سرمایه‌گذاری 300 میلیارد دلاری سعودی‌ها در نفت و گاز

آرامکوی عربستان سعودی با ارائه برنامه‌ای که می‌تواند بزرگترین انتشار عمومی اولیه اوراق بهادار دنیا باشد، اعلام کرده است ‌بیش از 300 میلیارد دلار در تولید نفت و اکتشاف چاه‌های نفتی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش «انرژی امروز» امین ناصر رییس این شرکت نفتی بزرگ دنیا در کنفرانس استانبول گفته است که چشم انداز عرضه نفت در دنیا نگران‌کننده است و حدود یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در رکود اخیر این صنعت از دست رفته است.

بعضی تخمین‌ها می‌گویند که 20 میلیون بشکه در روز تولید نفت در پنج سال آینده نیاز خواهد بود تا بتواند تقاضای نفت را جبران کند.

به گفته این مقام نفتی «به نظر می‌رسد این باور در حال رشد است که دنیا می‌تواند خیلی زود خود را از قید و بند منابع اثبات شده و قابل اتکایی چون نفت و گاز رهایی بخشد و این باور بر اساس این فرضیات اشتباه بنا شده است که جایگزین‌های نفت را این منابع به سرعت در حال توسعه در نظر گرفته‌اند».

به اعتقاد او تا سال‌ها صنایع نفتی قلب انرژی دنیا خواهند و گذار به انرژی‌های جایگزین طولانی مدت و بسیار پیچیده خواهد بود.

آرامکو شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادر کننده نفت دنیا، قبل از اینکه اوپک و سایر هم‌پیمانان این سازمان بتوانند تولید نفت خود را کاهش دهند، تولید خود را در سال گذشته افازیش داد.

آرامکو از سویی در قلب استراتژی دراز مدت کشور برای رهایی از اقتصادی نفتی قرار گرفته است. این دولت تصمیم دارد تا تا 5 درصد سهام آرامکو را در سال 2018 بفروشد که خود یک رکورد در پیشنهاد فروش سهام است.

به گفته این مقام نفتی، حجم اکتشاف متعارف نفت در دنیا در چهار سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته است. آرامکو برنامه‌ای 300 میلیارد دلاری در ده سال آینده برای پروژه‌های نفتی خواهد داشت که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در اوپک خواهد بود و باعث گسترش اکتشاف و تولید گاز متعارف و نامتعارف خواهد شد.

آرامکو در صدد است که تولید از منابع گازی خود را به دو برابر برساند که باعث خواهد شد سهم گاز در تاسیسات این پادشاه نشین به 70 درصد برسد که در میان اعضای جی 20 بالاترین سهم را از آن خود خواهد کرد.

از طرفی این کشور در حال توسعه انرژی‌های تجدیدپذیری چون انرژی خورشیدی است که بخشی از استراتژی اصلاحات اقتصادی این کشور است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن