«بویی» که تهران را «عسلویه» کرد!

تهران بد بو شد، اما چرایش مشخص نشد. پای همه نوع بویی وسط کشیده شد. از پالایشگاه تا آتشفشان دماوند. از زباله تا ایستگاه های مترو. اما منشا این بو مشخص نشد و تهرانی‌ها چند ساعتی با حال و هوای همیشگی عسلویه آشنا شدند!

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز» بوی بدی که دیشب در مناطق ۲، ۶، ۷ و ۸ در تهران به مشام رسید، تمامی ارگان‌ها و اداراتی را که شاید به نحوی می‌توانستند درگیر این موضوع باشند را به چالش کشید. از مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، تا پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی؛ از شهرداری تا وزارت کشور. همه و همه در پی یافتن جوابی برای این بو بودند.

بو آمد و رفت اما جوابی برای منشا آن یافت نشد. اما همین یافت نشدن جواب باعث شد بحث‌های داخلی در شبکه های اجتماعی برپا شود و شهروندان به خصوص به این نکته اشاره کنند که «مردم ساکن در مجاورت منطقه گازی عسلویه هر روز از این نوع بوها استنشاق می‌کنند اما خبرش جایی پخش نمی‌شود. حالا تهرانی اندک زمانی حال و هوای عسلویه را درک کردند».

پاسکاری‌های مسوولانه!

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در واکنش به انتشار این بوی نامطبوع در تهران گفت: وسعت و شدت بو در تهران بسیار زیاد است. و در صورت تداوم آن، کمیته بحران تشکیل خواهد شد.

او تاکید کرد که شایعات زیادی در مورد علت انتشار این بو منتشر شده اما از آنجایی که در شمال تهران این بوی نامطبوع کمتر است، به نظر می‌رسد که وارونگی هوا با این بو ارتباط داشته باشد.

وی به افزایش ناگهانی غلظت آلاینده‌های هوا هم اشاره کرد.

محمد رستگاری، مدیرکل پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران هم با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران گفت: ما همه مواردی را که احتمال می‌دادیم منشا بوی نامطبوع باشد، بررسی کردیم اما عملا هیچ منشای برای آن پیدا نشد. نه نشت گاز و نه مشکل آب و فاضلاب در این خصوص وجود نداشت. همچنین درخصوص فعالیت قله دماوند و پسماندسوزی نیز بررسی‌های لازم صورت گرفت و به هیچ نتیجه مشخصی درخصوص این بوی نامطبوع نرسیدیم.

مدیرکل پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه بررسی‌های میدانی نیز درخصوص منشا این بو به نتیجه نرسید، اظهار داشت: با توجه به اینکه اورژانس موردی را درخصوص مراجعه به بیمارستان براثر استنشاق این بوی نامطبوع گزارش نکرده است بنابراین موضوع حادی نبوده و در حال حاضر نیز این بو برطرف شده است.

رستگاری افزود: درخصوص پیدا کردن منشا این بوی نامطبوع بررسیها را ادامه خواهیم داد.

محمدرضا عارف رئیس مجمع نمایندگان تهران هم گفت: به دلیل نامشخص بودن سرمنشا این بو که بیم خطرآفرین بودن برای سلامتی شهروندان می‌رود، شایسته است مسئولین ذی ربط بخصوص ستاد مدیریت بحران شهر تهران به صورت جدی این مساله را دنبال کنند و پاسخ قانع‌کننده به افکار عمومی بدهند.

وی با اظهار نگرانی از وقوع چنین معضلی در پایتخت کشور، خاطرنشان کرد: در صورت تداوم این مشکل، مجمع نمایندگان تهران فردا جلسه‌ای فوق العاده با مسئولین ذی ربط در شهرداری تهران، سازمان محیط زیست و اداره آب و فاضلاب برگزار می‌کند و نتیجه اقدامات مجمع نمایندگان استان تهران در این خصوص به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته در کلیه خطوط آب‌رسانی و فاضلاب، اکنون صراحتا باید گفت که بوی نامطبوع تهران هیچ ارتباطی با شبکه فاضلاب ندارد.

میثم جعفرزاده اظهار کرد: کلیه تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو مسیرهای فاضلاب را در مرکز شهر تهران بررسی کردند و هیچ گزارشی از شکستگی و مشکل در این مسیر ارائه نشده است.

کیومرث کلانتری مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران هم گفت: هنوز منشا انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران مشخص نیست و تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست در تلاش هستند تا منشا آن را پیدا کنند.

وی افزود: از شهروندان درخواست می‌شود که اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند، آن را به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.

وی افزود: این بو شبیه ماده‌ای به نام مرکاپتان است که شرکت گاز به گاز مصرفی تزریق می‌کند، اما تا این لحظه شرکت گاز این موضوع را تایید نکرده است و ممکن است یکی از پیمانکاران این ماده را به گاز اضافه کرده باشد.

کلانتری تصریح کرد: مدیریت فاضلاب شهر تهران هم منشا این بو را ناشی از فاضلاب شهر تایید نکرد و ۲۲ شهرداری تهران هم در حال بررسی موضوع هستند و اگر منشا بو مشخص نشود، کمیته اضطرار تشکیل می‌شود.

مرتضی حیدری مدیرکل مدیریت بحران استان تهران هم صحبت های کلانتری را تایید کرد که احتمالا یکی از ماشین‌های حمل مرکاپتان با عبور از مسیری در شهر و نشتی آن گاز در این وسیله نقلیه، عامل ایجاد بوی نامطبوع شده است.

مدیرکل بحران استان ‌تهران، آتش‌سوزی کپسول گاز در نسیم‌شهر را گزینه محتمل دیگر دانست.

برخی رسانه ها مدعی شده اند که منشا بوی نامطبوع تهران ترکیدگی شبکه فاضلاب در میدان انقلاب است.

در همین راستا محمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: انتشار خبری مبنی بر اینکه علت این بوی نامطبوع، ترکیدگی لوله فاضلاب بوده است را تایید نمی‌کنیم.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: تیم‌هایی در سطح شهر تهران در حال بررسی علت این بود هستند.

صدرالدین علیپور رئیس سازمان محیط‌زیست شهرداری تهران اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران، محیط زیست، قرارگاه ثارالله، آتش نشانی، شرکت فاضلاب، شهرداران مناطق و سازمان پدافند غیرعامل در کارگروه ویژه در حال بررسی موضوع هستند.

وی افزود: وارونگی دما علت بو نیست، بو باید کانون داشته باشد، این در حالی است که وارونگی به انباشت آلودگی گفته می‌شود.

علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه  درباره احتمال انتشار بوی گاز از ایستگاه‌‌های مترو گفت: احتمال انتشار بوی نامطبوع از ایستگاه‌‌های مترو غیرممکن است و تکذیب می‌کنیم.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری مترو تهران نیز در خصوص اینکه انتشار بوی نامطبوع به مترو ارتباط دارد گفت: این بو ارتباطی با ایستگاه‌‌های مترو تهران ندارد و سرویس‌‌‌دهی در خطوط مترو با روال عادی در حال انجام است.

مجید بوجارزاده سخنگوی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران گفت:بوی نامطبوع تهران هیچ ارتباطی با عملیات مجموعه شرکت ملی گاز ندارد.

وی افزود: شایعات مطرح شده مبنی بر انجام عملیات تزریق گاز یا متصاعد شدن بوی نامطبوع ناشی از نشت گاز در سطح تهران، تکذیب می‌شود.

سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل هم گفت: در صورتی که منشا بو به خاطر مواد شیمیایی باشد، سازمان پدافند غیر عامل وارد کار می‌شود و در حال حاضر موضوع محیط زیستی است.

سخنگوی اورژانس کشور گفت: تاکنون مصدومی مبنی بر استنشاق بوی نامطبوع به اورژانس تهران مراجعه نکرده‌است.

صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ممکن است این بو ناشی از یک پدیده زیست‌محیطی باشد ولی نگران کننده نیست.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعزام تیم‌های بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران به نقاط مشکوک به منشا بوی نامطبوع در تهران خبر داد و گفت: تاکنون هیچ مورد ناشی از مسمومیت بر اثر استنشاق این بو به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران هم گفت: مسئولان حفاظت محیط زیست استان تهران گفتند آنچه احساس می‌شود بوی گوگرد نیست، بلکه بویی شبیه آمونیاک است که مشابه آن در مرکز دپوی زباله کهریزک به مشام می‌رسد.

عبدلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با صدور تکذیبیه ای، ادعای مطرح شده از سوی برخی افراد در خصوص نسبت دادن منبع بوی نامطبوع تهران به مرکز پردازش و دفع پسماندها را قویا تکذیب و رسما اعلام کرد: از آنجا که گزارش‌ها از انتشار بوی نامطبوع در محدوده مرکزی شهر تهران حکایت می‌کند و گزارشی از سوی ساکنان جنوب شهر دریافت نشده لذا منبع این بو هیچ ارتباطی به مرکز پردازش و دفع پسماند آرادکوه که در پهنه جنوبی تهران و در نزدیکی کهریزک واقع شده است، ندارد و همچنان منبع بو نامعلوم است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: براساس اعلام هواشناسی و دیگر نهادهای متولی، منشا بوی نامطبوع که از عصر چهارشنبه در پایتخت متصاعد شده ناشی از مشکل آلودگی هوایی نیست بلکه منشا زمینی دارد و خطرناک نیز نیست.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در باره منشا این بو اظهار بی‌اطلاعی کرد. و قائم مقام آبفای استان تهران هم گفت: بوی نامطبوع تهران هیچ ربطی به شبکه فاضلاب ندارد. ما همکاران و عوامل امدادی را بسیج کرده‌ایم تا تونل‌های شرق و غرب فاضلاب تهران را مورد رصد دقیق قرار دهند و گزارش‌های خود را ارائه کنند تا از عدم بروز هرگونه مشکل احتمالی در شبکه فاضلاب تهران مطمئن شویم و اگر موردی بود، حتما به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پای دماوند را وسط نکشید لطفا!

مهدی زارع زمین‌شناس هم از قله دماوند دفاع و اعلام کرد: بوی بدی که در تهران منتشر شده است به هیچ عنوان به قله آتشفشانی دماوند ارتباطی ندارد.

دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی  با اشاره به انتشار بوی نامطبوع، گفت: انتشار این بو که بوی نا مطبوعی است بیشتر به نظر می‌رسد که ناشی از زباله باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا بوی منتشر شده بوی گوگرد است یا خیر»، خاطر نشان کرد: این بو «گوگرد» نیست. من نیز این بو را استشمام کردم و هرگز بوی گوگرد حس نکرده‌ام.

زارع تاکید کرد: من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که هم اکنون در هوای تهران منتشر شده است، ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد.

خلاصه هر چیز و هر کسی در مظان اتهام قرار گرفت اما منشا بو یافت نشد.

هر کس در هر مقامی بود از حیطه مسوولیت خود دفاع کرد و منشا این بو را به گردن دیگری انداخت؛ یکی از شرکت گاز دفاع کرد، دیگری از آب و فاضلاب. یکی از مرکز دپوی زباله‌ها دفاع کرد و دیگری از قله دماوند.

و آخر سر این بو، به هر دلیل مبهمی که آمده بود، به همان دلیل مبهم هم رفت تا باز هم گرهی از مشکلات تهران خود به خود گشوده شد.

و البته مناطق ۲، ۶، ۷ و ۸ تهران چند ساعتی، هرچند بسیار اندک، اما توانستند به حال و هوای عسلویه راه بیابند و آن را درک کنند!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن