با احیای دریاچه ارومیه، 14 میلیون نفر را نجات دادیم

رییس جمهور؛ با اشاره به ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری با سامانه‌های نوین که مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، گفت: اقدام دولت در احیا دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد و اگر روند سابق ادامه پیدا می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک می‌شد.

حسن روحانی روز دوشنبه در جمع وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو گفت: اگر بتوانیم سالانه 10 تا 20 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، تاثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و می‌تواند کار چند سد را برای ما انجام دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد یک سد گاهی اوقات آثار اقلیمی بدی به همراه دارد و منجر به خشک شدن برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها می‌شود و مسایلی را ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: اقدام دولت در احیا دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد و اگر روند سابق ادامه پیدا می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و گرد و خاک حاصل از آن، کشاورزی را در این مناطق از بین می‌برد و زندگی مردم را دچار مشکل می‌کرد.

روحانی با بیان اینکه برخی تنها اقدام دولت یازدهم را در برجام خلاصه می‌کنند، گفت: برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که حسنه آن مداوم بوده و برای همیشه باقی می‌ماند و مانند کار خیری است که پایان ندارد اما نباید آن را تنها اقدام دولت یازدهم دانست.

رئیس جمهور طرح تحول نظام سلامت، احیای دریاچه ارومیه، آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها و اینکه حدود 6 میلیون جمعیت روستایی در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم از آب سالم آشامیدنی برخوردار شدند را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برشمرد و ادامه داد: اینکه در پارس جنوبی امروز همسان با دیگر کشورها از ذخایر گازی جنوب کشور استفاده می‌کنیم و نیز اینکه در طول 5 سال توانستیم 2 هزار کیلومتر راه‌آهن ایجاد کنیم که این به اندازه بیش از 20 درصد کل راه‌آهنی است که در کشور احداث شده است، از دیگر اقدامات دولت بشمار می‌رود.

روحانی اظهار داشت: دلیل اینکه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است که رسانه‌ها آنها را عنوان نمی‌کنند و صدا و سیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب و یا واجب است.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم که چه اقداماتی انجام شده است.

روحانی تصریح کرد: در بخش های آب، برق، گاز، راه، ارتباطات، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در روستاها،  اقدامات بسیار تاثیرگذار و گسترده‌ای انجام گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز با تلاش مردم و مسئولان در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در بنزین در آستانه خودکفا شدن هستیم و در گازوئیل و گاز نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه در سالیان گذشته هنگامی که در زمستان نیاز به واردات گاز پیدا کردیم، یکی از کشورها قیمت گاز را 9 برابر افزایش داد و ما چون مجبور بودیم، قیمت آن را پرداخت کردیم، اما با تلاش‌هایی که در این دولت انجام گرفت، سال گذشته زمانی که همان کشور گاز را به روی ما قطع کرد، هیچ اعتنایی نکردیم و خود آنها به دنبال این بودند که چرا برای وصل شدن گاز اقدامی نمی‌کنیم و این اثر خودکفایی و خوداتکایی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: هنگامی که ما روی پای خود می‌ایستیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما زور بگوید. ما تصور می‌کنیم که فقط آمریکا زورگویی می‌کند، اما حقیقت این است که اگر نیازمند شویم، حتی کشورهای فقیر و کشوری که برای آن فداکاری هم کرده‌ایم، شروع به زورگویی می‌کند.

روحانی تاکید کرد: احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می‌شکند و این نشان می‌دهد که ما باید روی پای خود بایسیتم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز خوشبختانه در آب و برق و سدسازی و ساخت نیروگاه، روی پای خود ایستاده‌ایم و خودکفا شده‌ایم و به دیگر کشورها نیز خدمات فنی و مهندسی ارایه می‌کنیم، گفت: امروز باید تلاش کنیم تا مردم در زندگی روزمره خود دچار مشکل نشوند.

روحانی با اشاره به اینکه تابستان به دلیل افزایش مصرف می‌تواند برای مردم و تلاشگران در وزارت نیرو ایام سختی باشد، اظهار داشت: باید در راستای اصلاح فرهنگ مصرف تلاش کرده و از هدررفت‌ها جلوگیری کرده و با کشت فراسرزمینی و اصلاح بذر، شیوه‌های کشاورزی را تغییر دهیم.

رئیس جمهور افزود: امروز به گفته وزیر جهاد کشاورزی برخی از بذرها از خارج از کشور وارد می‌شود و دلیل آن این است استفاده از این بذرها می‌تواند تولید محصول را تا 3 برابر افزایش دهد و برخی بدون اینکه با مسایل آشنا باشند، فقط عنوان می‌کنند که چه نیازی دارد که بذر را از خارج وارد کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در تولید گوشت مرغ و خوراک آن نیز به همین شکل است ، افزود: گاهی نیاز داریم که برای جلوگیری از مرگ و میر و افزایش گوشت‌آوری و سلامت محصول، برخی نیازها را از خارج تامین کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن