برق رایگان به هیچ کشوری صادر نمی‌شود

رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران گفت: در مواقعی که همچون شرایط فعلی، اوج مصرف بار نداریم، به کشورهای همسایه متقاضی از جمله عراق، افغانستان و پاکستان، مطابق قرارداد برق صادر می‌کنیم. 

وی با اشاره به تبادل انرژی با سایر کشورها در مواقع لزوم افزود: از حیث فنی هیچ مشکلی در زمینه صادرات و تبادل انرژی نداریم و این مقوله در حداکثر ظرفیت خطوط در حال انجام است.

اردکانیان در رابطه با خطوط قرمز کشور در زمینه صادرات برق گفت: طبق آنچه در قراردادها نیز مندرج شده، در مواقع نیاز کشور، به هیچ‌وجه صادراتی نخواهیم داشت، همچنین برق رایگان نیز به هیچ کشوری صادر نمی‌کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال وصول مطالبات‌مان بابت صادرات برق به کشورهای همسایه هستیم، اضافه کرد: برنامه‌ریزی لازم برای وصول مطالبات انجام شده از جمله با کشور عراق که یادداشت تفاهم بسیار خوبی با حسن نیت کامل دولت عراق و حمایت‌های نخست وزیر آن در سفر اخیر به امضا رسیده است.

وی اظهار کرد: در روزهای آتی میزبان وزیر برق عراق خواهیم بود و قرار است بین دو کشور قرارداد جدیدی با روشن بودن ترتیبات پرداخت به امضا برسد.

اصلاح تعرفه‌ها درجهت سوق دادن پرمصرف‌ها به‌سمت رعایت الگوی مصرف

وزیر نیرو در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درخصوص افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف گفت: این طرح عملی خواهد شد. تعرفه آن به دولت تقدیم شده، در کمیسیون‌های مربوطه مورد تایید قرار گرفته و مجددا در مسیر طرح در دولت است.

وی با بیان اینکه این طرح در مراحل نهایی تصویب است، افزود: این برای نخستین بار است که اصلاح تعرفه‌ها در وهله اول برای تامین منابع مالی نیست و چه بسا به‌دلیل کاهش مصرف مشترکان، در کوتاه‌مدت درآمدهای ما نیز در این زمینه کاهش یابد.

اردکانیان ادامه داد: منفعت بلندمدت صنعت برق در کاهش اوج مصرف بار است که ما را از حجم وسیع سرمایه‌گذاری برای ساخت واحدهای جدید بی‌نیاز خواهد کرد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه‌ها به این معنا نیست که دیگر نیازی به ساخت نیروگاه نداریم، عنوان کرد: این کار مسیری رو به جلو بوده و مصارف وسیع در بخش صنعت و صادرات نیاز به ظرفیت‌سازی جدید دارد.

وی اضافه کرد: نباید تعداد محدودی از مشترکان پرمصرف، چند برابر خوش مصرف‌ها یارانه دریافت کنند و در اوج تابستان 21 هزار مگاوات صرف دستگاه‌های سرمایشی کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: هر یک درجه دور شدن از دمای آسایش به‌مثابه یک اسراف بوده و این اسراف به‌معنای هزاران مگاوات ساخت نیروگاه جدید و میلیاردها یورو برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: در تابستان گذشته از 21 هزار مگاوات صرف شده برای دستگاه‌های سرمایشی، حدود 4 هزار و 500 مگاوات برای دستگاه‌های دولتی بوده که باید روند مصرف اصلاح شود.

اردکانیان، اصلاح تعرفه‌ها را برای سوق دادن پرمصرف‌ها به‌سمت رعایت الگوی مصرف دانست و گفت: در این تعرفه‌ها هم برای آب و هم برای برق پیش‌بینی کرده‌ایم کسانی که زیرالگو مصرف دارند، معادل میزان صرفه‌جویی، وجه ذخیره ‌شده را روی قبض خود مشاهده کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن