راه اندازی سازمان جامع دریایی ضروری است

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در نشست با مدیران محیط زیست استان‌های ساحلی کشور در جزیره خارگ گفت: محیط زیست دریایی مورد بی توجهی واقع شده طوریکه از سال 1384 تاکنون مجموع تخصیص بودجه این معاونت 190 میلیارد ریال گزارش شده است.

وی اضافه کرد: دریا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این ارتباط دریای خزر تعاملات خوبی بوده ولی با وجود همکاری‌های منطقه‌ای اقدام ها عملی نشده و در جنوب نیز به خاطر برخی مسائل کار چندانی را شاهد نیستیم.

فرشچی ادامه داد: تغییر اقلیم و مسائل آلودگی و افزایش دما روی محیط زیست دریایی تاثیر می‌گذارد و سالانه 40 هزار تردد دریایی صورت می گیرد که تاثیر زیادی بر محیط زیست دریایی دارد.

وی اظهارداشت: 28 ارگان با معاونت محیط زیست دریایی ارتباط دارند و مطرح شدن موضوع حذف این معاونت تهدیدی برای فعالیت‌ها و برنامه‌های طراحی‌ شده است. فرشچی اظهار داشت: تقویت معاونت حفاظت محیط زیست دریایی حائز اهمیت ویژه ای است که در این ارتباط‌ تربیت محیط بانان دریایی برجسته است.

وی یادآور شد: سندهای توسعه، گردشگری و فناوری دریایی با کمک معاونت محیط زیست دریایی تدوین شده که در صورت اجرا چند اقدام بزرگ به دنبال دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: براین اساس هر نهادی از بودجه ملی و استانی اقداماتی را در حوزه دریایی خزر انجام خواهد داد که این موضوع برای دریای خزر، خلیج فارس و عمان در برنامه قرار دارد.

فرشچی اضافه کرد: همه نهادهای مرتبط با دریا یک گارد مجزا دارند و درخواست تجمیع این گاردها داده شده است که این مهم برای نخستین بار به عنوان پایلوت در استان هرمزگان اجرا می‌شود.

وی گفت: پروژه پایلوت برنامه جامع محیط زیست دریایی در خلیج فارس اجرا شده و این معاونت در چهار سال آینده چند پروژه بین‌المللی دارد که سه پروژه آن توسط فرانسوی‌ها با اعتبار سه تا چهار میلیون دلار اجرا می شود.

فرشچی بیان کرد: اتحادیه اروپا نیز چراغ سبز خود را برای اجرای پروژه‌های دریایی به میزان هشت میلیون دلار اعلام کرده که با این شرایط در چهار سال آینده پروژه‌های بین‌المللی گسترده‌ای در این حوزه پیش بینی شده است.

جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر با 20 هزار نفر جمعیت بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور و از مناطق زیست محیطی استان بوشهر به شمار می رود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن