تامین آب آشامیدنی پایدار برای 67 هزار نفر از روستائیان اصفهان در دهه فجر

محمدحسین قرائتی مدیرعامل آبفار استان اصفهان، در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه‌هایی که قرار است در دهه فجر امسال بهره‌برداری شده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شود، گفت: در ایام دهه فجر سال جاری  33 پروژه با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال در نقاط مختلف این استان به بهره برداری خواهد رسید که شامل اجرای 64 کیلومتر خطوط انتقال آب، تعویض 66 کیلومتر شبکه توزیع داخلی روستاها، احداث خطوط انتقال فاضلاب به طول 10 کیلومتر، احداث 6 باب مخزن ذخیره بتنی با ظرفیت سه هزار متر مکعب آب، احداث یک ایستگاه پمپاژ آب، حفر هفت حلقه چاه و اصلاح یک هزار و 800 فقره انشعاب آب است که 85 روستا با جمعیتی بالغ بر 67 هزار نفر را زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال عملیات اجرایی 12پروژه شامل 40 کیلومتر خطوط انتقال آب، 11 کیلومتر تعویض خطوط توزیع، پنج باب مخزن بتنی با حجم 2750 مترمکعب و یک ایستگاه پمپاژ آب آغاز می شود اظهار داشت: برای اجرای این پروژه ها 170 میلیارد ریال مورد نیاز است و 51 روستای استان با جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرعامل آبفار استان اصفهان ادامه داد: هم اینک جمعیت بهره مند استان از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی در بخش آب شرب بالغ بر 640 هزار نفر در قالب 246 هزار خانوار است و 88 درصد مشترکان کاربران خانگی و 12 درصد کاربران غیرخانگی هستند.

قرائتی با بیان اینکه حفظ سلامت و کیفیت آب خط قرمز این شرکت است، تصریح کرد: در سال 96، بیش از 540 هزار آزمون کلرسنجی در کل شبکه توزیع انجام شد، بیش از 12 هزار و 446 مورد آزمون میکروب سنجی صورت گرفته که در بیش از 99.9 درصد موارد، سلامت آب را نشان داد.

وی اضافه کرد: همچنین یک هزار و 323 مورد آزمون شیمیایی سنجی، آزمون فلزات سنگین و 650 مورد آزمون بیولوژیک، 637 مورد آزمون پایش نیترات صورت گرفت و یک هزار 865 مخزن در سال گذشته به‌صورت کامل شست‌وشو شد.

مدیرعامل آبفار استان اصفهان با اشاره به راه‌اندازی سامانه ارتباط مردمی 1523، گفت: کاهش رفت و آمدهای مشترکان، کمک به جلوگیری از هدر رفت آب ناشی از شکستگی خطوط انتقال و انشعابات و جلوگیری از سرقت آب از مهمترین مزایای ایجاد این سامانه بوده است و در سال گذشته از این طریق 600 تا 700 انشعاب غیرمجاز شناسایی شد.

35 درصد شبکه های آب روستایی دچار فرسودگی است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه چه میزان از شبکه‌های آب روستایی دچار فرسودگی است گفت: مجموع شبکه‌های توزیع آب استان بالغ بر پنج هزار و 340 کیلومتر مربع است، که 30 تا 35 درصد این شبکه دچار فرسودگی است؛ برای تعویض این شبکه‌ها به اعتباری بالغ بر دو هزار و 700 تا سه هزار میلیارد ریال احتیاج است.

قرائتی افزود: اعتبارات صندوق توسعه ملی استان از سال 94 تا 97 ، مبلغ یک هزار و 200 میلیارد ریال بوده که برای ایجاد 34 مجتمع آبرسانی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد تاکنون هشت مجتمع آبرسانی کامل شده و 10 مجتمع نیمه تمام و مابقی نیز در سال‌های آینده ساخته می‌شود.

بیش از یکصد حلقه چاه سال گذشته در اصفهان خشک شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: 15 دستگاه آب شیرین کن در روستاهایی که آب آنها دارای مشکل بود مستقر  و آب شرب مورد نیاز آنها از طریق شیرهای برداشت متصل به کارتخوان‌ها بین مردم توزیع شد.

وی افزود: منابع تامین آب استان 877 منبع شامل چاه، چشمه، قنات و آب‌های سطحی است که آب یک هزار و 339 روستای استان را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان افزود: سال گذشته به‌دلیل خشکسالی بیش از یکصد حلقه چاه خشک شد و شاهد کاهش 400 لیتر بر ثانیه آبدهی از منابع آب روستایی استان بودیم که به جای آن منابع دیگری جایگزین و یا آبرسانی سیار شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن