فرونشست زمین در دشت اراک زنگ خطر است

علی آقازاده استاندار استان مرکزی، در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی گفت: برداشت های غیراصولی از منابع آب زیرزمینی و چاه های غیرمجاز سبب شده تا سطح ذخایر آبی دشت اراک افت چشمپگیری کند که حاصل آن فرونشست زمین است.

وی اظهار کرد: تغییرهای آب و هوایی و خشکسالی، افزایش دمای کره زمین در کنار استفاده نامعقول و برداشت بی رویه آب در بروز این مشکل نقش داشته است.

استاندار مرکزی گفت: بحران آب در استان جدی است و دستگاه های متولی باید برنامه های ویژه و فوق العاده در حراست از منابع آبی و پیشگیری از گسترش معضلات زیست محیطی و پیامدهای طبیعی و انسانی داشته باشند و هوشمندانه از خسارت های احتمالی بکاهند.

آقازاده افزود: منابع آبی ذخایر راهبردی استان محسوب می شود و نباید اجازه داد که حتی قطره ای از آن هدر رود و برای این منظور اعمال سیاست های کارشناسی در مدیریت صحیح مصرف با مشارکت مردم و بهره برداران کشاورزی و صنعتی ضروری است.

او اضافه کرد: 500 میلیون متر مکعب آب حاصل از بارش های امسال در استان مرکزی است که رقمی قابل قبول است اما، تراز بارش ها در ساوه منفی است و در بسیاری از مناطق نبود توازن در برداشت ها و حجم بارش جبران کسری مخازن زیرزمینی را دشوار کرده است.

استاندار مرکزی گفت: مصرف صحیح از منابع آب باید به گفتمان غالب تبدیل شود و تمامی دستگاه های اجرایی و لایه های مردمی و تولید سهم تکالیف خود را با وسواس انجام دهند و در این راستا نیاز است که فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت در هر شهرستان مصوبات شورای آب را جدی گرفته و راهبردهای پیشگیرانه و اجرایی هدفمندی را در نشست های منطقه خود دنبال کنند.

آقازاده افزود: مدیریت چاه های های آب کشاورزی و جلوگیری از حفر چاه های جدید از مباحث مهمی است که باید مورد توجه مسئولان استان باشد.

وی ادامه داد: آگاه سازی آحاد جامعه از پیامدهای مخرب آسیب به منابع آبی همراهی آنان به ویژه در حوزه کشاورزی و مهار چاه های غیرمجاز به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: فرونشست زمین در دشت اراک و در هزاوه و میرآباد آغاز شده که به صورت شیاری بوده و شواهد آن در نزدیکی شهر اراک مشهود است.

عزت الله آمره ای افزود: تخصیص اعتبار ویژه برای ساماندهی این معضل جدی باید در دستور کار قرار گیرد تا از حاد شدن مشکل و گسترش فرونشست کاسته شود.92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، 3.5 درصد در صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن