مصرف برق رکورد زد

میانگین رشد مصرف برق به دلیل گرمای بیش از حد هوا و نیاز به استفاده از سیستم‌های سرمایشی، از10 درصد هم فراتر رفته است.

به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، روند افزایش مصرف برق که از اواسط خرداد ماه آغاز شده است، تاکنون چندین بار از پیک مصرف برق سال گذشته عبور کرده است تا جایی که در حال حاضر با رکورد جدیدی مواجه هستیم.

از این رکورد نمی‌توان به عنوان یک افتخار نام برد، چرا که می‌توان مصرف برق را تا حدود بسیار زیادی کمترکنیم ،در ساعت 14:14 روز گذشته(دوشنبه 19 تیرماه 96) اوج مصرف برق به 53847 مگاوات افزایش یافت. این درحالی است که پیش از این اوج مصرف برق به حدود 53 هزار و 400 مگاوات رسیده بود.

این میزان با اوج مصرف برق سال گذشته (53 و هزار و 41 مگاوات) که در اواخر تیرماه 95 به ثبت رسیده بود، تفاوت‌هایی به لحاظ زمان، میزان پیک و تداوم مصرف دارد.

بررسی‌ها نشانگر آن است که اکنون اوج مصرف برق در استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمان وحتی گیلان نسبت به سال پیش، سرعت بیشتری داشته است.

دربرخی از این استان‌ها میانگین رشد مصرف به دلیل گرمای بیش از حد هوا و نیاز به استفاده از سیستم‌های سرمایشی، از10 درصد هم فراتر رفته است.

این درحالی است که مصرف کنندگان در اقصی نقاط کشور می‌توانند با انجام کارهایی ساده از مصرف برق خود کم کنند.

بر همین اساس  اگر مردم پس از اتمام استفاده و یا شارژ وسایل برقی، آنها را سیستم برق جدا ( کشیدن وسایل از برق) و از حالت آماده به کار(استندبای) خارج کنند، این کار می‌تواند در کاهش مصرف برق  موثر باشد.

ارقام متفاوتی برای مصرف وسایل برقی در حالت آماده به کار(استندبای) مدنظر قرار دارد، ارقامی که نشان می‌دهد حتی در برخی مواقع بیش از پنج درصد از مصرف برق مربوط به وسایلی باشد که تنها متصل به برق باقی مانده‌اند و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

 در پایان می‌توان گفت با رعایت چند توصیه موثر در مصرف برق صرفه‌جویی کرد. در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود ، دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد باشد، هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشوئی، ظرفشوئی و جاروبرقی به طور همزمان به ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود. خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.

 ساعت‌های پیک مصرف برق یا اوج بار از 12 الی 16 و 20 الی ٢٣ است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن