تکنولوژی توربین‌های کلاس E در ایران

مدیرعامل طراحی توربین (MGT-70 (3 را «موفقیتی ملی» در مقیاس جهانی خواند و آن را نتیجه همکاری بخش صنعت و جامعه دانشگاهی دانست.

به گزارش انرژی امروز، عباس علی‌آبادی، با تبریک این دستاورد به هر دو گروه، توربین (MGT-70 (3 را در سطح توربین‌های کلاس E، در سطح جهان منحصربه‌فرد و در لبه فناوری دانست.

وی با اشاره به جنبه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی آن اشاره کرد و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش میزان تولید آلاینده‌ها را از دستاورهای توربین جدید طراحی شده توسط گروه مپنا برشمرد.

به گفته علی‌آبادی، توربین (MGT-70 (3 نتیجه ۵ سال تحقیق و توسعه گروه مپنا است که موفق به افزایش ظرفیت ۲۸ مگاواتی توربین و افزایش ۲ درصدی راندمان آن شده است که در مقیاس‌های موجود، دستاوردی بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

مدیرعامل گروه مپنا اظهار کرد: شرکت مپنا توانایی ارتقاء سالانه ۲۵ تا ۳۰ توربین (V94.2(5 به (MGT-70 (3 را دارد. به گفته علی‌آبادی، با ارتقاء این کلاس از توربین‌ها، می‌توان در فاصله زمانی کوتاه و با هزینه‌ای پایین، ظرفیتی در حدود ۵۰۰۰ مگاوات را به تولید برق کشور اضافه کرد.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه توربین (MGT-70 (3 کاملاً قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارا است، افزود که در حال حاضر، ۱۲ واحد از توربین‌های (MGT-70 (3 برای نصب در نیروگاه رمیله عراق فروخته شده است.

توربین گازی MGT-70(3)، جدیدترین توربین گازی طراحی و ساخت گروه مپنا

به گزارش انرژی امروز، انرژی الکتریکی، از حیاتی‌ترین کالاهای مورد نیاز در جهان امروز است. کشورها برای تأمین پایدار و با کیفیت برق مورد نیاز، به صورت پیوسته در حال توسعه زیرساخت‌های تولید، انتقال و توزیع خود هستند.

گروه مپنا، یکی از راهبردهای اصلی خود را بر خلق محصولات جدید با کیفیت از طریق توسعه دانش و فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز متمرکز کرده است. توربین گازی MGT-70 (نسخه 3)، جدیدترین محصول گروه مپنا در این صنعت است که از مسیر اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای کشور تحت عنوان پروژه MAP2B به بازار عرضه می‌شود.

گروه مپنا اولین شرکت ایرانی بوده که در منطقه وسیع خاورمیانه، غرب آسیا و قاره آفریقا، به توانایی ساخت تجهیزات کلیدی نیروگاهی نظیر انواع توربین‌های گاز و بخار، قطعات بخش داغ توربین‌های گاز، ژنراتور، بویلر و سیستم‌های برق و کنترل دست یافته است.

پس از مرحله جذب دانش فنی مورد نیاز از مطرح‌ترین شرکت‌های جهان در دهه اول فعالیت، گروه مپنا در دهه دوم حیات خود، با بازنگری در راهبردهای اصلی گروه به سوی توسعه و بومی‌سازی دانش فنی و فناوری‌های مورد نیاز حرکت کرد.

در اجرای این راهبرد، 6 سال پیش از این، پروژه‌ای در مپنا برای ارتقاء یکی از توربین‌های گازی موجود در سبد محصولات گروه تعریف شد. هدف از این پروژه،  توسعه توربینی بود که بتواند با به روزسازی ناوگان موجود، ظرفیت و راندمان شبکه برق کشور را افزایش دهد.

 این هدف در سه مرحله محقق شده است. محصول مرحله اول MAP2+ ، محصول مرحله دوم به نام MAP2A و سومین محصول این پروژه تحقیق و توسعه‌ای که تحت عنوان پروژه MAP2B نام‌گذاری شد، توربین گازی پیشرفته MGT-70(3) است.

ظرفیت توربین جدید در شرایط استاندارد ایزو 185 مگاوات است که نسبت به ظرفیت 157 مگاواتی نسخه اولیه این خانواده توربین  کلاس E، 28 مگاوات افزایش یافته است. همچنین در نتیجه طراحی جدید، راندمان این ماشین نیز در سیکل ساده با افزایش  2 درصدی، به  36.4 درصد افزایش یافته است.

ویژگی‌های توربین گاز جدید در بخش توربین مربوط به طراحی سه بعدی جدید برای پره‌های ثابت و متحرک‌، روش بهبودیافته خنک‌کاری و هوابندی، سیستم هوای ثانویه بهینه‌سازی شده، استفاده از فلز پایه و پوشش های جدید در ساخت پره‌ها، می‌شود. همچنین در بخش کمپرسور، ‌طراحی سه بعدی جدید برای پره‌های کمپرسور و استفاده از مواد جدید  قابل توجه است. از دیگر ویژگی‌های موجود می‌توان به طراحی جدید یاتاقان‌، بالاتر رفتن حد تحمل مکانیکی و عمر ماشین، طراحی جدید فیلترینگ هوا و تغییرات طراحی و بهبودها در محفظه احتراق و مسیر گاز داغ اشاره کرد.

این محصول جدید مزایایی چون ظرفیت افزایش یافته، بهبود راندمان تبدیل انرژی، مزیت اقتصادی در تولید برق، کاهش مصرف به میزان 20 میلیون متر مکعب در سال به ازای هر واحد در مقایسه با واحدهای قدیمی در توان یکسان و در نتیجهکاهش  اثرات زیست محیطی، بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت ژنراتور برای دست‌یابی به حداکثر توان تولید قابل استحصال، متکی به دانش و فناوری بومی  و در نتیجه پشتیبانی کامل در بهره برداری بلند مدت  دارد و در نهایت این مزیت را دارد که حاصل کار و اشتغال ایرانی است.

این محصول جدید که  بر اساس انباشت تجربه و دانش و فناوری بومی خلق شده، قابلیت رقابت‌پذیری مپنا را هم در بازار داخلی و هم در بازارهای بین‌المللی افزایش داده است. به عنوان نمونه، استفاده از این توربین در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله عراق، بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی تاریخ کشور را رقم زده است. قراردادی که علاوه بر به کارگیری ظرفیت‌های دانشی ایران در حوزه طراحی مهندسی، مدیریت پروژه، احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس بزرگ در خارج از مرزهای کشور، برای اولین بار صادرات تجهیزات کلیدی پیشرفته نیروگاهی طراحی و ساخت داخل را نیز محقق ساخته  که دستاوردی بزرگ و بی‌نظیر در صنعت و اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

در خلق این محصول جدید، از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان برای پایش و ارزیابی عملکرد توربین در شرایط واقعی و عملیاتی و نه آزمایشی در سایت نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مپنا استفاده شده است. این تمهیدات، ضریب اطمینان بالایی را برای مشتریان این محصول فراهم می‌نماید تا بتوانند با تکیه بر اطلاعات منتج از بهره‌برداری توربین در شرایط واقعی تولید، نسبت به قابلیت‌ها، کیفیت و کارایی آن اطمینان حاصل نمایند.

همچنین با توجه به آنکه کلیه مراحل طراحی، ساخت، مونتاژ، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این توربین در گروه مپنا انجام شده است، قطعات یدکی و خدمات پشتیبانی،‌ نگهداری و تعمیرات دوره‌ای و اساسی این محصول با کیفیت و قیمت مطلوب به مشتریان عرضه خواهد شد.

اجرای این طرح در طول تعمیرات دوره‌ای دو سال آتی کشور می‌تواند بیش از 1300 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق و یک میلیارد متر مکعب صرفه جویی سوخت فراهم کند.      

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن