21 درصد سبد سوخت کشور سهم سی ان جی است

روزانه به‌طور میانگین ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده جایگزین حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی بخش حمل‌ونقل سبک کشور شده است که این مقدار حدود ۲۱ درصد از سهم سبد سوخت کشور در بخش حمل‌ونقل سبک را تشکیل می‌دهد و در حقیقت می‌توان گفت این سوخت پاک با جایگزینی با حدود یک پنجم از بنزین مصرفی، نقش مهمی در خودکفایی بنزین در کشور ایفا کرده است.

پایه‌گذاری و توسعه صنعت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور سبب تنوع‌بخشی به سبد سوخت خودروها در کشور شد، به نحوی که روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی جایگزین حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین روزانه شده است و توسعه این صنعت توانسته‌ است نقشی مهم و بی‌بدیل در دستیابی ایران به خودکفایی بنزین ایفا کند. در صورت استفاده نکردن از سی‌ان‌جی، با توجه به افزایش مصرف روزانه بنزین، ناچار باید واردات روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر تدارک دیده می‌شد که هزینه‌ای هنگفت را به بدنه اقتصاد کشور تحمیل می‌کرد و افزون بر آن، همچنان کشور واردکننده بنزین بود. این در حالی است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول سال‌های گذشته برای توسعه زیرساخت‌های این صنعت، این سوخت پاک به مرور جایگزین حدود یک پنجم از بنزین مصرفی کشور شده است.

طرح ملی سی‌ان‌جی با هدف جایگزین کردن سوخت گاز طبیعی برای بخشی از مصرف ناوگان سبک و حمل‌ونقل عمومی شهری کشور به طور رسمی از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و در سال ۱۳۸۱  قراردادهای اجرایی آن به طور رسمی امضا و پروژه‌های مربوط به آن آغاز شدند.

حمایت مالی و فنی ایجاد زیرساخت و احداث کارخانجات تولید تجهیزات و قطعات مربوط به جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، به همراه انتقال دانش فنی و داخلی‌سازی دانش فنی و تربیت نیروی انسانی متخصص، حمایت مالی و فنی ایجاد زیرساخت و احداث کارخانجات تولید تجهیزات و قطعات خودروهای سی‌ان‌جی (شامل کیت و مخزن) و انتقال دانش فنی و تربیت نیروی انسانی در این بخش، راه‌اندازی ۲۵۵۰ تجهیز موردنیاز جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی به صورت کمک بلاعوض دولتی و حمایت در ساخت و راه‌اندازی جایگاه‌های خصوصی با سرمایه‌گذاری اشخاص از طریق پرداخت کارمزد ویژه و در نهایت حمایت مالی و فنی از ایجاد زیرساخت تبدیل کارگاهی خودروهای بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز در سراسر کشور و ایجاد زیرساخت تولید خودروهای دوگانه‌سوز کارخانه‌‌‌‎ای به صورت پایه گازسوز در کارخانجات خودروسازی داخل کشور از جمله مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در توسعه این طرح مهم ملی بوده است.

در مدت اجرای این پروژه در فاز تبدیل کارگاهی، حدود ۹۰۰ هزار خودرو با روش تبدیل کارگاهی به دوگانه‌سوز تبدیل شده‌اند. همچنین در فاز تبدیل کارخانه‌ای در مدت مشابه تعداد ۲ میلیون و ۷۰۲ هزار دستگاه خودروی دوگانه و پایه گازسوز تولید شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن