تولید شش محصول جدید در پالایشگاه تهران تا سال آینده

مدیرعامل شرکت  پالایش نفت تهران با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در پالایشگاه های کشور، ایجاد نوسازی خطوط لوله نفتی و استفاده ازتکنولوژی پیشرفته جهانی، اظهار کرد: تنوع بخشی به محصولات و توسعه بازار با عرضه ۶ محصول جدید از اهداف پالایشگاه تهران تا سال ۹۷ است.

به گزارش انرژی امروز، بابایی با بیان اینکه روند روبه رشد مصرف فرآورده های نفتی و تامین نیاز بازار داخلی ، ساخت و راه اندازی پالایشگاه دوم با ظرفیت اسمی 100 هزار بشکه در روز را ایجاب کرد، اظهار کرد: در سال 1382 با انجام برخی تغییرات تولید، ظرفیت این پالایشگاه به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافت که خوراک هر دو پالایشگاه از طریق دو خط لوله 24 و 26 اینچ از حوزه نفتی جنوب تامین می شود.

مدیرعامل شرکت  پالایش نفت تهران گفت : در راستای رسیدن به اهداف زیست محیطی و در راستای تحقق استاندارد ، فعالیت های متعددی شکل گرفته  که شامل احداث واحد آب ترش جدید، بازسازی و نوسازی مراکز فرعی برق، خرید و نصب یک دستگاه زباله سوز جامد به مایع و استحصال مواد نفتی از آب های زیرزمینی با حفر بیش از 314 حلقه استحصال چاه است.

وی کاهش میزان سولفور گازوئیل تولیدی پالایشگاه تهران از ۲۰ هزار PPM به ۱۰ PPM را از دیگر اقدامات انجام یافته این شرکت در راستای تحقق اهداف زیست محیطی عنوان کرد.

بابایی با اشاره به اهداف کلان این پالایشگاه تصریح کرد: افزایش نقدینگی در بازارهای هدف تا سطح 8 هزار میلیارد ریال، افزایش سودآوری تا سقف 4 دلار به ازای هر بشکه نفت خام تسویه شده، تنوع بخشی به محصولات و توسعه بازار با عرضه 6 محصول جدید و تولید سوخت پاک را از اهداف پالایشگاه تهران تا سال 1397 است.

در بازدید اعضای کمیسیون انرژی از پالایشگاه تهران، محمد خالدی سردشتی نماینده مردم لردگان نیز گفت: بیشتر تجهیزات پالایشگاهی کشور مربوط به گذشته است لذا باید فرآیند جدید انتقال تکنولوژی در پالایشگاه ها انجام شود و فرآیندهای گذشته تغییر یابد.با استفاده از تحقیق و توسعه باید تکنولوژی ها و تجهیزات قدیمی از رده خارج شود تا بتوان شاهد افزایش بهره وری در پالایشگاه های کشور بود.

در ادامه برنامه بازدید،  اعضای کمیسیون انرژی از انبار بزرگ نفتی شرکت ملی پخش منطقه تهران بازدید کردند و از نزدیک با فرآیند انتقال فرآورده های نفتی و سوخت رسانی آشنا شدند. بعد از آن وارد مجموعه بزرگ خطوط لوله و مخابرات نفت شده و با توضیحات مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات در جریان روند انتقال نفت خام، فرآورده ها و دیگر کارکرد های این شرکت بزرگ قرار گرفتند.

عباسعلی جعفری نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به حوزه فعالیت این شرکت گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران، سوخت نیروگاه گیلان، نیروگاه دماوند، نیروگاه منتظر قائم، نیروگاه شهید رجایی، فرودگاه امام خمینی و  فرودگاه مهرآباد تهران را تامین می کند .

مدیرعامل شرکت خط لوله و مخابرات تهران با بیان اینکه اهم اقدامات اخیرانجام شده توسط این شرکت در منطقه تهران ،تعمیر اساسی سه دستگاه مخزن 40 میلیون لیتری نفت گاز، بنزین و نفت سفید بوده است، افزود: راه اندازی خط 10 اینچ فرودگاه امام خمینی به طول 33 کیلومتر، راه اندازی خط لوله 14 اینچی ری- کن به طول 50 کیلومتر و راه اندازی خط لوله 14 اینچ ری- قوچک به طول 53 کیلومتر از اهم اقدامات انجام شده توسط این شرکت است.

جعفری نسب افزایش ذخیره سازی نفت خام با در سرویس قرار گرفتن دودستگاه مخزن 40 میلیون لیتری و نیز بالا بردن ظرفیت ذخیره سازی فرآورده با در سرویس قرار گرفتن قریب الوقوع دو دستگاه مخزن 40 میلیون لیتری را  از دیگر اقدامات این شرکت در منطقه تهران برشمرد .

وی پایش وضعیت خطوط لوله از نظر خوردگی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته پیگ رانی هوشمند در راستای ایمن سازی خطوط ، بالابردن عمر مفید خطوط و اطمینان از عدم نشتی انها و انجام ترمیم های مورد نیاز را از دیگر فعالیتهای شرکت اعلام نموده و اظهار داشت که حدود 1000 کیلومتر از خطوط شرکت فقط در منطقه تهران مورد پایش توسط پیگرانی هوشمند در فاز 4 این عملیات صورت گرفته است . 

وی با اشاره به اقدامات زیست محیطی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ادامه داد: ترمیم نقاطی که به دلایل مختلف دچار خوردگی شده اند، تعویض خطوط فرسوده قدیمی، تعویض خطوط داخل شهر تهران و احداث حوضچه تبخیر جهت جلوگیری از نفوذ آب های آلوده به چاه های جذبی از جمله اقدامات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت بوده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به برنامه های آتی این شرکت تصریح کرد: تفکیک تلمبه خانه های ری- مهرآباد و ری- فرودگاه امام خمینی (ره) به منظور افزایش ظرفیت انتقال به فرودگاه امام، از برنامه های آتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت  در منطقه تهران است.

وی همچنین با اعلام آمادگی کامل این شرکت جهت راه اندازی مجدد سواپ نفت خام از شمال به تهران به ظرفیت بالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در زمینه جابجایی فرآرده و نفت خام که حدود 5.6 برابر ظرفیت انتقال توسط ناوگان جاده ای می باشد اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، مخصوصا اعضای محترم کمیسیون انرژی مجلس در تخصیص بودجه مورد نیاز این شرکت شد .

در ادامه اسدالله قره خانی نماینده مردم علی آباد کتول  در مجلس دهم با تاکید بر اینکه در آینده باید سرمایه گذاری بیشتری برای نوسازی این خطوط و استفاده از تجهیزات پیشرفته در جهت نوسازی این خطوط انجام شود، تصریح کرد: حجم موادی که از این خطوط انتقال می یابد سالانه 120 میلیارد لیتر و روزانه 438 میلیون لیتر است لذا برای نوسازی این خطوط باید بودجه های لازم در نظر گرفته شود تا خسارت های ناشی از این فرسودگی کاهش یابد.

در پایان قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: کمیسیون انرژی با جدیت بیشتری موضوع برقراری ارتباط مبادلات نفتی با کشورهای حاشیه دریای خزر و استفاده بهینه از سرمایه گذاری صورت گرفته برای سوآپ را از وزارت نفت پیگیری می کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن