از مواد پتروشیمی بی‌کیفیت تا توزیع ناعادلانه

امروز روز صنعت است و فرصتی است باز برای تولیدکنندگان که گلایه‌های خود را بیان کنند؛ روزی برای توجه بیشتر به صنایع است و در این بین کاهش کیفیت محصولات پتروشیمی برای افزیش سود و کم کردن هزینه‌ها، ناعادلانه بودن سیستم توزیع و عدم کنترل واردات، درد دل تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی است.

سید رحیم مقیمی، رییس هیات مدیره اتحادیه پلاستیک تهران، در گفتگو با خبرنگار «انرژی امروز» درباره مشکلات این بخش اظهار کرد: مشکلی در تامین مواد اولیه و محصولات پتروشیمی نداریم؛ اما مشکل اساسی ما در ایران، توزیع ناعادلانه است. وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نظارت کاملی  بر توزیع ندارند و سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال بدون درنظر گرفتن نظارت کارشناسی و تجربیات اتحادیه‌ها، مصوب می‌شود که جواز کار در مناطق محروم داده شود بدون درنظر گرفتن 9درصد مالیات بر ارزش افزوده؛ این قانون مشکل بزرگی را ایجاد می‌کند. مجتمع‌های پتروشیمی در مناطق محروم از معافیت برخوردار بوده و سود فراوان می‌برند، که شوخی نیست. بدین‌صورت، تولیدکننده ضرر می‌کند.

رییس هیات مدیره اتحادیه پلاستیک تهران پتروشیمی‌ها گفت: با شرکت‌های تولیدی پلاستیک در ترکیه و … قرارداد می‌بندند، در نهایت به دلایلی مانند فروش در بورس و … شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند به تعهدات خود به شرکت‌های خارجی عمل کنند که در نهایت بی‌اعتمادی حاصل می‌شود. اکنون این بی‌اعتمادی بوجود آمده و باید احساس خطر شود. همچنین، توزیع ناعادلانه باعث تعطیلی کارخانه‌ها شده است.

رحیمی یادآور شد: به دلیل نابه‌سامانی بازار، اکنون واردات برخی مواد با گریدهای خاص از خارج، به صرفه‌تر است. سیستم تولید به هم ریخته است و در این بین کشورهایی مانند چین و هند سود می‌برند و به بازار ایران رخنه کردند.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان ایران شایسته‌ترین در جهان هستند؛ ما تکنولوژی و تجهیزات عالی نداریم اما مغزهای هوشمندی داریم که باعث شده از بی‌کیفیت‌ترین محصول پتروشیمی‌ها، باکیفیت‌ترین محصولات پلاستیکی را تولید کنیم.

رییس هیات مدیره اتحادیه پلاستیک تهران درمورد کیفیت مواد پتروشیمی، اظهار کرد: برخی گریدها و محصولات واقعا بی‌کیفیت هستند؛ اما مححصولات خوب نیز تولید می‌شود. ما با ضایعات و محصولات درجه سه و چهار، محصولات باکیفیت تولید می‌کنیم.

مقیمی گفت: اگر تکنولوژی و ماشین‌آلات به روز و خوب را در دست داشته باشیم، می‌توانیم خدای پلاستیک در دنیا باشیم. کالای ایرانی می‌تواند با کالای خارجی رقابت کند اما واردات پلاستیک باید کنترل شده باشد.

وی با تاکید بر مشکلات موجود برای واردات تجهیزات، گفت: کنترل واردات می‌تواند به بهبود بازار کمک کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن