قفل مذاکرات گروه ۲۰ بر سر تغییرات اقلیمی شکسته شد

صدراعظم آلمان در ساعات پایانی نشست گروه ۲۰ خبر داده که اقتصادهای بزرگ جهان جز آمریکا بر سر تغییرات اقلیمی و توافق پاریس به توافق رسیده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» اختلاف بر سر چگونگی توافق بر سر پیمان تغییرات اقلیمی پاریس صدور اعلامیه پایانی نشست گروه بیست را به بن بست کشانده بود.

مرکل اعلام کرد که تمام اعضای گروه ۲۰ به جز آمریکا توافق کرده‌اند که به تعهدات خود در پیمان تغییرات اقلیمی پاریس پایبند باشند.

یک ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به تعهد قبلی باراک اوباما در توافق پاریس متعهد نخواهد بود و از این پیمان کنار می‌کشد.

علاوه بر تغییرات اقلیمی، موضوع تجارت جهانی هم از نکات کلیدی اعلامیه پایانی است که ظاهرا اعضا بر سر آن به توافق رسیده‌اند.

همزمان با اجلاس رهبران گروه ۲۰ اعتراض‌های وسیعی در هامبورگ برگزار شد که در مواردی به رویارویی معترضان و پلیس انجامید.

ده‌ها هزار نفر از فعالان محیط زیست، اعضای اتحادیه‌های کارگری، فعالان حقوق زنان و گروه‌های چپگرا و آنارشیست به برای اعلام مخالفت با سیاست‌های رهبرانی چون دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، و همچنین اعتراض به نابرابری‌های اقتصادی در جهان و کوتاهی در مبارزه با تغییرات اقلیمی، در روزهای اخیر به هامبورگ رفته‌اند.

آیا باز هم ترامپ برنده شد؟

آنچه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و گروه بیست به عنوان یک توافق سعى مى کند به افکار عمومى بفروشد، نشان چندانى از یک اجماع ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهورى آمریکا بر مواضع خود مبنى بر خروج از توافق اقلیمى پاریس ایستاده و در موضوع تجارت خارجى هم در مواردى آمریکا را استثنا کرده است. آقاى ترامپ مى تواند در حالى به خانه برگردد که مى گوید باز برنده شده است.

با آنکه بیست اقتصاد بزرگ جهان به کنار گذاشتن سیاست‌هاى درونگرایانه تجارى تعهد داده اند، آمریکا همانطور که مى خواست تعرفه واردات فولاد را مستثنا کرده است.

مرکل باید سه ماه دیگر در انتخابات سراسرى آلمان شرکت کند. صدراعظم آلمان دوست داشت نشستى که میزبان آنست را یک پیروزى معرفى کند ولى معلوم نیست همه ناظران چنین برداشتى داشته باشند.

به جاى پیمان‌هاى تجارى چندجانبه و سازمانى، حالا با ظهور سیاست‌هاى حمایتى، دور، دور پیمان‌هاى تجارى دوجانبه است. گواه آنهم اعلام تاریخ اجراى آزمایشى پیمان تجارى اتحادیه اروپا و کانادا در حاشیه اجلاس گروه بیست است.

ترامپ هم به نخست وزیر بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا وعده یک پیمان تجارى `خیلى، خیلى سریع` را داد. چیزى که گفتنش از عمل خیلى، خیلى آسانتر است.

مرکل گفته است هرچند از تصمیم چندی پیش دونالد ترامپ برای خروج از پیمان پاریس متاسف است، خوشحال است که دیگر اعضای گروه ۲۰ به این پیمان پایبند می‌مانند.

بن‌بست مذاکرات گروه ۲۰ عملا این طور شکسته است که دیگر اعضا خروج آمریکا از پیمان پاریس را پذیرفته‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن