کنار گذاشتن زغال سنگ آلمان یعنی خبر خوب برای نورداستریم 2

هفته گذشته آلمان اعلام کرد که برای کاهش انتشارات دی اکسید کربن، برنامه‌ای تنظیم کرده است که بر اساس آن استفاده از زغال سنگ در این کشور برای تولید برق متوقف شود. اما این برنامه می‌تواند به نفع نروژ و روسیه تمام شود.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» بر اساس گزارشی که بزرگترین اقتصاد اروپا منتشر کرده است آلمان تا سال 2038، 84 نیروگاه زغال سنگ سوز این کشور را به طور کامل خاموش خواهد کرد.

در حالی که آلمان به دنبال جایگزینی این نیروگاه‌ها با نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر هست، تامین کنندگان گاز طبیعی آلمان در پوست خود نمی‌گنجند. گاز طبیعی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای زغال سنگ آلمان باشد.

در حال حاضر، کشور نروژ به عنوان سومین تامین کننده بزرگ گاز آلمان بعد از روسیه و هلند قرار دارد و انتظار دارد تقاضای گاز آلمان از این کشور افزایش یابد.

نروژ و شرکت ایکواینور با روسیه بر سر تامین گاز آلمان به رقابت برخاسته است. از سویی امکان اینکه پروژه گازی نورداستریم 2 توسط شرکت گاز پروم روسیه که زیر دریای بالتیک عبور می‌کند و گاز روسیه را به آلمان می‌رساند عملیاتی شود وجود دارد، هرچند در این خصوص این پروژه بحث‌ها به پایان نرسیده و ایالات متحده هم تهدید به تحریم این پروژه کرده و نیز در خود اروپا کشورهایی چون لهستان و لیتوانی به این پروژه اعتراض دارند.

در حال حاضر ایکواینور بر این باور است که در بازار گاز آلمان می‌تواند سهم بزرگی را از آن خود کند، چون برلین، که بر خاموشی نیروگاه‌های هسته‌ای خود تا سال 2022 نیز تاکید دارد، نمی‌تواند همزمان با کنار گذاشتن زغال سنگ به سرعت به انرژی‌های تجدیدپذیر روی بیاورد.

یکی از مقامات شرکت ایکواینوربه رویترزمی‌گوید آلمان هر چقدر که در کنار گذاشتن زغال سنگ سرعت عمل بیشتری نشان دهد، تقاضای آن برای گاز طبیعی نیز بیشتر خواهد شد چون جایگزین مطمئن دیگری برای آن وجود ندارد.

انتظار می‌رود بخش گرمایش خانگی و نیز حمل و نقل عمومی به گاز بیشتری نیاز داشته باشد.

زغال سنگ سخت و لیگنیت (زغال سنگ چوب) 35 درصد از برق تولیدی آلمان را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین آلمان نسبت به کشورهایی چون بریتانیا و ایتالیا زمان بیشتری برای کنار گذاشتن زغال سنگ در ظنر گرفته است. بریتانیا و ایتالیا کنار گذاشتن زغال سنگ را برای سال 2025 برنامه‌ریزی کرده‌اند اما صنایع زغال سنگ آلمان بسیار گسترده‌تر است و از سویی آلمان در نظر دارد در طی سه سال آینده نیروگاه‌های برق هسته‌ای خود را نیز از رده خارج کند.

در سال 2011، دولت آلمان دستور تعطیلی فوری 8 راکتور از 17 راکتور خود را داد. دلیل این امر فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در ژاپن بود. آلمان برنامه ریزی کرده است که تا سال 2022 تمامی راکتورهای هسته‌ای خود را از رده خارج کند.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان هفت گذشته گفت بسته شدن تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان به این معنی است که آلمان باید تا سال 2030 نیمی از نیروگاه‌های زغال سنگ سوز خود را سر پا نگه دارد تا جبران کمبود برق تولید نشده از سوی نیروگاه‌های هسته‌ای را نماید.

آن طور که لس آنجلس تایمز گزارش کرده است بر اساس پوروپوزال کنار گذاشتن نیروگاه‌های زغال سنگ سوز آلمان، که باید به تصویب دولت آلمان هم برسد، بخشی از 24 نیروگاه زغال سنگ سوز آلمان باید تا سال 2022 بسته شوند.

پس از آن تا سال 2030، آلمان فقط می تواند 8 نیروگاه زغال سنگ سوز داشته باشد.

اویل پرایس می نویسداز سویی زمان بندی و هدف کنار گذاشتن نیروگاه‌های زغال سنگ سوز آلمان هر سه سال یکبار باز بینی شده و بازنشستگی تمامی نیروگاه‌های زغال سنگ سوز آلمان می‌تواند تا سال 2035 نیز ادامه داشته باشد.

اما کنار گذاشتن زغال سنگ در آلمان تاثیری بسیار جدی بر صنعت زغال سنگ چوب RWE دارد که بزرگ‌ترین شرکت فعال در این زمینه در آلمان است.

این شرکت می‌گوید که دستور خاموشی نیروگاه‌های زغال سنگ سوز تا سال 2038 هم بسیار زود است. منطقی است که این بازه زمانی در سال 2032 دوباره بازبینی شود. و برای اینکه عرضه برق دچار مشکل نشود این زمان باید دوباره گسترش داده شود.

سال گذشته تجدیدپذیرها توانستند برای اولین بار در تاریخ در تولید انرژی از زغال سنگ آلمان پیشی بگیرند و بیش از سهم 40 درصد از تولید برق کشور را از آن خود کنند.

انتظار می‌رود تولید برق از تجدید پذیرها افزایش یابد اما آلمان به منابع گاز هم نیاز دارد تا بتواند فرصت‌هایی برای جایگزینی نیروگاه‌های زغال سنگ سوز بیابد.

آلمانی‌ها به گاز به عنوان منبع تامین انرژی مطمئن‌تری نسبت به تجدیدپذیرها می‌نگرند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن