افزایش 83 درصدی تولید بنزین در دولت یازدهم و دوازدهم

یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اقدامات موثر دولت تدبیر و امید برای افزایش تولید بنزین، خودکفایی در تولید بنزین را یک موفقیت بزرگ عنوان کرد و با بیان اینکه روند توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پنج سال گذشته تسریع یافت گفت: با توسعه پالایشگاه ها خودمان خام فروشی را تحریم می کنیم و این از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی است.

افزایش تولید بنزین از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در پنج سال گذشته بوده است.  در حالی که در سال ۹۱ حدود ۵۲ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شد، این رقم هم اکنون به ۹۵ میلیون لیتر رسیده است که  افزایش ۸۳ درصدی را نشان می دهد. بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز در صحن علنی مجلس  با اعلام خودکفایی در تولید بنزین از مهر ماه، بنزین را مثل نان شب عنوان کرد و  افزایش تولید بنزین در دولت یازدهم و دوازدهم را بی سابقه خواند و گفت: در سال گذشته روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد می کردیم، اما امسال از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است.

دکتر جواد نوفرستی، کارشناس حوزه انرژی افزایش تولید و خودکفایی بنزین در پنج سال گذشته را موفقیت بزرگ، افتخار و غرور ملی عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت نگاه منصفانه برای نقد دولت گفت: برخی منتقدین چون نگاهشان حزبی و سیاسی است همه مسائل را سفید و سیاه می بینند و بر این اساس ضروری است تا کارنامه دولت در این خصوص بدون نگاه غرض ورزانه و با نگاه منصفانه صورت گیرد. وی با بیان اینکه عملکرد دولت در زمینه تولید بنزین و اهتمام برای به نتیجه رساندن فازهای مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس موفقیت آمیز بوده است افزود: این مساله تا جایی بود که حتی رئیس جمهوری آمریکا نیز به آن پی برد که نمی تواند ایران را از ناحیه بنزین تحریم کند.

وی با اشاره به تلاش وزارت نفت برای افزایش تولید بنزین و خودکفایی در آن در دور جدید تحریم ها، به مصرف بالای بنزین در تابستان امسال اشاره کرد و گفت: در فصل دوم امسال روزی ۱۲۱ میلیون لیتر  و به صورت میانگین در ۶ ماهه اول سال روزی ۹۱ میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم و اقدامات دولت برای جلوگیری از قاچاق بنزین و همچنین تلاش وزارت نفت برای افزایش تولید آن باعث شد تا هم اکنون در بنزین به خودکفایی برسیم و این مساله موفقیت بزرگ برای دولت  است.

نوفرستی با اشاره به میزان تولیدات بنزین در اولین سال روی کارآمدن دولت تدبیر و امید گفت: تولید بنزین در آن سال حدود ۵۰و  ۶۰  میلیون لیتر به صورت روزانه بود و الان به بالای ۹۰ میلیون لیتر رسیده است و به همین جهت با تحریم های ظالمانه جدید، برای بنزین نگرانی نداریم.

این کارشناس حوزه انرژی رویه دولت روحانی  و اهتمام دولت برای افزایش تولید بنزین را صحیح عنوان کرد و گفت: از همین مساله باید درس بگیریم و کاش در دولت های مختلف به خصوص در دولت نهم و دهم با درآمدهای بالا در نفت به جای یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۰ تا از آن ساخته بودیم.

وی با اشاره به ضرورت پرهیز از خام فروشی نفت اظهار کرد:  باید به سمتی رویم که نفتمان را خام نفروشیم و خودمان صادرات نفت خام را تحریم کنیم. این کارشناس حوزه انرژی در ادامه با اشاره به تلاش  کارگران، مهندسین، طراحان، دولت و قرارگاه خاتم برای توسعه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال های اخیر گفت: ماحصل این تلاش ها، خودکفایی در تولید بنزین در کشور را به همراه داشته است و البته این مساله به معنای کم توجهی به مدیریت مصرف نیست؛ چرا که در غیر این صورت شاهد از بین رفتن تعادل در تولید و مصرف بنزین به خصوص در فصل تابستان خواهیم بود. 

نوفرستی در ادامه با اشاره به ضرورت پیگیری و اجرای طرح الزامی کردن کارت سوخت و در نهایت سهمیه بندی بنزین گفت: تجربه نشان داده که کارت سوخت می تواند در کاهش قاچاق بنزین تا حدود زیادی موثر باشد. وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از قاچاق بنزین از کشور گفت: دولت باید خودش بنزین صادر کند تا با منافع حاصل از آن از کسری بودجه احتمالی جلوگیری کند.

 وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تصمیمات صحیح از سوی مجلس در روزهایی که بودجه سال آینده مورد بررسی قرار گرفته است گفت: ضروری است تا تصمیمات درستی در خصوص هدفمندی یارانه ها اتخاذ شود. حجم بالای مصرف که گفته می شود ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی است، یارانه ای نیست که مردم عادلانه آن را لمس کنند و ضروری تا تجدیدنظری در این خصوص صورت گیرد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه  بالاترین رتبه یارانه انرژی در جهان را داریم تصریح کرد:  با ۸۰ میلیون جمعیت،  ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می شد و این در حالی است که چین با بیش از یک میلیارد جمعیت،  ۳۸ میلیارد دلار یارانه انرژی می پردازد. وی با بیان اینکه اصلاح این رویه صرفا به معنای آزادسازی قیمت ها نیست  به اظهارات اخیر  مدیر عامل بهینه سازی اشاره کرد و  گفت: بر اساس اعلام ایشان  ۵۰ درصد یارانه به ۳ دهک بالای جامعه می رسد و بنابراین منظور از اصلاح روش توزیع عادلانه یارانه های انرژی است.

نوفرستی در بخش دیگری از اظهارات خود اصلاح قیمت ها در حوزه برق  و گاز را نیز از دیگر ضرورت ها عنوان کرد و گفت:  کسی که در ماه ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می کند نباید با شخصی که به طور متوسط ۲۵۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می کند (۸۰ درصد از مشترکین) تعرفه مساوی داشته باشند. وی با اشاره به قیمت ۲۱۲ تومانی برق گفت: این در حالی است که   دولت برق تجدیدپذیر را ۴۰۰ تا ۸۰۰ می خرد و این رقم سال دیگر نیز گرانتر می شود و در این شرایط ضروری است تا اصلاح این رویه در دستور کار قرار گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن