مدل‌های مشترک فورد و فولکس‌واگن به بازار می‌آید

خودروسازان بزرگ جهان اگرچه برای فروش بیشتر در بازار به شدت با یکدیگر در رقابتند، اما معمولا در پشت صحنه برای کاهش هزینه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند. هزینه هنگفت سرمایه‌گذاری برای فن‌آوری‌های تازه نظیر ماشین‌های الکتریکی و خودران باعث شده تا این همکاری‌ها بیشتر هم بشود.

در تازه‌ترین نمونه، فورد و فولکس‌واگن هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه دیترویت از تشکیل یک ائتلاف تازه خبر دادند. قرار است همکاری دو شرکت با تولید ماشین برای یکدیگر آغاز شود اما هر دو تایید کرده‌اند که راه برای همکاری‌های دیگر باز است.

براساس توافق دو شرکت، فورد در سال ۲۰۲۲ نسل جدید فولکس‌واگن آماروک را بر اساس وانت فورد رنجر خواهد ساخت. یک سال بعد، فورد نسل جدید فولکس‌ واگن ترنسپورتر را براساس ون خود به نام ترانزیت برای کارخانه آلمانی می‌سازد. در عوض فولکس‌واگن ون کوچک‌تر خود به نام کدی (Caddy) را با فورد شریک خواهد شد.

همکاری فورد و فولکس‌واگن به بازار اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی محدود شده است و دو شرکت فعلا پروژه مشترکی در آمریکا و چین اجرا نمی‌کنند. دو کارخانه می‌گویند با این همکاری یک میلیارد دلار در سال صرفه‌جویی می‌کنند.

فورد و فولکس‌واگن، کم‌خطرترین راه را برای آغاز همکاری خود انتخاب کرده‌اند. ساخت ماشین‌های باری مشترک در بین خودروسازان مرسوم است و اعتبارشان را تهدید نمی‌کند. در عین حال با همکاری در این بخش پرسود از بازار، میزان صرفه‌جویی دو شرکت افزایش خواهد یافت و دو کارخانه فرصت کافی خواهند داشت تا نزدیک‌تر شدن به یکدیگر را بررسی کرده و درباره گام‌های بعدی تصمیم بگیرند.

چشم‌انداز بسیار بزرگی برای همکاری دو شرکت وجود دارد. فورد می‌خواهد از پلتفرم الکتریکی فولکس‌واگن استفاده کند. فولکس‌واگن برای سرشکن کردن هزینه‌ها با این پلتفرم ۲۷ مدل الکتریکی مختلف خواهد ساخت. اما با پیوستن فورد، تعداد مدل‌ها بیشتر شده و در نتیجه هزینه‌ها کمتر خواهد شد.

فولکس‌واگن هم مایل است از تحقیقات فورد برای ساخت ماشین‌های خودران استفاده کند و به این ترتیب مجبور نخواهد بود هزینه ساخت این فن‌آوری‌ را به تنهایی پرداخت کند.

اگر همکاری در این مراحل موفقیت‌آمیز باشد، دو شرکت در مرحله بعدی می‌توانند به ساخت ماشین‌های سواری فکر کنند یا حتی دو کارخانه به یکدیگر بپیوندند. اگرچه نزدیک شدن خودروسازان از نظر مالی کاری منطقی است اما در عمل با تنش‌های زیادی همراه است و تاکنون به جز چند استثنا، تجربه‌های مشابه با شکست روبرو شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن