تروریسم و امنیت سایبری هم پرداختیم.

آسوشیتدپرس نوشت ترامپ در آغاز نشست میان دو رهبر گفت «ما از رویدادهای سازنده بسیاری که در پیش روی آمریکا و روسیه است استقبال می کنیم.»

ترامپ در بخشی از گفت‌وگو با پوتین به خبرنگاران گفت ملاقات با پوتین برایش «مایه افتحار» است و افزود پیشتر با پوتین «مذاکرات بسیار سازنده‌ای» داشته است.

دیدار روسای جمهوری دو کشور با حضور معاونین ریاست جمهوری، رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف، صورت گرفت که تنها در بخش مختصری از آن به خبرنگاران اجازه ورود به داخل سالن داده شد.

ترامپ که با تصمیم خود مبنی بر خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس موجب ناخرسندی رهبران برخی کشورها شده بود، باید برای ملاقات با ولادیمیر پوتین جلسه روز جمعه انرژی را تنها چندی پس از آغاز جلسه ترک کند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ پیشتر گفته بود خواستار یافتن راهکارهایی برای همکاری با پوتین است، هدفی که دستیابی به آن در سایه اختلافات سیاسی میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین و سوریه پیچیده تر شده است.

به گفته رویترز، دونالد ترامپ روز جمعه شانزدهم تیر ماه در توئیتر خود نوشت از ملاقات با رهبران کشورهای جهان، از جمله ملاقات با ولادیمیر پوتین استقبال می کند و گفت «کشورم را به خوبی نمایندگی خواهم کرد و برای اهداف آن خواهم جنگید.»

به نوشته رویترز، برخی سیاستمداران آمریکایی از این نگرانند که ترامپ که در حوزه سیاست نوکار بوده و تیمش هنوز سیاست مشخصی در قبال روسیه اتخاذ نکرده، آمادگی لازم را برای ملاقاتی رو در رو با پوتین نداشته باشد، رهبری که تا کنون با دو رئیس جمهوری آمریکا و همچنین سران بسیاری از کشورهای دیگر مبادله سیاسی داشته است.

ادم شیف، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید آنچه کرملین آرزویش را دارد این است که رئیس جمهوری آمریکا را به یک دست دادن، لبخند، و ابراز خوشحالی مختصر از این ملاقات راضی ببیند.

از سوی دیگر، موضع ترامپ در قبال روسیه طی سخنانش در ورشو موجب ستایش لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه کنگره شده است. ترامپ طی این سخنرانی از روسیه خواست تا اقدامات «بی ثبات کننده» در منطقه را متوقف کرده و از حمایت خود از دولت‌های ایران و سوریه دست بردارد. سناتور گراهام خطابه آقای ترامپ را «آغازی خوب» برای یک هفته گفتگوها بر سر سیاست خارجی آمریکا خواند.

ملاقات ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس رهبران گروه ۲۰، در هامبورگ آلمان و در حالی برگزار شد که هامبورگ تحت تدابیر امنیتی شدید ۲۰ هزار مامور پلیسی است که برای کنترل ده‌ها هزار معترض در این شهر به کار گرفته شده‌اند.

همزمان با نشست رهبران گروه ۲۰ در هامبورگ، برنامه‌های اعتراضی مختلفی در این شهر برگزار شده است. معترضان با سیاست‌های اقتصاد بازار، جهانی‌سازی، کوتاهی در مبارزه با تغییرات اقلیمی و محدودیت آزادی‌ها مخالفند.

گروهی از معترضان چند خودرو و سطل زباله را به آتش کشیدند و در درگیری با ماموران پلیس اشیایی را به سمت آنها پرت کردند.

پلیس آلمان می‌گوید ۱۶۰ نفر از مامورانش در هامبورگ زخمی شده‌اند. پلیس علیه معترضان از ماشین آب‌پاش و اسپری فلفل استفاده کرد. ده‌ها نفر از آنها هم دستگیر شده‌اند و برای دست کم ۱۵ نفرشان قرار بازداشت صادر شده است.

یک سخنگوی پلیس شمار معترضان را حدود ۱۰۰ هزار نفر برآورد کرده و گفته است بخش اعظم آنها به طور مسالمت‌آمیزی تظاهرات می‌کردند.

شدت اعتراضات به حدی بوده است که ملانیا ترامپ، همسر رئیس جمهور آمریکا به توصیه پلیس در هتل ماند و ناچار شد برنامه خود را لغو کند. برنامه سخنرانی ولفگانگ شوبله، وزیر دارایی آلمان هم به دلیل مشابهی لغو شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن