مدیریت پایدار اراضی حاشیه‌ای خشک ایران

با توجه به بحران جدی آب در کشور در پی نابودی سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های کشور نتایج به‌دست‌آمده از انجام پروژه فوق می‌تواند از طریق تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها جلوگیری کرده و از طریق احیای پوشش مرتعی، جنگلی و کشت گیاهان دارویی در اراضی منابع مختلف درآمدزایی را برای ساکنین مناطق خشک فراهم کند. 

با مثالی از مدیریت پایدار اراضی حاشیه‌ای خشک در منطقه گربایگان؛ می‌توانیم موضوع را راحت‌تر بیان کنیم، ازآنجاکه در این منطقه مدیریت پایدار اراضی فساد بوده است، پروژه تحقیقاتی بین‌المللی ` مدیریت پایدار اراضی حاشیه‌ای خشک مطرح شد، که این پروژه با همکاری سازمان یونسکو و دانشگاه سازمان ملل به مدت پنج سال به اجرا درآمده است، این پروژه شامل 8 طرح تحقیقاتی کاربردی است، جزئیات طرح‌های تحقیقاتی فوق و نتایج به‌دست‌آمده از آن‌ها در گزارش نهایی پروژه که توسط سازمان یونسکو در سال 2014 به چاپ رسیده است آورده شده است. 

طبق توصیه‌های سازمان یونسکو نتایج به‌دست‌آمده از پروژه فوق می‌تواند به‌عنوان یک الگو و مدل موفق جهت احیای مناطق خشک در ایران و سایر کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

پروژه فوق می‌تواند به‌عنوان یک الگو مول موفق جهت احیای مناطق خشک در ایران و سایر کشورها مورداستفاده قرار گیرد، همچنین این پروژه به‌صورت همزمان در 10 کشور دیگر به انجام رسیده است. 

نقش لیزر در این پروژه تحقیقاتی در مسیریابی، کانال‌های آبیاری، شبکه‌های آب‌رسانی، احداث زهکش‌ها، تعیین شیب دقیق کانال‌ها ولوله گذاری هم استفاده می‌شود. 

لیزر روی بولدوزرها و بیل‌های مکانیکی نصب می‌شود، همچنین درراه سازی برای تعیین شیب جانبی جاده کاربرد دارد. 

این فناوری در به‌کارگیری فناوری لیزر، تاکنون 700 واحد سیستم تسطیح لیزری توسط بخش خصوصی تولید و در کشاورزی به کار گرفته‌شده است و هفت‌صد هزار هکتار از اراضی زراعی کشور با هزینه‌ای بالغ‌بر دو هزار و هشت‌صد میلیارد ریال تسطیح لیری ( دقیق) شده است. همچنین حدود 2 هزار نفر در صنعت تسطیح لیزری در سطح کشور مشغول به کارشده‌اند و مبلغ هزار و سیصد میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در صنعت تسطیح لیزری سرمایه‌گذاری شده است. 

برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده سنسورهای لیزری و کنترل باکس هستند که تا 80 درصد تولیدات خود را به کشورهای مانند آذربایجان، پاکستان و چین صادر می‌کنند، لذا تمام این مجموعه نقش بسیار بزرگی در اقتصاد دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن