تکلیف طرح آمایش سرزمین تا تابستان سال آینده روشن می‌شود

رضا اردکانیان در حاشیه جلسه این هفته هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه میزان بارندگی‌ها و نزولات جوی در سال آبی 98-97 بسیار مناسب بوده است، گفت: عمده‌ بارش‌ها در استان خوزستان رخ داده و بارندگی‌های این حوزه تقریبا پنج برابر میزان بارش‌های سال گذشته است.

وی ادامه داد: در طی این مدت و به ویژه در چند روز اخیر سد کرخه ورودی 6 هزار و 800 مترمکعبی و سد دز نیز ورودی پنج هزار و 300 مترمکعبی را در هر ثانیه تجربه کرده‌اند. بدین منظور از هفته‌ها قبل برای تسکین سیلاب‌های پیش‌رو که وارد مخازن سدهای بزرگ خواهد شد برنامه‌ریزی کرده بودیم.

وزیر نیرو افزود: در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب نمی‌توانستیم این روندیابی سیل و تسکین سیلاب‌های رخ داده را به خوبی انجام بدهیم. در حالی که ورودی به سدهای منطقه بسیار بالا بود، ولی خروجی ما حتی کمتر از 400 مترمکعب در ثانیه بوده است.

اردکانیان با اشاره به خسارت‌هایی که در پی وقوع سیلاب در مناطق پایین دست سدها رخ داده است، گفت: اگر پیش‌بینی‌ها و اقدامات قبل از وقوع سیلاب به خوبی انجام نشده بود مطمئنا شاهد خسارت‌های وسیع مالی و احیانا جانی نیز می‌بودیم.

وی تصریح کرد: طبیعتا ما در هر محلی که با کشت و ایجاد سازه‌ها به مسیر طبیعی رودخانه تعرض داشته باشیم، آب نیز حق و حقوق خود را دریافت می‌کند و هشدار لازم را به ما می‌دهد.

وزیر نیرو به وضعیت آب و برق مناطق سیل‌زده خوزستان اشاره کرد و گفت: در اثر وقوع سیلاب ممکن است آب یک رودخانه دچار کدورت شود؛ با توجه به اینکه کیفیت آب آشامیدنی خط قرمز وزارت نیرو است از این‌رو در صورت نیاز قطعی موقتی برای تعمیرات اعمال می‌کنیم و آب آشامیدنی با کیفیت را به روش‌های دیگر به مردم می رسانیم که خوشبختانه هم اکنون در این شرایط به سر نمی‌بریم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری صرف جبران خشکسالی‌های گذشته می‌شود، عنوان کرد: زمانی که هر دشت، منطقه و یا کشوری برای سالیان متمادی خشکسالی را تجربه می‌کند مسلما خاک آن منطقه رطوبت خود را از دست می‌دهد و در صورتی که نزولات جوی این منطقه در مقطع زمانی خاصی افزایش هم پیدا کند این میزان بارندگی ابتدا صرف جبران رطوبت از دست رفته خاک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بارندگی‌های سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و حتی در برخی مناطق نسبت به مدت متوسط بلندمدت نیز در شرایط بهتری است ولی با این وجود رواناب‌ها به دلایل یاد شده به میزانی که نزولات جوی افزایش یافته، بیشتر نشده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری، این وزارتخانه برنامه‌ سال آبی 97-98 و پیک تابستان 98 خود را با این فرض انجام داده که شرایط امسال ما مانند سال گذشته خواهد بود تا در این زمینه با هیچگونه غافلگیری مواجه نشویم. در این بین همانگونه که ما شرایط را مانند سال گذشته فرض کرده‌ایم امیدواریم مردم هم صرفه‌جویی بیشتری به ویژه در بخش برق داشته باشند تا تابستان را به شکل مناسبی پشت سر بگذاریم.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه الگوی توسعه بایستی متناسب با ظرفیت اکولوژیک مناطق باشد، گفت: همچنان در کشور یک طرح مشخص برای مسئله آمایش سرزمین در اختیار داریم؛ این مهم بدین معنا نیست که طرح آمایش سرزمین تعریف نشده باشد، بلکه به این معناست که ما ده‌ها و صدها طرح آمایش داریم. وی افزود: در شرایط فعلی هر ارگان و دستگاهی که راجع به آب فکر می‌کند، در ذهن و محدوده اختیارات خود برای آمایش یک تصور دارد و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کند. وزیر نیرو تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه وعده داده که حداکثر تا تابستان سال آینده تکلیف طرح آمایش سرزمین را روشن کند.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقال آب از اصفهان به یزد، گفت: تکلیف موضوع تخصیص آب را قانون روشن کرده است؛ قانون توزیع عادلانه آب 35 سال پیش مسئولیت تخصیص آب را به عهده وزارت نیرو گذاشته و تمامی طرح‌های انتقال با مجوز تخصیص صورت گرفته است.

وزیر نیرو ادامه داد: دولت شورای عالی آب را موظف به تشکیل کارگروه‌هایی برای احیای زاینده‌رود و ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ کرده است که هم‌اکنون در تدارک تشکیل آن هستیم. همچنین با مشارکت دستگاه‌های مرتبط با موضوع آب و تشکل‌های فعال در زمینه‌های صنفی این بخش، برنامه‌ ریزی‌های خود‌ را بر اساس آنچه موجود است و آنچه می‌تواند باشد، تدوین و اجرا خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد که با اطلاع رسانی صحیح و دقیق، مشکل جدی در این زمینه‌ها نخواهیم داشت و با مدیریت مصرف به گونه‌ای پیش خواهیم رفت که زمینه ایجاد مشکل حتی به فرض خشکسالی‌های احتمالی آتی هم یا وجود نداشته باشد یا کم باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن