گزارش سفر وزیر اقتصاد به سیستان برای اولین بار در چهار دولت گذشته!

روز 5 شنبه وزیر اقتصاد و دارایی به سیستان و بلوچستان سفر کرد. این اولین سفر یک وزیر اقتصاد به استان محروم سیستان و بلوچستان در طی چهار دولت گذشته است.

به گزارش «انرژی امروز» وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن بازدید از مرز میرجاوه، منطقه ویژه اقتصادی، بازارچه مرزی، گمرک و پایانه مرزی ، بر ضرورت توسعه هر چه سریعتر امکانات و زیرساخت های فنی در این منطقه تاکید کرد.

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت فرهاد دژپسند در جریان این بازدید که استاندار سیستان و بلوچستان و تنی چند از معاونین وزارت اقتصاد وی را همراهی می کردند از نزدیک در جریان فرآیندهای ترخیص و ورود کالا و مسایل و مشکلات این بخش قرار گرفت.

وی گفت: پایانه مرزی و گمرک میرجاوه از نظر امکانات و ساختمان کمبودهایی دارد که با مدیریت استاندار سیستان و بلوچستان و کمک وزارت اقتصاد برطرف خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به چابهار هم سفر کرد. وی در اولین برنامه خود پس از ورود به چابهار، از پروژه های در دست ساخت فولاد و پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد.

 شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) هم نوشته است فولاد مکران در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار قرار دارد و ظرفیتی مهم برای اشتغال جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود که طبق برنامه ریزی و پیش بینی های انجام شده قرار است در افق تولید فولاد در چابهار در یک بازه زمانی 10 ساله به 10 میلیون تن در سال برسد.

این گزارش حاکی است، مراحل احداث فاز اول مجتمع فولاد مکران در حال انجام است و طبق برآوردهای انجام شده این فاز پس از تکمیل می تواند سالانه یک میلیون و 600 هزار تن آهن اسفنجی را تولید و وارد بازارهای هدف کند.

در این گزارش آمده، بعد از عملیاتی شدن فاز اول، در این مجتمع 400 نفر مشغول به کار خواهند شد که بعد از تکمیل همه فازها اشتغالزایی قابل توجهی در منطقه شکل می گیرد.

 مجتمع پتروشیمی نگین مکران نیز در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار با مساحتی بیش از 1200 هکتار در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که ظرفیت تولیدی فاز نخست این شهرک در حدود 8.5 میلیون تن در سال پیش‌بینی شده که محصولاتی همچون: اوره، متانول، آمونیاک، اوره آمونیاک، متانول تو پروپلین و … را تولید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، عمده محصولات آن صادراتی و مابقی محصولاتی است که بعنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد.

این گزارش حاکی است، فاز یک شهرک پتروشیمی مکران در آبان‌ماه سال ۹۸ با ذخیره‌سازی و بارگیری محصولات صادراتی رسما به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه شورای گفتگو و نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی و تجار سیستان و بلوچستان در زاهدان هم شرکت کرد.

وی در این جلسه گفت: سیستان و بلوچستان از ظرفیت های فراوانی نظیر تجارت، معادن، اقتصاد آب، کشاورزی و غیره برخوردار است که می توان با سرمایه گذاری در این بخش ها، توسعه، اشتغال و تولید را برای منطقه به ارمغان آورد.

دژپسند تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با برخورداری از فرصت قرار گرفتن در منطقه  مرزی و داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و دسترسی به بازارهای آسیای میانه می تواند سرمایه های خارجی را با سودآوری خوب جذب کند.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان هم اینک در رده های نخست جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور قرار دارد گفت: می توان ضمن جلب نظر سرمایه گذاران خارجی با استفاده از تسهیلات بانکی و منابع صندوق توسعه ملی و ترکیب این سرمایه ها ، توسعه این استان را رقم زد.

دژپسند با اشاره به تسهیلات اعطایی بانک ها در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در 9 ماهه نخست امسال 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در این استان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه رمز جهش اقتصاد سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری است اظهار داشت: ضروریست یک دروازه مشترک بین ایران و پاکستان ایجاد شود.

واحد تولیدی ماهوربافی بلوچی(توربافی) با هدف توسعه صنایع شیلاتی، کمک به جامعه صیادی و همچنین صادرات محصولات صید و صیادی شامل تور، طناب و بویه نیز در این استان احداث شده است.

مجموعه توربافی ماهوربافان با سرمایه گذاری 82 میلیارد ریالی بخش خصوصی  در پیکره هفتم منطقه آزاد چابهار راه اندازی شده است که قرار است با 40 میلیارد ریال تسهیلات دولتی فازهای بعدی آن نیز اجرا شود.

میزان اشتغال مستقیم این پروژه در فاز نخست 40 نفر است که با اجرای فاز دوم پروژه، اشتغال ایحاد شده در مجموعه به 130 نفر افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش، ماهوربافان با تولید سالانه 700 تن انواع تور در فاز نخست خود، بزرگترین تولید کننده تور در کشور است و علاوه بر تامین تمام تورهای مورد نیاز کشور، ظرفیت صادرات به کشورهای منطقه را نیز دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن