شهر را از خودروها پس بگیریم

وحید حسینی دبیر کار گروه ملی آلودگی هوای کشور، در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: باید موضوع مدیریت تقاضای سفر در دستور کار قرار گیرد و برای آن به درستی برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه نباید موضوعاتی مثل اخذ عوارض بزرگراهی و تونل سیاسی شود اظهارداشت: چرا نمی گذارید این موضوعات در فضای علمی و رسانه ای بحث شود؟ چرا موضوعی که در همه جای دنیا آزموده شده را پاک و عقب نشینی می کنیم و با طرح آن در رسانه جنجال ها به پا می شود.

حسینی تصریح کرد: متخصصان و کارشناسان می توانند در این باره بسته ای ارائه کنند که تمام جوانب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن لحاظ شود.

قانون زیاد داریم

وی درخصوص اسقاط خودروها یادآور شد: کم کم دچار انباشتگی خودروهای اسقاطی می شویم و باید بسته سیاست گذاری خودروهای اسقاطی غیروابسته به دولت ارائه شود.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور افزود: ماده 8 قانون هوای پاک در مورد اسقاط خودروها بسیار سخت گیر است اما اجرا نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تعیین سطوح مجاز آلایندگی از اروپا کپی برداری می کنیم و گرته برداری از الگوهای اروپایی که بومی سازی نشده سودمند نیست.

حسینی با اشاره به اینکه حدود مجاز نیازمند کار کارشناسی است تاکید کرد: اروپا تجربه شکست خورده زیاد دارد؛ برای مثال 50 درصد ناوگان سواری اروپا دیزلی است و قرار نیست هر تصمیمی که آنها اتخاذ کردند را تکرار کنیم.

وی اضافه کرد: اتفاقا به دلیل اینکه آنها حدود 15 سال از ما جلوتر هستند بهتر است از اشتباهات آنها درس بگیریم.

حسینی با اشاره به اینکه خسارت آلودگی هوا سالانه 2.8 میلیارد دلار است گفت: 70 درصد ذرات آلاینده از منابع متحرک و حمل و نقل منتشر می شود.

وی به برخی اشکالات حوزه تولید و مصرف خودرو اشاره و بیان کرد: متاسفانه آزمایشگاه ها و شرکت های بازرسی به صورت مستقیم با سازندگان خودرو برای انجام آزمون ها و فرآیند بازرسی شامل نمونه برداری تصادفی از خط تولید قرارداد می بندد که این کار درست نیست.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور با بیان اینکه باید حاکمیت به این موضوع ورود کند تصریح کرد: در گذشته این مساله به عهده حاکمیت بود اما به مرور زمان تغییر پیدا کرد و با توجه به اینکه هدف شرکت خودروساز کسب درآمد است باید چوب حاکمیت بالای سر هر بنگاه اقتصادی که تولید آلایندگی دارد، باشد.

به گفته وی پس از 27 ماه تلاش برای توقف پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، از مرداد ماه سال گذشته تا اسفند ماه حدود 700 هزار موتور پلاک شدند در حالیکه تولید یکسال این موتورها 400 هزار مورد است.

حسینی به برخی ایرادات قانونی اشاره و خاطرنشان کرد: براساس قانون خودروساز باید تجهیزات آلایندگی را تا 2 سال ضمانت کند و براساس همان قانون خودرو تا 4 سال از دریافت تاییدیه معاینه فنی معاف است، در حالیکه باید این قانون برعکس باشد.

وی اظهارداشت: در همه جای دنیا ضمانت تجهیزات آلایندگی 7 سال است و پس از گذشت 2 سال خودرو ملزم به دریافت تاییدیه معاینه فنی می شود.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور با بیان اینکه زنجیر از حلقه ضعیف گسسته می شود تاکید کرد: نقاط ضعیف و شکست زنجیره تولید تا اسقاط خودروها بسیار روشن است و نیاز به پیگیری و مطالبه گری دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن