زنگنه به یک هفته اتهام‌زنی پاسخ می‌دهد

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال در جلسه علنی مجلس خبر داد.

بهروز نعمتی اظهار کرد: پیرو درخواست هیأت رئیسه مجلس و استقبال آقای زنگنه مقرر شد وزیر نفت صبح چهارشنبه در جلسه علنی مجلس گزارشی را در خصوص قرارداد توتال به مردم و نمایندگان ارائه کند.

بیژن زنگنه در رابطه با قراردادهای نفتی بارها و بارها به مجلس رفته و توضیحات لازم را به نمایندگان ارائه کرده و هر بار نیز مجلس از توضیحات وی قانع شده است.

با این برخی از نمایندگان اصولگرا اعتقاد دارند که مجلس در قراردادهای نفتی نادیده گرفته شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری با استناد به ماده 197 آئین نامه داخلی مجلس گفت: وزیر نفت را دعوت کنید تا راجع به قرارداد با توتال توضیح دهد و اذهان نمایندگان روشن شود، زیرا مطالب زیادی راجع به این موضوع وجود دارد.

محمدجواد ابطحی، نماینده عضو جبهه پایداری، هم در گفتگو با «انرژی امروز» با تأکید بر اینکه «قراردادهای نفتی که بین شرکت‌های دولتی ایران و شرکت‌های خارجی بسته می‌شود طبق اصل ۷۷ و اصل ۱۲۵ باید به مجلس بیاید و اگر نیاید فاقد وجاهت است»، گفت: ما به‌عنوان نمایندگان مجلس نباید این قرارداد ایران و توتال را قبول کنیم.در آینده هم اگر مشکلات آن روشن شد ما باید به شرکت‌های غربی بگوییم ما قانون‌گذاران قرارداد را قبول نداریم به‌ویژه که از قرارداد اطلاعی هم نداریم. این ازنظر حقوقی است.

نادر قاضی پور، نماینده همیشه معترض به دولت هم در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز گذشته  گفت: دولت مجلس را در قراردادهای نفتی محرم بداند

نماینده ارومیه اظهار کرد: دولت باید مسأله خرید هواپیما و توتال را هرچه زودتر شفاف کند و در این زمینه مجلس را محرم بداند.

مجلس اعلام کرد قراردادهای نفتی با قوانین و منافع ملی مغایرتی ندارد

اسحاق جهانگیری، معاون اولی رییس جمهوری اما می گوید:ما این قرارداد را برای رئیس مجلس فرستادیم تا با قوانین کشور تنقیح شود که آن‌ها نیز اعلام کردند هیچ گونه مغایرتی با قوانین و منافع ملی ندارد. این هنر ما با بود که در قرارداد ذکر کردیم که باید از تجهیزات ساخت کشور استفاده شود.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، هم در گفتگو با «انرژی امروز» با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس هر بار از سخنان زنگنه قانع می شوند، گفت:دولت روحانی در بخش نفت و گاز طبق نظرسنجی‌هایی که بین نماینده‌ها و مخصوصاً در فراکسیون امید انجام داده‌ایم، نمره الف می‌گیرند. آقای زنگنه در مجلس چندین با درباره قراردادها توضیحات کاملاً کارشناسی شده را ارائه کردند و حتی منتقدان هم حرفی برای گفتن نداشتند. باوجوداینکه می‌دانند این قراردادها در راستای منافع ملی بوده و اساساً غیرقابل مقایسه با قراردادهایی است که در دولت گذشته بسته‌شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن