ایجاد ۶۸۰۰ کیلومتر راه هوایی یک‌طرفه بین‌المللی

در دوران پس از پیروزی انقلاب‌ اسلامی، صنعت فرودگاهی ایران با چالش‌ها و تحولات بسیار زیادی همراه بود.

خروج متخصصان خارجی، آغاز جنگ تحمیلی و حملات گسترده هوایی رژیم بعثی عراق و متحدانش در هشت سال متمادی و همچنین تحریم‌های ظالمانه‌ای که همواره در گام نخست، صنعت هوانوردی ایران اسلامی را مورد هدف قرار داده است، برخی از این چالش‌ها بوده و هست.

وضعیت صنعت فرودگاهی در ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی

وضعیت صنعت فرودگاهی پیش از انقلاب اسلامی

عمده فعالیت‌‌های انجام شده پس از انقلاب در صنعت فرودگاهی

 اتخاذ تصمیم اشتباه مبنی بر انتقال سازمان هواپیمایی کشوری از زیرمجموعه وزارت راه و ترابری وقت به وزارت جنگ

سازمان هواپیمای کشور از زیرمجموعه وزارت جنگ به جایگاه اصلی خودش یعنی زیرمجموعه وزارت راه و ترابری وقت طبق مصوبه شورای عالی انقلاب برگشت.

حضور مستبدانه انگلیسی‌ها و جلوگیری از اقدامات مهندسان ایرانی در تعمیر و نگهداری تجهیزات

گسترش دانش متخصصان ایرانی و بهره بردن از علوم روز دنیا

ساخت 21 ‌فرودگاه مسافربری

احداث و راه‌اندازی 33 فرودگاه جدید مسافربری بعد از انقلاب اسلامی، اکنون مجموعا 88 فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاه‌ها، منطق آزاد و سایر ارگان‌ها در کشور فعال است.

قرار داشتن مرکز کنترل پرواز با 3 سکتور کاری (شرق، سنتر و غرب) در فرودگاه مهرآباد

نصب و بهره‌برداری از مرکز کنترل پرواز مدرن در خارج از منطقه مهرآباد منطبق با استانداردهای جهانی و تجهیزات 17 سکتور با قابلیت برقراری ارتباط کنترلرها یا پروازهای بر فراز کشور از 37 مرز هوایی با 11 کشور همسایه

وجود فقط یک سیستم رادار در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ‌

نصب تجهیزات راداری برای پوشش سراسر فضای ایران در 10 ایستگاه در قله‌های‌ مرتفع کشور و نصب 7 سیستم راداری فرودگاهی در 7 فرودگاه بین‌المللی

وجود حداکثر 20 راه هوایی

ایجاد و در اختیار داشتن 143 راه هوایی با مجموع 95 هزار کیلومتر راه هوایی

فعال بودن فقط 29 دستگاه کمک ناوبری در 20 فرودگاه و ایستگاه هوایی کشور

نصب و راه‌اندازی 217 دستگاه کمک ناوبری مدرن برای انجام عملیات خدمات هوانوردی و فرودگاهی

وجود فقط 11 ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین RCAG ‌

ایجاد و راه‌اندازی 26 ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین RCAG جهت ارتباط کنترلرها با کلیه ناوگان پروازی بر فراز کشور

فقدان حتی یک راه هوایی یک‌طرفه بین‌المللی‌ برای عبور پروازهای ترانزیت بر فراز کشور

ایجاد چهار راه هوایی بین‌المللی مستقیم و یکطرفه از حوزه خلیج فارس تا شمال غرب ایران با حداقل 1700 کیلومتر طول مسیر برای هر راه هوایی به منظور افزایش فراوان ایمنی پروازها، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی هوا و محیط زیست، صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌های هواپیمایی، کاهش فرسودگی قطعات تایمینگ و تقویمی هواپیما 

وجود فقط 3 سکتور به عنوان موقعیت کاری کنترلرها و دریافت اطلاعات پروازها و هواشناسی سراسر کشور از طریق تله‌تایپ

افزایش تعداد سکتورها به 14 سکتور عملیاتی به عنوان موقعیت کاری کنترلرها و امکان افزایش به 17 سکتور با استفاده از ماکروویو و ماهواره

دستاوردها و پیشرفت‌های نوین صنعت فرودگاهی پس از انقلاب

پس از انقلاب اسلامی مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور از سال 1380 راه‌اندازی شد و ارائه خدمات هوانوردی به پروازها با استفاده از سیستم‌های رادار در دستور کار قرار گرفت

‌بهره‌برداری از شبیه‌ساز کنترل هوایی رادار مرکز کنترل ترافیک هوایی بعد از نصب و آموزش دوره‌های کد دار با استفاده از توان داخلی در دوران پس از انقلاب انجام شد.

از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این دوره بهره‌برداری و تجهیز مرکز تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه‌های زاهدان، بندرعباس، اصفهان و کرمانشاه است.

‌بومی‌سازی ساخت تجهیزات با فراخوان شرکت‌های داخلی فعال در این حوزه و کمک فنی و مشاوره‌ای کارشناسان در خصوص تجهیزات ترمینال فرودگاه‌ها و تولید خودروهای پیشرفته آتش‌نشانی فرودگاه توسط تولید کنندگان داخلی پس از انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

‌تدوین و اجرای فرایند نظام اجرای رتبه‌بندی کیفیت خدمات فرودگاهی بر اساس استانداردهای بین‌الملل و قرار دادن دو فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد و مهرآباد در رنکینگ جهانی ACI ‌و برنامه‌ریزی در خصوص فرودگاه‌های اصفهان و شیراز از دیگر اقدامات انجام شده پس از انقلاب اسلامی در صنعت فرودگاهی است.

در دوران جمهوری اسلامی ‌80 درصد فرودگاه‌های مراکز استان‌ها به سیستم کمک ناوبری هدایت و فرود هواپیما ILS DME مجهز شده‌اند.

ارتقا و نوسازی زیرساخت‌های ناوبری کشوری (Navigation Infrastructure) همزمان با راه‌اندازی فرودگاه‌های جدید و با استفاده از ده‌ها سامانه کمک ناوبری هایت و مسیریابی پروازها (NDB -DVOR DME) در این دوران انجام شد.

در دوران پس از انقلاب اسلامی‌ 7 فرودگاه بین‌المللی کشور از جمله مهرآباد، امام خمینی (ره) مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس و کیش به سامانه‌های راداری تقرب پرواز جهت کنترل ترافیک در محدوده تقرب فرودگاه مجهز شد.

پیش از انقلاب اسلامی، ما در حوزه نرم‌افزارهای سوئیچینگ داده‌های هوانوردی، تخصصی نداشتیم اما پس از انقلاب قطع وابستگی کامل از کشورهای بیگانه در زمینه نرم‌افزارهای سوئیچینگ داده‌های هوانوردی انجام شد.

‌ایجاد و راه‌اندازی مرکز مدیریت عملیات اضطراری و کنترل کیفی با تجهیزات مخابراتی و کامپیوتری و پیاده سازی ممیزی و کسب گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت در فرودگاه‌های مشهد، یزد، زاهدان، کرمان، اصفهان، کرمانشاه،‌ ارومیه، رشت و مدیریت اطلاعات هوانوردی از دیگر مواردی بود که در دوران پس از انقلاب اسلامی انجام شد و به رشد و توسعه صنعت هوانوردی انجامید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن