آیا «نرمال جدید» قیمت نفت فرا رسیده است؟

بازار نفت از ضربات سختی را تحمل می‌کند. بعد از افت شدید نزدیک به 42 دلار در هر بشکه در اواخر ماه ژوئن، و ورود رسمی نفت به بازار خرس، WTI نزدیک به 10 درصد در دو هفته افزایش قیمت داشت. در اواخر هفته گذشته قیمت‌ها باز هم سقوط کرد.

به گزارش «انرژی امروز» در اخرین گزارشی که EIA منتشر کرده است، نه فقط ذخایر نفت بیش از 6.3 میلیون بشکه کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش از سال 2017 است، بلکه ذخایر بنزین نیز به شدت رو به کاهش نهاده است.

در گذشته، به نظر می‌رسید که کاهش شدید میزان نفت خام به دلیل کار زیاد پالایشگاه‌ها بوده که مازاد نفت را تبدیل به بنزین می‌کردند. درنتیجه میزان ذخایر بنزین بالا می‌رفت و اثر صعودی برداشت نفت را از بین می‌برد.

اما هم‌اکنون وضعیت چنین نیست، افت ذخایر نفت خام و بنزین با استقبال گرم بازار روبه‌رو شده است. قیمت نفت در معاملات 24 ساعته بیش از یک درصد افزایش یافت، هر چند این افزایش با پایان یافتن روز از بین رفت.

بر همین اساس، اویل پرایس با تاکید بر این‌که نرمال جدیدی در قیمت نفت در حال وقوع است، می‌نویسد: ذخایر نفت به بالاترین متوسط 5 ساله گذشته هم نرسیده است، حد آستانه بحرانی که اوپک با کاهش میزان تولید می‌خواست به آن برسد.

هرچند تا دو هفته پیش خیلی‌ها نسبت به این قیمت نفت بدبین بودند، اعداد EIA در هفته گذشته از انباشت ذخایر حکایت داشت.

با وجود تمام این‌ها، لیست بلندبالایی از تحلیل‌گران استدلال کرده‌اند که قیمت نفت تا زمانی که افت محسوسی در ذخایر نفت به وجود نیاید راه صعود در پیش نخواهد گرفت.

آخرین‌ گزارش‌ها حکایت از آن داشت که احتمالا در حال رسیدن به چنین وضعیتی هستیم. افزایش قیمتی که اخیرا شاهد آن بودیم شروع یک «صعود با ثبات» است، ‌این را تحقیقات جدید Ed Morse از سی‌تی‌گروپ می‌گوید.

اما علی‌رغم افزایش قیمت نفت در روز پنج شنبه و بعد از انتشار داده‌های EIA، این بالا رفتن قیمت به سرعت شکست خورد. در روز جمعه قیمت‌ها بیشتر کاهش یافت.

هنوز هم فاکتور خرس وجود دارد و می‌تواند از افزایش قیمت نفت به بیش از 50 دلار در هر بشکه در کوتاه مدت جلوگیری کند. هر چند EIA از کاهش ذخایر نفت خبر داده است، اما با وجود امیدهای فراوان برای کاهش تولید، قیمت‌ها به حال اول باز می‌گردد.

و افزایش قیمت در دو هفته گذشته احتمالا نتیجه همان اثر خرس در سرمایه‌گذاری بر روی نفت است.

در نتیجه هر نوع افزایش قیمتی در آینده متضمن اصولی است که باید رعایت شود.

بازار به این نتیجه رسده است که علی‌رغم خبرهایی که از اوپک در خصوص کاهش تولید به گوش می‌رسد، کارتل‌ها هنوز مقادیر زیادی نفت صادر می‌کنند، و میزان کاهش تولید را تحت تاثیر قار می‌دهند.

در واقع صادر کنندگان اوپک در ماه ژوئن به شدت فعال بودند، 450 هزار بشکه در روز افزایش هم داشتند.

البته بیشتر این افزایش مربوط به لیبی و نیجریه است، دو کشوری که مستثنی از کاهش تولید نفت اوپک هستند، دیگر شرکای اوپک هنوز موافق کاهش تولید هستند. اما بازار کاری به این ندارد که یک بشکه نفت از کجا می‌آید،‌ هر چه مقدار نفت در بازار بیشتر باشد پریشانی بیشتری بر بازار تحمیل خواهد کرد.

آنطور که دنیل یرگین، تاریخ‌دان نفت و نایب رییس شرکت تحقیقاتی HIS Markit به CNBC می‌گوید: قیمت کم نفت شیل از یک طرف و تولید بالای نیجریه و لیبی از طرف دیگر، بازگشت قیمت نفت به حال اول خود را در کوتاه مدت ممکن نخواهد ساخت. به اعتقاد یرگین نفت شیل با وجود قیمت کم هم رشد خواهد داشت، و در آینده‌ای قابل پیش‌بینی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد.

در حال حاضر کاهش قیمت فقط زمانی رخ خواهد داد که اجماع در اوپک باعث کاهش بیشتر تولید نفت شود. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، احتمالا این اجماع به وجود نخواهد آمد مگر اینکه اتفاق بسیار بدی برای قیمت‌ها به وقوع بپیوندد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن