مذاکرات «دشوار» با آمریکا بر سر تغییرات اقلیمی

آخرین روز اجلاس سران بیست اقتصاد عمده جهان در حال برگزاری است؛ هرچند به نظر می‌آید از شکاف کشورها با آمریکا بر سر مسائل کلیدی همچون تغییرات اقلیمی کاسته نشده باشد.

به گزارش «انرژی امروز» با این حال گزارش شده که جز موضوع تغییرات اقلیمی، نمایندگان ارشد کشورها بر سر سایر نکات اطلاعیه پایانی به توافق رسیده‌اند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و میزبان اجلاس دو روزه گروه ۲۰، مذاکرات را «بسیار دشوار» توصیف کرده است.

سران کشورها در تلاش هستند تا روی یک اطلاعیه پایانی به توافق برسند. ظاهرا بر سر موضوع تجارت جهانی اعضا توافق بیشتری دارند تا بر سر سوخت‌های فسیلی و تغییرات اقلیمی.

در هامبورگ آلمان، در دو شب گذشته، میزبان نشست با دردسر جدی مواجه شد. شمار زیادی از مخالفان سیاست‌های کشورهای بزرگ با پلیس درگیر شدند. دست‌کم ۲۰۰ پلیس زخمی شده و معترضان بسیاری دستگیر شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مدیریت اجلاس توسط خانم مرکل را ستوده و گفته است با وجود اعتراض‌ها نشست سران کشورهای گروه بیست منظم و خوب برگزار شده است.

شدت اعتراضات به حدی بوده است که ملانیا ترامپ، همسر رئیس‌جمهور آمریکا، ناچار شد در هتل بماند. برنامه سخنرانی ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان هم به دلیل مشابهی لغو شد.

گروه بیست متشکل از اتحادیه اروپا و ۱۹ کشور توسعه یافته یا در حال توسعه است.

مسائل «بسیار سخت» چیست؟

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، سران کشورهای گروه بیست تلاش دارند تا راهی برای این بن‌بست پیدا کنند.

به گفته منابع آگاه در اتحادیه اروپا، رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد که تصمیم‌گیرنده اصلی در زمینه سوخت‌های فسیلی باشد.

امروز، شنبه هفتم ژوئیه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار کرد. هر دو از حامیان توافق پاریس هستند و تاکید کرده‌اند که تمایل دارند به طور مشترک در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر کار کنند.

تغییرات اقلیمی و تجارت جهانی کلیدی‌ترین بحث‌های اجلاس گروه بیست است هرچند در حاشیه آن دیدارهای مهم و خبرساز دیگری هم برگزار شده است.

معترضان اجلاس چه می‌گویند؟

همزمان با نشست رهبران گروه ۲۰ در هامبورگ، برنامه‌های اعتراضی مختلفی در این شهر برگزار شده است.

معترضان با سیاست اقتصاد باز، جهانی‌سازی، کوتاهی در مبارزه با تغییرات اقلیمی و محدودیت آزادی‌ها مخالف هستند.

در دو شب گذشته، گروهی از معترضان چند خودرو و سطل زباله را به آتش کشیدند و در درگیری با ماموران پلیس اشیایی را به سمت آنها پرت کردند.

پلیس آلمان می‌گوید دست‌کم ۲۰۰ مامور در هامبورگ زخمی شده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن