شرکت‌های خودروسازی هدفشان کسب درآمد است نه حفظ محیط زیست!

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور گفت: شرکت‌های خودروسازی هیچگاه هدفشان حفظ محیط زیست نیست بلکه کسب درآمد است.

وحید حسینی در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا به بیان چرخه تولید مصرف، اسقاط خودرو و همچنین آلایندگی ناشی از حمل و نقل خودروی پرداخت و اظهار کرد: ۷۰ درصد ذرات آلاینده مربوط به منابع متحرک است که ۴۰ درصد آن به صورت مستقیم و ۳۰ درصد آن به‌صورت غیر مستقیم است.

وی با بیان اینکه خودروها عامل ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران هستند، افزود: بر اساس برآورد بانک جهانی خسارات اقتصادی ناشی از این آلودگی ۲.۸ میلیارد دلار در سال است.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور اذعان کرد: تولید و شماره کردن خودرو و موتورسیکلت‌ها بر اساس سقف مجاز آلایندگی بر اساس مصوبه هیئت وزیران صورت می‌گیرد که استانداردهای آن از اروپا برداشت شده است.

وی با بیان اینکه استانداردهای آلایندگی برای خودروهای دیزل از سال ۹۶، یورو ۴ و الزام فیلتر برای موتورسیکلت‌ها یورو ۳ تعیین شده است، گفت: سال ۹۶ منع پلاک برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری اجرا شده است و بر اساس برنامه‌ها همه خودروها تا سال ۱۴۰۰ باید به استاندارد روز اروپا برسد.

حسینی در ادامه از نقاط ضعف فرایند آزمایش استانداردها سخن به میان آورد و گفت: شرکت‌های خودروسازی هیچگاه هدفشان حفظ محیط زیست نیست بلکه کسب درآمد است؛ زیرا رعایت این استانداردها هزینه تولید آن‌ها را افزایش داده و تکنولوژی آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند بنابراین حتما حاکمیت چه در فرایند تولید و چه در شماره‌گذاری  و پایش آلایندگی خودروها باید حضور داشته باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن