پیک 98، پایلوت حضور استارت آپها در صنعت برق
به منظور استفاده از توانمندی شرکتهای فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمانهای اوج بار با استفاده از فناوریهای نوین دیجیتال جلسه هم اندیشی تدوین ضوابط و آیین نامه اجرایی این طرح در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
هادی مدقق مشاور مدیرعامل شرکت توانیر و مجری طرح ملی فهام در این جلسه با اشاره به امضا سند برنامه اقدام شرکت وزارت نیرو و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد تحول دیجیتال گفت: استفاده از توانمندیهای شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مدیریت بار و پیک سایی یکی از رویکردهای وزارت نیرو در جهت این سند همکاری است.
وی با اشاره به اعلان عمومی برنامههای صنعت برق در حوزه فاوا و هوشمندسازی از سوی محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر در کنفرانس اینترنت اشیا ایران اظهار داشت: شرکت توانیر در نظر دارد از توان شرکتهای توانمند در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمانهای اوج بار با استفاده از فناوریهای نوین دیجیتال استفاده کند.
مدقق افزود: در کنفرانس مذکور یک طرح به عنوان پیشنهاد اولیه از سوی شرکت توانیر به عنوان یکی از برنامههای وزارت نیرو و صنعت برق کشور در جهت مدیریت بار به خصوص در تابستان 98 ارائه شد.
وی با اشاره به طرحهای مدیریت باری که تاکنون در شرکت توانیر اجرایی شده است، تصریح کرد: طرحهای مدیریت بار در بخش صنعت و در بخش کشاورزی و ادارات دولتی به دلیل تعداد محدودتر آنها نسبت به مشترکان خانگی و امکان ارتباط شرکتهای توزیع و برق منطقهای با این دسته از مشترکان با برنامه ریزیهای صورت گرفته و همکاری خوب مشترکان در این بخشها طی سالهای اخیر انجام شده است.
وی یادآور شد: در تابستان امسال بالغ بر 3 هزار مگاوات پیک سایی اتفاق افتاده که در صورت عدم تحقق این میزان، مشکلات تابستان به مراتب بیشتر میشد و خاموشیها به همین نسبت افزایش مییافت.
مجری طرح فهام با بیان اینکه در تابستان سال 98 علاوه بر مدیریت بار در بخشهای اداری، صنایع و کشاورزی، مدیریت بار در بخش خانگی و تجاری را نیز در دستور کار داریم، گفت: با توجه به حجم زیاد این دسته از مشترکان قطعا ارتباط با آنها به راحتی سایر مشترکان نخواهد بود و ناگزیر به استفاده از روشهای دیگر هستیم.
وی با اشاره به اقدامات مدیریت مصرفی که طی سالهای گذشته از سوی دفتر روابط عمومی شرکت توانیر، سازمان بهره وری انرژی، شرکتهای توزیع و دفاتر مدیریت مصرف انجام شده است، خاطرنشان ساخت: در بحثهای فرهنگسازی و آموزش و همچنین استفاده از ظرفیتهای صداوسیما تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته اما با گسترش فناوریهای نوین و استفاده از ابزارهای ارتباطی دیجیتال لازم است نحوه اقدامات نیز به سمت بکارگیری این ابزارها تغییر کند.
وی در ادامه هدف از برگزاری این جلسه را تعامل و هم اندیشی فعالان عرصه فناوری اطلاعات و ارائه پیشنهادات از سوی آنها جهت تکمیل دستورالعمل و روش اجرا این طرح عنوان کرد و گفت: مدیریت این طرح از سوی شرکت توانیر با همکاری گروه اینترنت اشیا در پژوهشگاه نیرو و مجریان آن نیز شرکت های توزیع برق سراسر کشور خواهند بود.
مدقق در پایان با بیان اینکه پیش بینی شده از طریق این طرح 1500 مگاوات ساعت پیک سایی در بخش خانگی انجام شود، تاکید کرد: برای تحقق این طرح شرکت توانیر بودجهای در حدود 300 میلیارد تومان درنظر گرفته و آن را به عنوان یکی از اولویتهای صنعت برق در سال جاری دنبال میکند.