می‌گویند زنگنه نفوذی انگلیسی‌هاست! صدرا پول گرفت؛ اما هیچ کاری نکرد

وزیر نفت گفت: بعضی دوستان می‌گویند زنگنه و افرادش عاشق خارجی‌ها هستند و گفته‌اند بحث نفوذ از طریق قراردادها بوده است، اصلا زنگنه انگلیسی است و دستورات و اوامر انگلیس را اجرایی می‌کند!

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، در چند روز اخیر پس از امضای قرارداد ایران با توتال، انتقادات بسیاری به شکل و قالب این نوع قرارداد مطرح شده است؛ همچنانکه فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا گله‌مند از دولت و روحانی، می‌‌گوید نادیده‌گرفتن توان داخلی در این قرارداد، واقعا غیرمنصفانه است، این در حالی است که در این ماجرا، صرفا توتال به‌عنوان رهبر کنسرسیوم حضور دارد و موظف شده از فعالان صنعت نفت ایران بهره بگیرد و در همین راه هم است که پتروپارس وارد ماجرا شده. با‌این‌حال فرمانده خاتم‌الانبیا معتقد است «ما هیچ وقت نباید عزت خود را زیر سؤال ببریم و در‌حالی‌که توانایی داریم، پیمانکار دست دو شویم».

شامگاه دیروز نیز رییس سازمان بسیج مستضعفین، خطاب به کسانی که عملکرد اقتصادی سپاه را نقد می‌کنند، گفت: «سپاه در عرصه‌های مختلفی چون نفت و گاز، تونل و راه آهن فعالیت می کند اگر می خواهید بکشند کنار، رسما اعلام کنید تا کنار بکشند».

این در حالی است که زنگنه در سخنانی که پیش از این انجام داده بود؛ به انتقادات پیمانکاران نزدیک به نهادهای نظامی پاسخ گفته بود.

زنگنه در این سخنرانی که این روزها بار دیگر در فضای مجازی بازنشر شده؛ عنوان کرد: طلب پیمانکاران نفت به دو صورت است، اول طلب‌هایی است که شرکت‌های نفت و یا شرکت‌های گاز طلب دارند، یک مقداری داریم که رقم آن خیلی هم بالا نیست،  دوم نیز طلبی است که پیمانکاران از پیمانکاران دست اول ما دارند.

او در ادامه افزود: ما اکثر موارد بیش از 100 درصد پول قرارداد را به پیمانکاران داده‌ایم، یعنی اکثرا پیمانکاران از ما هیچ طلبی ندارند. گرفتند و خوردند، حالاکجا خورده‌اند؟ خدا می‌داند!

زنگنه با انتقاد از عملکرد صدرا (که تحت مالکیت قرارگاه خاتم قرار دارد) در تحویل پروژه‌ها گفت: ما 1.8 دهم میلیارد دلار به صدرا پول دادیم، که به اندازه یک قران کار به ما تحویل نداده است. کجا رفت این پول‌ها؟ پول طبق قرارداد به صدرا داده شده است؛ اما هیچ کاری نکرده‌اند و پولی به پیمانکاران دست دوم نداده‌اند، آخر، اینطور و با این روش که نمی‌شود.

او تصریح کرد: سه عنصر در پروژه مهم است، قیمت، کیفیت و زمان که هیچکدام الان قابل پیگیری نیست، یعنی قیمت همان است که خودشان اعلام می‌کنند، می‌گویند آنقدر طلب دارم و باید پول به طلبکارها بدهم، ما هی باید پول به او بدهیم، و بگوییم به پیمانکارهای دست دوم بدهد، قیمت قرارداد، مبلغ قرارداد، هیچ چیزی وجود ندارد.

وزیر نفت ادامه داد: ما یک فاز پارس جنوبی را با خارجی‌ها امضا کردیم یک میلیارد دلار، اکنون 3.5 میلیارد دلار به ایرانی‌ها دادیم هنوز تمام نشده‌است. چیکار داریم می‌کنیم؟! 3.7 میلیارد برای یک فاز پول دادیم و هنوز تمام نشده است، کیفیت هم ندارد و زمان 8، 9 ساله‌ای هم از آن گذشته است.

زنگنه با اشاره به اظهارات مخالفان گفت: بعضی دوستان می گویند زنگنه و افرادش عاشق خارجی‌ها هستند و گفته‌اند بحث نفوذ از طریق قراردادها بوده است، اصلا زنگنه انگلیسی است و دستورات و اوامر انگلیس را اجرایی می‌کند! عادت کرده‌ام از این نوع حرف‌ها بشنوم.

او در ادامه اظهار کرد: می‌گویند اینها را به خارجی‌ها ندهید به ما بدهید، ما به طور مثال می‌خواهیم 60 میلیارد دلار در نفت سرمایه‌گذاری کنیم، از کجا می‌خواهیم این پول را بیاوریم؟ همه می‌گویند می‌رویم و از صندوق توسعه می‌گیریم، مگر صندوق توسعه چقدر پول دارد؟ چقدر را به نفت، چقدر به برق و چقدر از آن را به پتروشیمی می‌دهد؟ وجدانا در دوره قبل که به طور ارزشی به 60 درصد ساخت داخل رسیدیم، پولتان را هم سر وقت می‌دادند، الان بیشتر از آن موقع خرج کرده‌اید در این 7، 8 سال گذشته، اما الان شما همه‌تان  گریه می‌کنید، چرا؟!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن