سلطان قیر چطور بال و پر گرفت؟

سیدحمید حسینی | سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی

 ما از سال ۷۵ تا ۸۶ از پیشگامان صادرات قیر بودیم و در سال‌های ۷۹ و۸۱ صادرکننده نمونه شدیم تا اینکه کم‌کم در این سال‌ها با تغییراتی که در سازمان بازنشستگی نفت ایجاد شد، شاهد حضور آقای دکتر علی احمدی در این سازمان بودیم.

 ایشان که پدر خانم بذرپاش بود، پای مدیران خودروسازی را به بنگاه‌های زیرمجموعه بازنشستگی نفت باز کرد، از جمله در شرکت نفت جی و نفت سپاهان.

 این مدیران که با طرح و برنامه به این شرکت‌های تازه خصوصی‌شده منصوب شده بودند؛ با زدوبند با بعضی از شرکت‌های متعلق به باقری درمنه و جزایری (با شهرام جزایری اشتباه گرفته نشود)  بازار قیر ایران را بهم ریختند.

 این افراد با ارایه ضمانت‌نامه قلابی حدود صدمیلیارد تومان قیر را تحویل گرفته و معمولا با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده صادر می‌کردند و تقریبا همه صادرکنندگان خوشنام و قدیمی را از بازار اخراج کردند و رهبری بازار قیر را از ما گرفتند.

 آنچه که نمی‌بایست اتفاق افتاد و شرکت نفت جی که سالانه ۳۰۰میلیارد تومان سود خالص داشت؛ به شرکتی زیان‌ده و فاقد نقدینگی تبدیل شد.

 نه‌تنها قیر صادراتی را مجانی خریداری کردند، بلکه قیر داخلی را نیز با قیمت یارانه‌ای می‌خریدند و صادر می‌کردند.

 وقتی که ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا ایشان را به جرم قاچاق دستگیر کرد، حمید باقری با ارتباطاتی که در قوه قضاییه و خصوصا دفتر آیت‌الله شاهرودی داشت؛ از زندان رهایی یافت و نهایتا آقای نقدی از ستاد مبارزه با قاچاق عزل شد و عمق نفوذ ایشان در قوه قضاییه و مجریه آشکار شد.

 ایشان باعث شد که نه‌تنها ما از سال ۹۰ قیر را رها کنیم، بلکه دیگران نیز عطایش را به لقایش ببخشند.

 متاسفانه امثال ایشان و بابک زنجانی آغازگر فساد بخش خصوصی در حوزه نفت بودند و این ویروس امروز به بخش فرآورده‌ها سرایت کرده و صادرات هیدروکربور با ابهام جدی مواجه است.

 متاسفانه ستاد مبارزه با قاچاق با تغییرات مکرر مدیران و کارشناسان مواجه است و توان لازم جهت کنترل این وضعیت را ندارند.

 ثبت ۳۰۰۰نوع استاندارد کالایی چیزی جز فساد و تقلب نیست؛ ولی ستاد و کارگروه آن را به رسمیت شناخته و اراده‌ای بر اصلاح آن ندارد.

 ضمنا دولت و وزارت نفت با توزیع نفت سفید و مازوت یارانه‌ای که هیچ منطقی ندارد، به این قاچاق کمک می‌کنند و پالایشگاه نیز با فروش «لوب کات» با نام‌های دیگر در بورس تامین‌کننده بخشی از نیازهای خلافکاران شده‌اند.

 یک روزی اگر این پرونده رسیدگی شود، تشت رسوایی آنان از بام بازار خواهد افتاد که امیدوارم این اتفاق هرچه زودتر صورت پذیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن