عبور از برنامه تولید 350 هزار تنی در غرب کارون

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) اعلام کرد که تولید نفت در میادین غرب کارون از برنامه 350 هزار بشکه‌ای در سال جاری عبور خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، سیدنورالدین شهنازی‌زاده امروز در نشست خبری با بیان اینکه «متن یک شرکت پروژه‌محور در بخش توسعه میادین است و مهمترین میادین ما در غرب کارون واقع است»، گفت: برای طرح‌های توسعه‌ای که در دست اقدام است؛ ۳۶ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز است. تاکنون ۲۱.۵ میلیارد دلار و پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و در دست انجام است.

وی افزود: بر اساس برنامه، در سال ۱۳۹۶ باید تولید نفت در غرب کارون را به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسانیم که از این میزان عبور می‌کنیم.

تولید آزادگان جنوبی امسال به ۱۴۰ هزار بشکه می‌رسد

شهنازی‌زاده اعلام کرد: هم‌اکنون وضعیت توسعه میادین از لحاظ توسعه بدین صورت است که امسال از محل منابع صندوق توسعه ملی؛ متن توانسته با استفاده حداکثری از توان داخل میدان آزادگان جنوبی را پیش ببرد.

وی یادآور شد:  پیش از این، ۴۵ هزار بشکه در روز در آزادگان جنوبی در قالب قرارداد با شرکت چینی cnpc تولید می‌شد؛ اما برخی چاه‌ها کارایی را از دست دادند و به ۲۸ هزار بشکه در روز رسیده است.  ما بر اساس برنامه چاه‌ها را احیا خواهیم کرد. در قالب ۲۵ حلقه چاه حفاری شده قبلی؛ با احیا چاه‌ها به تولید قبل می‌رسیم.

رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) افزود: علاوه بر آن افزایش تولید داشتیم و در فاز یک، هم‌اکنون روزانه ۳۸ هزار بشکه در روز از چاه‌های حفاری شده از پایان خرداد افزایش تولید دارد.

به گفته وی، متن قبلا وعده تولید ۸۵ هزار بشکه در روز وعده داده بود که الان به ۸۳ هزار بشکه در روز رسیده و تا ۱۱۰ هزار بشکه افزایش تولید خواهد داشت.

شهنازی‌زاده تصریح کرد: همچنین مسئولیت فرآورش را داریم و از دستگاه‌های سیار فرآورش هم برای ۴۰ هزار بشکه، استفاده خواهیم کرد.

به گفته وی، تا پایان سال جاری تولید از آزادگان جنوبی به ۱۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

تفاهمنامه‌های مطالعاتی امضاشده

شهنازی‌زاده تصریح کرد: تاکنون برای توسعه میدان دارخوین ۳ با شرکت‌های انی ایتالیا و غدیر MOU امضا شده است و در انتظار ارائه نتیجه مطالعات آن‌ها هستیم. همچنین برای توسعه بند کرخه با شرکت OMV اتریش مذاکراتی انجام شده و MOU امضا کرده‌ایم که آنها نتیجه مرحله اول مطالعات خود را ارائه کرده‌اند. برای میدان چنگوله نیز با شرکت DNO نروژ، GPN روسیه و PPTP تایلند MOU امضا شده که شرکت DNO نروژ در حال ارائه گزارش نهایی، شرکت GPN روسیه در حال مطالعه و شرکت PPTP تایلند گزارش نهایی خود را داده است.مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در مناقصه آزادگان نیز گفت: برای توسعه میدان نفتی آزادگان با شرکت‌های شل، توتال، پتروناس، صنعت نفت و گاز پرشیا، اینپکس ژاپن و تنکو MOU امضا شده که برخی از این شرکت‌ها نتیجه مطالعات خود را ارائه داده‌اند.شهنازی‌زاده افزود: برای توسعه میدان گازی کیش نیز با شرکت غدیر، انی و گزپروم نفت و شل و صانع MOU امضا شده است.

دستگاه‌های سیار را اجاره می‌کنیم

رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ادامه داد: تا وقتی که دستگاه فرآورش اصلی آزادگان جنوبی با ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه ساخته شود، دستگاه‌ها را اجاره می‌کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: میدان آذر هم با همتی که انجام شد؛ تا پایان اردیبهشت تولید به ۳۰ هزار بشکه در روز رسید. این نفت به وسیله دستگاه جداسازی موقت جدا شده و به دهلران برای فرآورش منتقل می‌شود. مشکلات فرآورش دهلران نیز رفع شده است.

شهنازی‌زاده گفت: در سال ۹۶ درصددیم تولیدات فقط غرب کارون را با احتساب توسعه آزادگان جنوبی و یاران جنوبی که تا پایان شهریور ۱۱۰ هزار بشکه تولید زودهنگام خواهد بود وسایر تولیدات، تولید را کلا به ۳۶۸ هزار بشکه در روز برسانیم.

وی بار دیگر تاکید کرد: برنامه تکلیف شده تولید ۳۵۰ هزار بشکه در روز است که از این مرز می‌گذریم.

مناقصه آزادگان در حال تکمیل است

شهنازی‌زاده با اشاره به سایر برنامه‌های توسعه‌ای در قالب قراردادهای الگوی جدید، گفت: امیدواریم در فاصله کوتاهی شاهد امضای قرارداد جدید میدان بزرگ و مهم آزادگان باشیم.

وی افزود: قرار است این کار در قالب مناقصه صورت گیرد که مراحل آن در حال تکمیل است. شرکت‌های خوب خارجی در لیست بلند شناسایی شده و اطلاع‌رسانی شده است. ۵۹ شرکت خارجی اعلام آمادگی کردند که ۲۲ شرکت منتخب شده و با آنها مکاتبه شده است. از سوی دیگر، بسته‌های مورد نیاز برای پیوست مناقصه تقریبا آماده شده است و امیدواریم با تکمیل اسناد مناقصه و… هرچه سریع‌تر شاهد انتخاب کنسرسیومی توانمند از لحاظ مالی و فنی باشیم.

مدیرعامل متن پیش‌بینی کرد: با توسعه‌ای که در غرب کارون خواهیم داشت، ظرفیت به ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز برسد. قراردادها ۲۰ ساله است و با آخرین تکنولوژی، افزایش ضریب برداشت و … به هدف می‌رسیم.

 اعلام آمادگی یک شرکت روس برای آزادگان

وی افزود: شرکت‌های روسی که علاقه مند به شرکت در مناقصه آزادگان باشند؛ می‌توانند اعلام کنند. تاکنون یک شرکت اعلام آمادگی کرده است. چشم‌انداز متن این است که تولید روزانه میادین را به یک میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز برساند.

به گفته شهنازی‌زاده، در مورد بند کرخه هم روس‌ها نتیجه مطالعات اولیه را ارائه داده‌اند.

شل امروز گزارش نهایی می‌دهد

مدیرعامل متن همچنین از همکاری با غول نفتی انگلیسی- هلندی شل خبر داد و گفت: ما با شل سه تفاهمنامه برای میدان آزادگان بود که در مرحله نهایی است امروز ساعت 14 گزارش نهایی را ارائه می‌دهند.

وی افزود: یک تفاهمنامه درمورد میدان کیش است که ارائه کردند. یک تفاهمنامه نیز مربوط به مطالعات یادآوران است که در مرحله تکمیل است.

وضعیت میادین یاران

شهنازی‌زاده با اشاره به اینکه «در غرب کارون میادین آزادگان، یادآوران و یاران (با 30 هزار بشکه تولید در روز) فعال هستند»، توضیح داد:  یاران شمالی و یاران جنوبی را با هدف‌گذاری تولید ۸۰ هزار بشکه در روز تلفیق می‌کنیم. اولین قرارداد جدید را با شرکت نفت و گاز پرشیا پیش می‌بریم.

وی افزود: توسعه یاران شمالی را شرکت پرشیا انجام داد و توسعه یاران جنوبی را شرکت متن پیگیری می‌کند؛ اما شرکت نفت و گاز پرشیا پیشنهاد داده در قالب قراردادهای جدید کل یاران را توسعه دهد. موافقتنامه اصولی (HOA) که امضا شد؛ بر همین اساس منعقد شد.

مدیرعامل متن اعلام کرد: با شرکت فرانسوی (توتال) برای مطالعات اولیه قرارداد بسته شده و مرحله تکمیلی با یک شرکت روسی پیش می‌رود. فعلا رابطه ما با پرشیا بر اساس موافقتنامه اصولی  امضا شده است؛ اما یک الحاقیه نیز برای احداث چاه جدید و… در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در قالب قرارداد بیع متقابل با پرشیا سرمایه‌گذاری اولیه برای یاران شمالی ۵۸۵ میلیون دلار است که هنوز ۵۰ میلیون دلار جای سرمایه‌گذاری است. ارزش قرارداد جدید در دست بررسی است و هنوز مشخص نیست.

شهنازی‌زاده درمورد تولید در میدان یادآوران گفت: تا هفته گذشته ۶۵ میلیون بشکه تولید انباشته با درآمد ۳.۴ میلیارد دلار داشته است. میزان سرمایه‌گذاری اولیه در یادآوران ۲.۹ میلیارد دلار بوده است و بازگشت سرمایه داشته است.

وی افزود: تولید انباشته یاران شمالی ۷ میلیون بشکه با ۴۰۰ میلیون دلار درآمد بوده است. سرمایه‌گذاری اولیه نیز تاکنون ۵۲۰ میلیون دلار بوده است.

 اهداف میدان آذر

شهنازی‌زاده درباره آخرین وضعیت میدان نفتی آذر گفت: در این میدان قرارداد بیع متقابل بستیم و افزایش ظرفیت را در قالب قرارداد جدید با سرمایه‌گذاری اویک، در فاز اول برای رسیدن به ۶۵ هزار بشکه و در فاز ۲ به ۱۱۰ هزار بشکه برسانیم.

وی افزود: اکنون ۳۰ هزار بشکه تولید با قرارداد بیع متقابل موجود پیگیری می‌شود که پیمانکار اصلی شرکت سروک آذر است.

 ساخت تلمبه‌خانه در خوزستان و جاسک

مدیرعامل متن درباره سایر پروژه‌های این شرکت به احداث تلمبه‌خانه‌های نفتی اشاره کرد و توضیح داد: نفت خام باید به مبادی صادرات منتقل شود. این کار از طریق تلمبه‌خانه‌های جدید که در دست ساخت است مانند تلمبه‌خانه غرب کارون به ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه و تلمبه‌خانه امیدیه به بهرگان و خارک صورت می‌گیرد.

به گفته وی، ظرفیت تلمبه‌خانه غرب کارون در فاز یک، ۷۴۰ هزار بشکه ظرفیت دارد شامل ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام سبک و در فاز ۲ ظرفیت انتقال نفت خام سنگین افزایش می‌دهد. همزمان پروژه مهم انتقال نفت خام تولیدی مناطق نفت خیز و جنوب به جاسک است که توان صادرات از تنگه هرمز را افزایش می‌دهد. هزار کیلومتر از گوره به جاسک است و از طریق پنج تلمبه‌خانه نفت به جاسک برای صادرات می‌رسد. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن