برق‌رسانی به روستاهای محروم استان اردبیل پس از انقلاب

انقلاب اسلامی ایران زمستان 57 زمانی به پیروزی رسید که نه تنها روستاها بلکه بسیاری از شهرها نیز از کمترین امکانات رفاهی از جمله برق برخوردار بودند و در این اوضاع و احوال تقریبا برق رسانی به روستاهای استان در حد صفر بوده و حدود 1800 روستا از امکانات رفاهی بی‌بهره بودند.

با پیروزی انقلاب اقدامات برای تامین برق روستاها آغاز شده و به‌تدریج روستاییان محروم نیز همچون ساکنان شهر از نعمت روشنایی و دیگر مواهب انرژی برق بهره مند شدند.

اکنون در 40 سالگی انقلاب دیگر کمتر روستایی است که از نعمت برق بی‌بهره باشد، برق رسانی در برخی از روستاها حتی به مناطق کمتر از 10 خانوار هم رسیده است. حسن محمدی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با تشریح وضعیت خدمات رسانی به مناطق محروم استان گفت: در استان اردبیل قبل از انقلاب تنها 20 روستا از نعمت برق برخوردار بودند اما پس از انقلاب این رقم به هزار و 710 روستا افزایش یافته یعنی بیش از هشت هزار و 500 درصد رشد داشته است.

وی افزود: همه روستاهای بالای 10 خانوار و حتی برخی از روستاهای زیر 10 خانوار از نعمت برق برخوردارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل افزود: همزمان با دهه مبارک فجر سال جاری پروژه‌های برق رسانی با مجموع 255 میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار داشت: همچنین برق‌رسانی به هشت روستای بی برق استان در شهرستان‌های پارس آباد، گرمی، مشکین شهر وخلخال در این ایام افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

محمدی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تا سال 1357 طول خطوط فشار متوسط در استان اردبیل 891 کیلومتر بود، اما به برکت انقلاب اسلامی این رقم هم اکنون به هفت هزار و 390 کیلومتر افزایش یافته که بیش از 829 درصد رشد داشته است.

وی گفت: قبل از انقلاب همچنین طول خطوط فشار ضعیف در استان اردبیل 594 کیلومتر بود که این رقم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در استان به 6 هزار و 172 کیلومتر رسیده که بیش از هزار و 124 درصد رشد داشته است.

محمدی اضافه کرد: تا سال 1357 تعداد 297 دستگاه ترانسفورماتور توزیع با ظرفیت 45 مگاولت آمپر در استان اردبیل نصب شده بود که بعد پیروزی انقلاب این رقم به 6 هزار و 743 دستگاه با ظرفیت 939 مگاولت افزایش یافته که بیش از 2 هزار و 270 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: تا سال 1357 در مجموع هفت هزار دستگاه چراغ روشنایی در معابر استان نصب شده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این رقم به 161 هزار دستگاه چراغ روشنایی رسیده که رشد 2 هزار و 300 درصدی داشته است.

محمدی گفت: قبل از انقلاب در مجموع 22 هزار مشترک برق در استان اردبیل وجود داشت که به برکت انقلاب اسلامی ایران این رقم هم اکنون با رشد بیش از 2 هزار و 480 درصدی به 546 هزار مشترک در سطح استان رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل افزود: همچنین در سال 1357 در این استان 103 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق عرضه و فروخته شده بود که این رقم هم اکنون با رشد بیش از هزار و 145 درصدی به هزار و 180 میلیون کیلووات ساعت افزایش یافته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن