افزایش 14 درصدی سهم صندوق توسعه از درآمد فروش میعانات گازی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سهم صندوق توسعه ملی از درآمد حاصل از فروش میعانات گازی و نفتی برای سال ۹۸ از ۳۴ به ۲۰ درصد رسیده است، گفت: وضعیت استفاده بخش خصوصی از صندوق برای توسعه صنعت نفت و گاز مناسب است.

سیدعلی ادیانی درخصوص کم و کیف استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی در توسعه صنعت نفت و گاز، گفت: فلسفه صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش غیردولتی است نه برای پروژه‌ها و طرح‌های دولتی و بنا به تدبیر مقام معظم رهبری، تاسیس صندوق توسعه ملی یکی از فرصت‌های طلایی برای جدایی از وابستگی بودجه به نفت است و برابر مصوبه مجلس و قانون برنامه ششم توسعه باید درصدی از فروش و درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز را به این صندوق اختصاص داد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق مصوبات مجلس و برنامه ششم توسعه برای سال آینده باید 34 درصد درآمد حاصل از فروش میعانات گازی و نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود اما به دلیل شرایط  خاص اقتصادی کشور در سال آینده، این میزان به 20 درصد تقلیل یافت اما دولت 14 درصد باقی مانده را به صندوق بدهکار و به نوعی از آن قرض گرفته است.

واریزها به صندوق توسعه ملی باید در جهت ایجاد و تقویت زیرساخت‌های نفتی و صنعتی هزینه شوند

وی با بیان اینکه واریزها به صندوق توسعه ملی باید در جهت ایجاد و تقویت زیرساخت‌های نفتی و صنعتی هزینه شوند، افزود: از آنجا که بخش‌های خصوصی و غیردولتی تمایل به تقویت زیرساخت‌های صنعت نفت، اکتشاف و توسعه میادین نفتی دارند، می‌توانند از این منبع عظیم استفاده کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس وضعیت برداشت و استفاده بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی را برای توسعه صنعت نفت و گاز مناسب توصیف کرد و افزود: ظرفیت و فرصتی در بودجه برای استفاده بخش غیردولتی از این صندوق در مجموعه فعالیت‌های نفت و گاز کشور پیش‌بینی شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن