اشباع بازار خودروهای برقی در راه است؟

خودروهای برقی ستارگان نمایشگاه خودروی دیترویت بودند. رسانه‌ها توجه زیادی به این بخش نمایشگاه داشتند و راجع به تغییرات اقلیم و چگونگی مبارزه با آن توسط خودروهای برقی کلی سر و صدا به پا کردند. اما آیا خودروسازها در برآورد تقاضای خودروهای برقی غلو کرده‌اند؟

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» در نمایشگاه خودروی دیترویت، هر خودروسازی اعلام کرده بود که دست کم یک خودروی برقی در حال ساخت دارد. غول‌های خودروسازی بزرگ هم که تعداد خودورهای برقی خود را بیشتر اعلام کردند. و طوری هم برنامه ریزی شده که تمامی این خودروهای برقی جدید در چند سال آینده بتوانند بازار را از آن خود کنند. احتمالا باید منتظر یک اشباع دیگر در بازار باشیم.

یک تحلیل گر در CNBC گفته بود که انتظار دارد در انتهای سال جاری میلادی، یک دوجین خودروی برقی در  نمایشگاه‌های سراسر ایالات متحده رونمایی شوند. برخی از این خودروها به طور مستقیم با تسلا به رقابت برخواهند خاست، تسلایی که هم اکنون 83 درصد بازار خودروهای برقی ایالات متحده را در دست دارد.

بر همین اساس اویل پرایس در گزارشی نوشته است که «تهدید تسلا» از زاویه خودروهای برقی معروف است و در واقع سهم 83 درصدی بازار خودروهای برقی در یک صنعت چیزی قابل تحمل نیست.

اما برای نشانی مثل تسلا، نگرانی در خصوص فروش آینده احتمالا باید زود باشد. اما موضوعی که پرداختن به آن زود نیست نگرانی در خصوص انباشت خودورهای برقی است.

بزرگ‌ترین خودروسازهای دنیا هم اکنون در حال خرج کردن میلیاردها دلار پول در بخش خودروهای برقی هستند که طرح‌های انگیزشی آنها توسط دولت‌ها القا می‌شود، استراتژی‌هایی که در برخی بازارها صحبت از کنار گذشتن خودروهای با موتورهای درون سوز ICE می‌کنند.

اگر از جنبه مثبت به این موضوع نگاه کنیم زمان آن رسیده که این خودروها هر چه بیشتر طراحی و ساخته شوند.

حالا تقریبا تمامی خودروسازهای بزرگ دنیا پلت‌فرم‌های خودروهای برقی را طراحی و توسعه داده‌اند. میلیون‌ها خودروی برقی آماده ورود به بازار خودروست.

اما فقط یک مشکل باقی مانده که باید حل شود: مشکل آمار واقعی فروش.

اویل پرایس می‌نویسد: به عنوان مثال چین بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی است که سال گذشته کل خودروهای برقی در جاده‌های این کشور به رقم 2.61 میلیون خودور رسیدند که 70 درصد یا یک میلیون خودرو از سال قبل بیشتر بود.

و هنوز هم، این 2.61 میلیون خودوری برقی، آنطور که تحلیل گر CNBC، می‌گوید، فقط 4 درصد کل بازار خودروی چین را از آن خود کرده است.

پکن از خودروسازهای داخلی خواسته است که 10 از کل فروش خودروهای خود را به خودورهای برقی اختصاص دهند. این دستور برای امسال است. برای سال 2020 این رقم باید به 12 درصد برسد. یعنی رقابتی بین خودروسازهای داخلی در چین به پا خواهد شد.

ایالات متحده، که فروش خودروهای برق در آن در سال گذشته به 81 درصد افزایش یافت، فقط یک میلیون خودروی برقی در جاده‌های خود دارد.

در ایالات متحده در سال گذشته به طور کلی فقط 360 هزار خودرو فروخته شد.

البته، این رقم را باید با کل فروش 17.2 میلیون خودرو در این کشور در همان بازه زمانی مقایسه کرد.

آمار جدید فروش خودروهای برقی باعث می‌شود که چراغ متفاوتی در صنعت خودروسازی روشن شود و این چراغ زمانی روشن‌تر می‌شود که تعداد این خودروها در مشوق‌های فدرال برای تولید خودروهای برقی ضرب شود.

این مشوق‌ها بین 2500 و 7500 دلار در هر خودرو متغییر است اما زمانی که این خودروسازها به رقم 200 هزار خودروی برقی برسند به صورت گام به گام کنار گذاشته می‌شوند.

بنابراین علی‌رغم غوغایی که در اطراف خودروهای برقی برقرار است، این خودروها هنوز هم فقط بخش کوچکی از کل خودروی فروخته شده در بزرگترین بازارهای خودروی جهان را از آن خود کرده اند.

آیا این مشوق‌ها می‌تواند باعث افزایش خرید خودروهای برقی شود؟ به خودی خود خیر.

«فوربز» در مقاله‌ای که به بررسی روند فروش خودروهای برقی در ایالات متحده پرداخته، نوشته است که احمد میرز، تحلیل‌گر ابتکارات انرژی می‌گوید که بسیاری از مردم تمایلی به خرید خودروی برقی ندارند چون این خودروها بسیار گران هستند.

در حال حاضر قیمت باتری‌ها در حال کاهش است و نسبت به یک دهه گذشته به صورت ثابت و قابل توجهی کاهش داشت، و از این رو خودروهای برقی می‌توانند عمومیت بیابند و مردم به خرید آنها راغب تر شوند.

اما سوال اساسی برای تمامی این خودروسازها این است که آیا صرف میلیاردها دلار در بخش تحقیقات و توسعه این خودروها به انداز‌ه‌ای کافی هست که بتواند رغبت به خرید خودروهای برقی را افزایش دهد و در نتیجه سرمایه‌گذاری آنها را توجیه پذیر نماید؟

CNBC پیش بینی کرده که تا 2023 حدود 255 میلیارد دلار در بخش تحقق و توسعه و هزینه‌های سرمایه‌ای این خودروها خرج خواهد شد و احتمالا حدود 207 مدل خودروی برقی تا سال 2022 روانه بازار خواهد شد.

اما باید توجه داشت که بسیاری از این خودروها به دلیل هزینه‌های بالای سیستم طراحی آنها، حجم کم و رقابت بالا در دنیا، اصلا سودآور نخواهند بود.

می‌توان فقط امیدوار بود که خودروسازها این ریسک‌ها را در استراتژی‌های خودروهای برقی خود در نظر بگیرند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن