زنان مدیر در اقتصاد آلمان: اندک اما روبه افزایش
شمار زنان در بالاترین ردههای مدیریتی اقتصاد آلمان هنوز اندک است. اما دولت آلمان خواستار حضور پررنگتر زنان در هیات مدیره کنسرنهای بزرگ این کشور است. آمار نشان میدهد تعداد مدیران زن در اقتصاد آلمان رو به افزایش است.
تعداد مدیران زن در هیات مدیره ۱۶۰ کنسرن آلمانی که در بازار سهام این کشور حضور دارند، هر چند اندک، افزایش یافته است.
نگاهی به آمار نشان میدهد که در اولین روز سال ۲۰۱۹ میلادی در مجموع ۶۱ مدیر زن عضو هیات مدیره بزرگترین کنسرنهای آلمان هستند.
این رقم ۱۱ نفر بیش از سال گذشته است. سهم زنان در هیاتهای تصمیمگیرنده مدیریتی اقتصاد آلمان به ۶ ۸ درصد رسیده است. این آمار بالاترین آماری است که از سال ۲۰۱۳ میلادی تا کنون ثبت شده است.
سال ۲۰۱۳ میلادی احزاب دولت ائتلافی آلمان توافق کردند که سهمیه مشخصی برای مشارکت بیشتر زنان در پستهای مدیریتی مشخص شود.
بر اساس این توافق، هیات مدیره شرکتهای آلمانی ثبت شده در بورس باید درصد مشارکت زنان در ردههای مدیریتی را به ۳۰ درصد برسانند. بررسی آمار نشان میدهد ۳۰ شرکت بزرگ نخستی که در بازار سهام آلمان ثبت شدهاند، حال دستکم یک زن در هیات مدیره خود دارند.
با این حال دفتر بینالمللی مشاوره و ارزیابی شبکه شرکتهای مستقل اقتصادی (Ernst &. Young Global Limited (EYG میگوید اغلب زنانی که به بالاترین سطوح مدیریتی رسیدند، در بخشهای روابط عمومی، تدارکات یا امور مالی حضور دارند. این دفتر خواستار حمایت بیشتر از حضور زنان در سطوح تصمیمگیری و تعیین سیاستهای کلی شرکتهای اقتصادی است.
اولریکه هاسبارگن، کارشناس دفتر یادشده در آلمان، به خبرگزاری آلمان گفته است: «شرکتهای اقتصادی باید راهکارهای بیشتری برای هماهنگ کردن شرایط کار با خانواده ارائه کنند و امکان مشارکت بیشتر زنان در پستهای مدیریتی را فراهم کنند.»
او تاکید کرده است که با توجه به حضور زنان در عرصههای مختلف اجتماعی، مردان چارهای جز پذیرش حضور پررنگتر آنها در بالاترین سطوح مدیریتی اقتصاد ندارند.